skarpH Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Heisann Når jeg har tenningen av er spenningen over batteriet 12.5V, da er det oppladet, sant? Om det viser f.eks 2V, da er det nesten tomt? For å si det slik, kan et batteri være helt utladet, men allikevel vise 12.5V? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Det kan vise over 12v og være ødelagt ja.. Om du f.eks vrir på startmotoren mens du måler, å batteriet synker til 2v, er det nok ødelagt. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skarpH Skrevet Mai 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Det viser 12V hele tiden. Er det ingen måte å sjekke på om batteriet er ladet eller ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Om volten er stabil på over 12V er batteriet omtrent fulladet.. 12.8 ellernoe er vel fullt.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Skalaen er ca slik: 12,8 volt er 100% oppladet. 12,5 volt er fullstendig utladet. I så fall vil spenningen synke ned mot null ved belastning. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirtonos Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Det viser 12V hele tiden. Er det ingen måte å sjekke på om batteriet er ladet eller ikke? Du kan måle syrevekten for å finne ut tilstanden på batteriet http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1191&iItemId=88155 Ellers må du bruke en batteritester får å finne ut hvor ladet den er http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1191&iItemId=88165 På et godt og fullt ladet batteri skal spenningen ikke synke mer enn 1/2 volt ved høy belastning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skarpH Skrevet Mai 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Det som er at ladelyset / batterilyset (?) (Et bilde av et batteri med rødt lys) lyser mens tenningen er av, men ikke når jeg kjører. Så hadde vært morsomt å sett om den i det hele tatt får lading, eller om batteriet tappes her nå mens jeg kjører. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Når du kjører bruker du strømmen fra dynamoen. Batteriet er for å få start på motoren. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skarpH Skrevet Mai 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Men om dynamoen er ute av funksjon vil vel batteriet tappes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Måle kun spenningen til et blysyrebatteri forteller ingenting om ladetilstand. Du må gjennomføre en utladetest. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 et fulladet batteri skal ha tomgangsspenning på 12,6V ikke mer, ikke mindre.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 (endret) Hvor har du det fra? Er det ikke slik at et sulfatert batteri kan vise riktig spenning, men ikke klare å levere noe strøm da? Og er det ikke slik at den nominelle spenningen på batterier er forskjellig, alt etter hvilken legering katode og anode har, syretilstand samt temperatur? Hvis man kunne lest av ladetilstanden til et blysyrebatteri kun ved å lese av spenningen, så hadde det vært en revolusjon. Det kan man ikke. Kan forresten tilføye at jeg har hovedoppgave i blysyrebatteriteknikk og har jobbet med blysyrebatteri noen år :D et fulladet batteri skal ha tomgangsspenning på 12,6V ikke mer, ikke mindre.. Endret Mai 22, 2009 av Hondaen Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skarpH Skrevet Mai 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 I dag morres var bilen min DØD. Helt død. En teori jeg har er følgende: Jeg kjører, og dynamoen lader ikke batteriet. Så batteriet tappes. Når jeg da skrur av bilen går inn og sover og kommer ut igjen, så er batteriet så tappet at den ikke klarer å starte. Er det rett teori? Er det slik en dynamo fungerer? Jeg holder på å lade batteriet nå, så får vi se. I går når jeg kjørte brukte jeg også bilstereon, så det kan nok ha blitt tappet ekstra fort. Hva er egentlig dynamoens og batteriets funksjon når man kjører bil? Kan bilen stoppe opp om dynamoen ikke fungerer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mai 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 Når du kjører bruker du strømmen fra dynamoen. Batteriet er for å få start på motoren. Dynamoen lader i tillegg opp batteriet etter hvert startforsøk. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skarpH Skrevet Mai 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 Hva om dynamoen er ødelagt? Jeg klarte å kjøre i går kveld, men den var død i dag morres. Merkelig at batteriet lyset fremme i dashbordet kun lyser når bilen er av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg