Gå til innhold

Montering cd spiller

Ranger emnet


stuld79

Anbefalte innlegg

Okey... det du egentlig trenger er en vanlig ISO-overgang for Ford:

2463_phonocar_4_622.jpg

Den får du "overalt" man selger bilstereo. Ta for sikkerhets skyld en kikk på forsterkeren at det er en flat 8pols kontakt som kommer ut av den, det kan også være en annen type med en mer "halvbueformet" kontakt.

 

Problemet ditt er at den høyredelen skal plugges inn i originalforsterkeren for å si det slik, eller altså den pluggen som sitter i originalforsterkeren. Det er jo der høyttalerne er tilkoblet nå.

 

Cluet her er at du bør glemme å bruke den originalforsterkeren, med sine 4x25watt eller hva det nå er var nok den en højdare i 1992 med Philips-radioer med 4x5 watt som standard, men idag kan du like gjerne bruke spillerens innebygde forsterker isteden, eller aller helst skikkelige separate forsterkere.

 

Altså må du mekke og skjøte til en halvmeters ekstra lengde eller så på den overgangen til høyre på bildet, slik at du får strukket høyttalerkontakten fra din nye spiller bort til høyttalerkontakten som står/sto i originalforsterkeren.

 

Originalforsterkeren kan nok stå der den står i fred, til glede for en eller annen originaliban som kjøper bilen din som veteranbil om en 13års tid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svaret ditt:):) Skal ut å sjekke det ut nå tenkte jeg. Du ser, det eneste jeg fant i dashen, var en rund 8 pins hun/han kobling rett bak den originale spilleren. Fant ut at det var høyttaler kablene. Men vet ikke hvilken del som går til forsterkeren og hvilken som faktisk kommer fra høyttalerene. Om du forstår hva jeg mener..hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på denne, tenker jeg du forstår hva jeg egentlig prøver å forklare:). Beklager, men jeg fatter null:) hehe. Men tror jeg forstår hva du mener..at jeg rett og slett skjøter ISO kablene fra spiller inn i kontakten som går inn i forsterkeren. Setter pris på at du tar deg tid til å hjelpe:) P.S Er det ingenting som kobles til RIM modulen i det hele tatt?

 

Link: http://www.fordscorpio.co.uk/radioto995.htm

Endret av stuld79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RIM-modulen er vel den som gir strøm osv. til spilleren, så den trenger du fortsatt. Den svarte ISO-overgangen plugges inn i den (som regel) 7-polskontakten du har hatt plugget inn i originalspilleren. Du kan ha en 8-pols kontakt der isteden, som nevnt under:

c967a.gif

 

 

Det er forsterkeren du ikke skal benytte videre. Den gir ikke noe mer effekt enn din nye spiller. Den har kontakten C629 tydeligvis, så det blir litt mer mekking enn jeg forespeilet tidligere, på én måte.

c629.gif

 

Her kan du da hacke deg inn på kablene 1-8, som altså går ut til høyttalerne i bilen. Den runde kontakten du snakker om fraktet signaler fra originalspilleren til forsterkeren og kan bare glemmes.

 

Har du original fjernkontroll ved rattet på den?

Du har ingen andre planer enn å bytte spilleren i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke original fjernkontroll på rattet. Var en som skulle hjepe meg med dette, og han klippet alle kontaktene som gikk inn i original spilleren, så har har bare stubbene igjen der ja.,Skal ikke bytte annet enn spiller, og høyttalere bak.

De runde kontaktene jeg snakket om, er de merket som A på tegningen her: http://www.fordscorpio.co.uk/radioto995.htm

Endret av stuld79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har du bare stubbene igjen, får du finne et voltmeter og gå løs på hva som er Minus, KonstantPluss, TenningsPluss og eventuelt Belysning om din nye spiller støtter dette.

 

Utifra skjemaet du linker til, vil jeg tro BU(?)rgunder(?) m/svart stripe er Pluss (Konstant eller Tenning), Oransje m/Svart er Pluss (Tenning eller Konstant), Svart er Minus, Grønn m/svart er Belysning. Med stort forbehold om feil.

Ofte følger det med løse ISO-kabler til en ny spiller, så da er det bare å måle og spleise sammen de riktige kablene både inni dashbordet og på høyttalerkontakten. Ellers koster ikke disse mye uansett, om de ikke følger med din nye spiller.

2461_phonocar_4_620.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår