Gå til innhold

VW Golf 1 med 1,9 TDi motor?

Ranger emnet


Morel

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om biler som er godkjent med nevnte motor?

Event. fra hvilken bilmodell. Golf 3 eller Golf 4?

 

Det var ikke noe hint å få hos Møller på om dette lot seg gjøre, men Biltilsynet sa at "dette burde ikke by på noen problemer".

 

Hva vet folket om dette?

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal skrape sammen mest mulig informasjon om hva som må gjøres (lage til nytt motorfeste?). Effekt og dreiemoment. Hva du ønsker å gjøre osv.

Ta turen til Statens Vegvesen og hør hva de krever for å kunne godkjenne en slik ombygging.

 

Jeg tror du vil møte på problemer med effekt og dreiemoment om du benytter 1.9TDi fra 4. generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem dette, har selv en Golf GLD som skal får en oppfriska 1.9 TDI på 110 hk fra Caddy. Dreiemomentet kan nok være et problem hvis du bruker orginal kasse.

 

"Original kasse" som i Golf 1 kasse?

Det er jo mest fristende og nesten et krav at en skal bruke kassen som står på TDi-motoren. Den har jo seks gear og vil sådan ikke by på særlige problemer.

Bilen blir jo totalt bygget om for å få plass til det som plass krever.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal skrape sammen mest mulig informasjon om hva som må gjøres (lage til nytt motorfeste?). Effekt og dreiemoment. Hva du ønsker å gjøre osv.

Ta turen til Statens Vegvesen og hør hva de krever for å kunne godkjenne en slik ombygging.

 

Jeg tror du vil møte på problemer med effekt og dreiemoment om du benytter 1.9TDi fra 4. generasjon.

 

Å lage egne motorfester kan en bare glemme å få godkjent!

 

Biltilsynet har jeg hatt møte med. De er meget positive til både 1,9 TDi og luftfjæring og sa at det burde gå meget bra. De ba meg ta kontakt med Møller som ville gi meg beskjed om hva som passet og som de kunne stå inne for hva godkjenning angår.

Mail er sendt til Møller og venter nå på mail om hva som kreves av meg for å få dette godkjent.

 

Kan legge til at bilen skal brukes av meg og mitt firma som demobil og ettersom Golf 1 har stått lenge på ønskelisten så skal jeg delta på treff når jeg har tid til det (les: når mor lar far få seg en luftetur).

Byggetråd må vel også lages etterhvert etter at alle papirer er kommet på bordet og deler kjøpt inn.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tenkt mer på 110hk versjonen? slik AFN eller lignende har?

eller vil du velge 1.9pumpedyse?

 

Hvilken motor valget faller på er usikkert. Jeg vet alt for lite om de forskjellige motorene ennå til å uttale meg om det.

Grunnen til at det er 1,9 TDi som er av interesse er at en bekjent av meg har en Golf 4 med 1,9 TDi og 6-trinns gearkasse. Den går utrolig godt og bruker minimalt med drivstoff kontra en 1,8 GTi. Jeg er for gammel til å råkjøre men liker solide og drivstoff gjerrige maskiner.

 

Jeg er åpen for løsninger som er å få godkjent og jeg er villig til å bruke penger for å gjøre de modufiseringer som må til for å få det godkjent.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mail fra Møller idag om at de kun har godkjenningspapirer på 1,5 og 1,6 liters motorer til Golf 1.

Etter det jeg har hørt så skal det være mulig å få godkjent 1,8 i en Golf 1.

Noen som vet noe mer om dette?

 

En eventuell godkjenning med 1,9 TDi må gjøre enkeltvis.

Hvem som kan godkjenne en slik bil vet jeg ikke ennå da jeg venter på mail fra Møller.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mail fra Møller idag om at de kun har godkjenningspapirer på 1,5 og 1,6 liters motorer til Golf 1.

Etter det jeg har hørt så skal det være mulig å få godkjent 1,8 i en Golf 1.

Noen som vet noe mer om dette?

 

En eventuell godkjenning med 1,9 TDi må gjøre enkeltvis.

Hvem som kan godkjenne en slik bil vet jeg ikke ennå da jeg venter på mail fra Møller.

 

Mvh

Pål

 

møller er ubrukelige til ombygginger foruten det som de orginalt har levert biler med. dette er fordi de ikke har lov å godkjenne/anbefale ombygginger som de ikke kan dokumentere. og når de i tillegg sier at 1.6 er det største i golf 1 så har du itillegg snakket med en som ikke har veldig stor oversikt.

 

golf 1 ble orginalt levert i 1983 med 1.8l GTI motor på 82kw og 112hk.

 

Statens vegvesen er de som må godkjenne bilen din etter en ombygging. og får du med deg ombyggingspapirene til GTI specs fra Møller. ( dette har de) så ber du pent om å få en bekreftelse på motorkode, type og HK fra golf 4 1.9tdi. ta med deg disse papirene til samtale med Statens vegvesen og legg fra. kan nesten garantere at du får klart signal på dette utifra vekt og HK.. skulle de derimot henge seg opp i NM på motoren så kan det hende du får litt problemer da denne motoren er relativt sterk. heldigvis er de mer opptatt av HK. min erfaring iallefall

 

lykke til.

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann rakriste!

 

Takker for informasjonen!

Jeg ringte deg igår men du var inkognito...

 

Papirer er nå etterspurt hos Møller og jeg håper jeg får dem uten å måtte betale i dyre dommer for dem.

Hvis noen skulle sitte på GTi-papirer for en Golf 1 112 Hk så gi meg et hint.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann rakriste!

 

Takker for informasjonen!

Jeg ringte deg igår men du var inkognito...

 

Papirer er nå etterspurt hos Møller og jeg håper jeg får dem uten å måtte betale i dyre dommer for dem.

Hvis noen skulle sitte på GTi-papirer for en Golf 1 112 Hk så gi meg et hint.

 

Mvh

Pål

 

 

det koster ingenting å få disse papirene fra møller.

jeg har nok gti-papirene sammen med en haug andre ett eller anna sted :cool:

 

 

tidvis ikke tid å ta tlf på jobb pga støy..

Endret av rakriste

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har spurt om det samma hos Bt og fikk egentlig til svar at det skulle gå bra så lenge den passer i std fester og ikke har syke effekt/dreiemomenttall.

Jeg har en 90hk tdi som skal i min med tilhørende kasse.

Einseren min er egentlig en GTD med 5 gira kasse så ser ut til at festene er bolt on på 1Z motoren min med kasse.

Eneste jeg stusser litt på er åssen drivaksler osv passer.

Må bygge om giroverføring for å bruke nyere kasse da de har vaier og ikke stag som det er på einseren.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har spurt om det samma hos Bt og fikk egentlig til svar at det skulle gå bra så lenge den passer i std fester og ikke har syke effekt/dreiemomenttall.

Jeg har en 90hk tdi som skal i min med tilhørende kasse.

Einseren min er egentlig en GTD med 5 gira kasse så ser ut til at festene er bolt on på 1Z motoren min med kasse.

Eneste jeg stusser litt på er åssen drivaksler osv passer.

Må bygge om giroverføring for å bruke nyere kasse da de har vaier og ikke stag som det er på einseren.

 

Det var godt å høre.

Hold meg oppdatert på ditt prosjekt så gjør jeg det samme.

 

Da er det bare å begynne handlingen av delene så kanskje bilen er klar til mai 2010 :yummy:

 

 

Mvh

Pål

(-som melder seg inn i VW & Audi Klubben denne uka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår