Gå til innhold

Herdet bremseskive?

Ranger emnet


Bobby1

Anbefalte innlegg

Kan bremseskivene bli herdet, slik at bremseefekten bil veldig dårleg?

Det som skjedde i vinter var at den ene håndbrekk vaieren frøs fast, slik at bremsen låste seg, og ble rødglødende.

Tok enn liten service på caliperen i går, og luftet bremsene etterpå.

Etter litt kjøring så kjente eg på bremseskivene bak, og den som eg ikkje hadde gjort noko med var varmere enn den som eg hadde hatt service på

D.v.s at det er dårlegare bremseefekt på den som eg hadde service på.

Da er de store spørsmålet, er det enda luft i bremsesystemet eller kan bremseskiven ha blitt ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har kjørt litt med bremser som henger på har bremseskiver en tendens til å bli glasserte. Det betyr i praksis at skiva blir herda til ett nivå som gjør den glatt i overflata og bremseklossene får ikke noe friksjon mot skiva, som igjen gir dårlig bremseeffekt. Det høres veldig ut som det er det som har skjedd med din skive. Så jeg ville byttet den...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseskivene er allerede herdet. Kan godt være det finnes flere tricks, eller at dette er en spesiell legering. Vet heller ikke om herdet stål kan herdes enda mer. Men stål herdes normalt ved at det varmes opp mot smeltepunktet, for å så bli umiddelbart etterpå avkjølt i motorolje.

 

Hvis bremsene blir virkelig varme kan de jo bli skjeve i det du for eksempel bremser.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseskivene er allerede herdet. Kan godt være det finnes flere tricks, eller at dette er en spesiell legering. Vet heller ikke om herdet stål kan herdes enda mer. Men stål herdes normalt ved at det varmes opp mot smeltepunktet, for å så bli umiddelbart etterpå avkjølt i motorolje.

 

Hvis bremsene blir virkelig varme kan de jo bli skjeve i det du for eksempel bremser.

 

 

Bremseskiver er ikke herdet!

Herding kan godt foregå med avkjøling i stillestående luft, dersom legeringen er laget for dette.

 

Vil anbefale trådstarter å bytte skive, da du har fått glødeskall på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår