jsd92 Skrevet Mai 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2009 Hei. er ny innenfor dette, men har veldig lyst og bygge min egen bilcross bil, av min opel ascoda c .. er det noe og satse på ? og hva / hvordan burde jeg bygge om ? har ikke peilig på va jeg må gjøre osv .. men har lyst og delta, istede for og sitte på siden og se på : ) håper på positiv hjelp. på forhånd takk. mhv jsd92 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mai 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2009 Les de andre trådene på dette underforumet, mye bra tips i de forskjellige trådene. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jsd92 Skrevet Mai 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2009 Les de andre trådene på dette underforumet, mye bra tips i de forskjellige trådene. fant ingen guider om hvordan biler, og hvordan jeg gjør det .. finnes det en sånn tråd ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'67 144 Skrevet Mai 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2009 Jepp. Ascona C er så absolutt en bil du kan kjøre fært med i Bilcross. Veit ikke hva du har av motor i Ascona'n din jeg, men er mange muligheter for hva du kan sette nedi værtfall. ALt er helt avhengig av hvor mye penger du skal legge i dette. Ser du er fra Løten. Da er ikke veien lang opp til Erik Johansen som bygger bur til bilen din. Det vil si knekker til røra. Montere må du nok ordne selv. Buret tar han vel ca 2500.- for. Godt understell og gode dekk er viktig. Gassdempere foran, oljedempere bak, senkefjører foran/bak for stivhetens skyld om du har noe slikt, hvis ikke kapper du orginalfjørene til sånn passe høyde. Noen liker fremhjulstrekkerne best lave foran/høye bak, jeg likte den fremhjulstrekkeren jeg hadde best når den var litt lavere bak enn foran. (bakhjulstrekk-stuk) Sveise diffrensialsperre bør gjøres. Trenger visstnok ikke å ta opp Opel-kassa for å fikse det. :-) Det er jo bare å spørre om du lurer på noe, for er mange innom sida her som har bygd flere crossbiler.. :-) Men, det er egentlig sjelden det lønner seg økonomisk å bygge bilen selv første gangen, om du ikke har masse deler fra før/gjør det aller meste selv. Fordelen er att du får spredd utgiftene over tid, men att det blir billigere enn 8000.- å bygge er desverre en sjeldenhet. Siter http://www.kirkeby-racing.net http://www.freewebs.com/kirkeby-racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Urban Skrevet Mai 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2009 Som regel er det ju personligt utstyr som kostar mest. Du trenger ju FIA-dress, skor, handskar, hjelm & balaklava. Så trener du stol, sele & eventuellt burpolstring. Men det er ju å andra sidan utstyr du får behålla. Bilen kan ju i utgångspunktet vara helt orginal, bara å rensa ut inredning, fjerna lys i fronten å få i en bur. Bur kan du ju få för noen 1000-lappar, som "'67 144" sier. De förste löpen du kjør kan du starte som "debutant" å då trenger du ikke mista bilen på bud. Gå in på http://bilsport.no/uploads/teknisk_reglement-_09_nett.pdf så kan du lese allt du får lov, ikke får lov, å gjøre med bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jsd92 Skrevet Mai 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2009 takk for veldig brae svar.. får noe ut av dette tror jeg : ) men dashobordet,, er det like greit og ha det orginalt ? elr hva burde jeg gjør der ? sveise igjen hele greia rundt rattet, ? va blir bra og billigst ? : ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Urban Skrevet Mai 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2009 Dachbordet er som regel i veien för buret, så må nog rive det ut eller i vart fall fjerne deler av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'67 144 Skrevet Mai 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2009 La dashbord og slik sitte de du. Behold mest mulig orginalt og standard. Minst tull med det da, egentlig. Da har du jo samtidig varmeapparat, vifte og slt slik. Men, er det ett dårlig elektrsk anlegg i bilen fra før og det slettes ikke er brukbart, fjærn alt. Er veldig lite av ting du MÅ ha for å få den til å gå, og vifte/varmeapparat er slettes ikke påbudt. Eneste du MÅ ha for å følge regelverket er bryter til vinduspussere, bryter for vindusspyler og hovedstrømbryter, Startknapp er greit å ha, evt beholde den orginale tenningslåsen. Sikringer er unødvendig, men høyst frivillig. Noen bruker det, andre ikke. Men, er det orginale elektriske anlegget i orden, så behold alt til noe av det streiker. Trenger ikke å sveise inn np plater eller noe slikt for å erstatte dashbordet, om du fjærner det. Noen eksempler på hvordan noen av de crossbilene jeg har hatt har vært inni: Som du ser, ingen fasit på hvordan det MÅ se ut. :-) Siter http://www.kirkeby-racing.net http://www.freewebs.com/kirkeby-racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Mai 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2009 Jeg bare skar ut sidene på dashbordet slik at jeg fikk plass til buret. Enklere synes jeg. Så slipper du å lage braketter til brytere ol. Men det er egentlig bare en smakssak. Jeg er opptatt av at en bilcrossbil skal se mest mulig "original" ut :) Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Mai 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2009 greit nok i massevis det da margido. sånn har jeg gjort det på mange biler også. det jeg altid gjør er å lage ting så enkelt som mulig, og så stygt som mulig, desto jævligere ting ser ut, og jalla-løsninger+++ så slipper man faktisk unna noen bud. f.eks oppskjærte hjulbuer, folk synes det ser helt jævlig ut men det er jo bare praktisk for å slippe å skjære opp hjul. enkel jobb også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jsd92 Skrevet Mai 31, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2009 kjempesvar : ) har en liten formening om hvordan det kan bli.. men lurer også på,, er det lurt og bygge første bilen sin ? elr kjøpe ferdig ?: ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Mai 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2009 Alt etter hva du orker og har tid til. Jeg bygde selv siden jeg fikk tak i bilen billig og har tilgang på mye verktøy, sveiseapparat, dreiebenk, rørbøyer og alt sånt. Da blir det billigere og enklere. Plusset med å bygge selv er at du starter med en bil som ikke er "knust" og du slipper å klø deg i huet hvis det skal feilsøkes på ting som er modifisert. Spesielt det elektriske. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Urban Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Trenger ikke mer enn detta på jobb.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jsd92 Skrevet Juni 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 hvorfor har du ett rødt lys der ? : ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Urban Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Oljetrykk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg