Gå til innhold

1990 Mercedes 230E


Stig73CamaroZ28

Anbefalte innlegg

Nei bilen ser ok ut den ja.

Pass på for rust innenfor kanten på sakkoen, bunn av dører og spesielt førerdør.

27 000,- er en fin pris for en så bra en som du beskriver, 230E er ikke de mest ettertrakta, litt tørst på vanlig kjøring, ikke alle som fosrstår innsprøytninga så man får dem vanligvis litt billigere.

Gå dårlig skal det jo ikke, men er jo en 2.3 med automat i 1,5 tonn bil.

Er dog stor forskjell på hvor bra de går, men med korrekt justert innsprøytning i god stand, tenningsanlegg i god stand og ellers bra tilstand på motor og kasse så hjelper det godt.

Er dog mange som sluntrer med service på kassa, skal ha skift hver 60 000 og kan ha stor innvirkning på prestanda.

 

ABS:

Om abs virker, og lampa lyser er det mest sannsynlig en som har putta pæra i feil hull bak instrumentet, den skal være utkoblet ved feil.

 

skal selv hente en `91 300TDT i løpet av uka.

 

Ja, de sakkopanelene ser jeg for meg kan være noen rustsamlere deluxe..

 

Har ikke fått testa forbruket noe særlig enda, men ser ikke ut som det går særlig over literen på de turene jeg har kjørt hittil da. Har vært en del blanda kjøring da, litt lengre etapper på 7-8mil i slengen og en god del småkjøring i bygda.

 

Har også fått litt mer drag i den nå bare siden i går merker jeg, etter at jeg begynte å dra ut litt på girene etpar kjappe sånn i ny og ne. Pluss at jeg har puttet "piller" på tanken.. :op: Noe sånn FFI eller hva det heter for noe, vet ikke om det er noe bra men hører mange som skryter.

 

Girkassa er noe jeg skal ta full olje og filterskift på ganske snarlig, for den vil jeg helst ikke ha noe problem med. Syns faktisk den girer en smule hardt noen ganger, særlig hvis jeg har litt pådrag. Uansett om det er i sport eller komfort.

Har tenkt på mellomaksel eller kryss, men det kjennes ikke ut som at det er noe slakk der heller, men mulig det ikke merkes før jeg drar på litt?!

 

Om jeg letter litt på trykket girer den silkemykt.

 

Får håpe du gjør et kupp med 300TDT'en du skal hente da;)

Det var egentlig en sånn jeg har leita etter også, men når jeg tilfeldigvis kom over denne så bare måtte jeg handle fort før noen andre fikk vite om den. Så denne rakk ikke å bli annonsert engang. Jeg har faktisk sett på denne bilen i hele vinter, til å begynne med bare fnyste jeg av den.. 230 liksom.. Men så utover vårparten fikk jeg se litt mer av bilen, og da oppdaget jeg også hvilken stand denne egentlig var i. Så plutselig var det en fugl som kvitret om at eieren skulle selge for å kjøpe seg 7seter før sommerferien. Og vips der sto jeg på trappa hans for å kjøpe bil før han rakk å annonsere den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så meget pen ut, selv hatt en '86 230E med 4-trinns manuell..

Nydelige biler å kjøre, min var faktisk ganske sprek også med manuellkassa :)

Komfortmessig knuser den det meste av nyere vag og japser og slikt:P

Har en haug av W124 deler liggende, om du skulle trenge noe:)

 

Takker, jeg er rimelig godt fornøyd med handelen jeg har gjort så langt iallfall. Ikke oppdaget noe avskrekkende enda.

Ja jeg vil nok tro at automaten sluker en god del effekt, så med manuell kasse er det nok et helt annet drag.

Jeg vet liksom ikke hva jeg skal sammenligne med, for jeg har aldri kjørt Mercedes før i det hele tatt. Men den drar jo egentlig ganske kjappt opp forbi 100-120 nå da, i forhold til da jeg kjøpte den. For da virka det som den ikke ville gire ned skikkelig engang, og bare virka seig og tung. Men nå girer den ned momentant om jeg trør på litt ekstra bare, og da er man jo plutselig over 120 før den rekker å gire seg opp igjen liksom. Så den går sikkert ganske ok nå vil jeg tro.

Men samtidig så virker den også seigere til å holde på farta opp bakkene uten å gire ned nå i forhold til tidligere, så alt tyder jo på at motoren drar en smule bedre nå.

 

Deler ja.. Vet ikke hva jeg trenger egentlig. Eneste jeg kan komme på i farten er den bryteren til el justeringa av utv. speilet. Men det er sikkert noe mer, bare jeg får tenkt meg litt om. Har lyst på en ekstra grill da, som jeg kan plukke lister av for å bygge meg Avantgarde grill, om du ikke har en Avantgarde grill til pre facelift å kvitte deg med? :D

 

Ellers har jeg sprekk i venstre hovedlykt, men jeg skal bytte samtlige lykter rundt hele bilen til klarglass etterhvert uansett så..

 

Og har du tilfeldigvis noen litt tøffe felger å kvitte deg med så si gjerne ifra om det. ;)

 

Ellers så må jeg tenke igjennom hva jeg trenger av originaldeler, så skal jeg gi beskjed om jeg skulle komme på noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og tok noen bilder i kveld forresten, så mange som jeg rakk med de dårlige batteriene før kameraet sluknet..

 

Bagasjerommet

S1031199.jpg

 

plastlokket over reservehjulet:

S1031200.jpg

 

reservehjulsbrønnen, uten reservehjul. Kun plasttrommelen som man fester hjulet med. Har ikke vasket opp oljesølet jeg fant, men det syns ikke på bildet uansett så. Ser litt brunt nedi bunn der. Det kan gnikkes av med fingeren så det har nok kommet fra stålfelgen tipper jeg.

S1031201.jpg

 

Største rustangrepet jeg har funnet på bilen hittil, det er ikke hull og kan skrapes ned til bart metall med en kniv.

S1031202.jpg

 

Og noen fler bilder av interiøret ellers..

S1031197.jpg

 

S1031198.jpg

 

S1031204.jpg

 

S1031206.jpg

 

S1031205.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten prøvd 230E med automat for noen år siden, må innrømme at den bilen var noe av det slappeste jeg har kjørt:P

Må vel legge til at den var ganske så dødkjørt i tillegg da:P

 

Har ikke så mye smådeler, men har bl.a; 4 rustfrie dører og komplett '90 facelift(fangere, sacco) liggende, servopumpe fra 230E, "mafia-grill" til pre-facelift, helhvite baklykter, samt noe andre småting jeg ikke kommer på i farten:)

Har bare 3 sett med felger i 5x112, hvertfall 2 er tiltenkt 190'n min(17" amg replika og 17" ssw stamford), det tredje settet er bare noen ganske anonyme 15" med piggfrie dekk desverre:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten prøvd 230E med automat for noen år siden, må innrømme at den bilen var noe av det slappeste jeg har kjørt:P

Må vel legge til at den var ganske så dødkjørt i tillegg da:P

 

Har ikke så mye smådeler, men har bl.a; 4 rustfrie dører og komplett '90 facelift(fangere, sacco) liggende, servopumpe fra 230E, "mafia-grill" til pre-facelift, helhvite baklykter, samt noe andre småting jeg ikke kommer på i farten:)

Har bare 3 sett med felger i 5x112, hvertfall 2 er tiltenkt 190'n min(17" amg replika og 17" ssw stamford), det tredje settet er bare noen ganske anonyme 15" med piggfrie dekk desverre:P

 

Hvordan ser "mafia grillen" ut egentlig? Kanskje jeg er interessert i den, og muligens de helhvite baklyktene..

 

Men de er sikkert ikke av krystall/klarglass typen? De er kanskje av den melkehvite typen som er ugjennomsiktig?!

 

Jeg skal i utgangspunktet bytte til LED-baklykter, og resten blir nok helt krystallklare lykter rundt om, men om "mafia grillen" blir å passe inn med den looken så er den veldig interessant iallfall. :)

 

Kan sende deg PM med mailadressen min om du har bilde av grillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke skjedd så allverdens mye her enda, annet enn daglig bruk og leiting etter feil og mangler. Ikke funnet mye da.

Bytta ut bryteren til el justeringa av høyre speil da bryteren min var knekt. Og fikk tak i utv håndtak til åpning av sikkerhetslåsen til panseret, da det kun stakk ut en ståltråd hos meg. Ellers skal jeg ta og sjekke sikringene til OPV som ligger bak batteriet, da ABS lampa mi lyser konstant og bilen hoster litt hver gang jeg starter den. Det påstås at det kan være en sammenheng med gåen OPV sikring..

 

Utover dette har jeg ikke funnet på noe annet enn å bestillt opp en haug med kromringer og dilldall for innvendig oppgradering, og kromlist til C stolpen utv. Skal ut med allt av treverk i hele bilen for å lakkere det opp også. Ikke at det ser slitent ut, men har lyst til å tone ned brunfargen med litt mørk klarlakk for å få det hele litt mørkere i fargen. Blir å passe bedre inn med det grå og svarte i resten av bilen tror jeg om treverket blir litt mer svartfarget enn gyldenbrunt?!

 

Tenker å bruke 3stjerners klarlakk for møbel, med noen dråper svartfarge i. Og tynne den sånn at jeg kan legge den med lakksprøyta.

Blir det fiasko kommer jeg til å slipe ned allt sammen, grunne og motivlakkere samtlige lister med et passende motiv isteden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må demontere litt for å få den ut, ut med treverket i midtkonsollen(henger i en skrue bakerst under teppet samt noen stikk/lister), demont girkonsollen, så er det en 15mm(?) mutter under der som du må løsne så kan du bare skru hele girstanga ut.

Har aldri skifta den, men den må kuttes av for å skifte kule på orginal stang, sitter en feit krage inni kula.

Så om du vil beholde den gamle kula henter du en på huggeren eller bestiller ny spak.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må demontere litt for å få den ut, ut med treverket i midtkonsollen(henger i en skrue bakerst under teppet samt noen stikk/lister), demont girkonsollen, så er det en 15mm(?) mutter under der som du må løsne så kan du bare skru hele girstanga ut.

Har aldri skifta den, men den må kuttes av for å skifte kule på orginal stang, sitter en feit krage inni kula.

Så om du vil beholde den gamle kula henter du en på huggeren eller bestiller ny spak.

 

Ah, takker. Jeg hadde sett for meg at det var noe slik ja. Tittet litt under treplata der da jeg bytta den bryteren til speilet. Og fant ut at denne girkula nok var komplett med stanga og allt.. Da får jeg se om det finnes ei komplett stang med den kula jeg vil ha da. Ikke at jeg vet eksakt hvilken kule jeg vil ha men, noe som står i stil med rattet kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår