Gå til innhold

Dump lyd??

Ranger emnet


desibel

Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg har en 200 V40 T4 som jeg skal montere dump på,

 

så vil jeg ha den "plaffre" lyden av dumpen og ikke "bussdørlyd" hvist dere skjønner, så lurte jeg på hvordan dump jeg skal velge? har hørt av en kompis at man kan flytte på en vakumslange eller noe for og få den lyden noen som vet noe om dette?

 

Takker for svar=)

volvo v40 T4 2000

 

x opel astra 1,6 8v 1992,

 

x toyota carina II 1,8 GLI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først må du vite hva du prater om før du sier ting basta.

 

Blaffrelyd aka duelyd aka Flutter aka surge er lyden du leter etter denne oppstår når man strammer dumpventilen så hardt (eller ikke har noen) at den ikke åpner og da har ikke luften noen annen vei å gå en ut igjennom skovlene på turboen. da får du den "Due lyden"

 

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=LZUbo_mNDZM&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=LZUbo_mNDZM&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

 

Får å få dette bør du ha følgende

 

- blindet igjen dumpventilen så den ikke åpner.

- Powerfilter eller ikke noe filter i hele tatt men er ikke å anbefale dette tar også skade på turboen.

 

 

DENNE LYDEN FÅR DU IKKE MED DUMP.

 

jeg har dump på min selv men strammet den så jeg får flutter opp til 0,5 bar og fra 0,5 - 1 bar åpner dumpen + flutter.

Da har jeg begge deler.

Endret av RobinDrift

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har også hørt at det ikke er bra for motor og turbo?

Motor tar nok ikke skade av dette, men det har vært diskutert fram og tilbake hvorvidt dette er skadelig for turbo. Ingen har vel noen gang kommet med håndfaste bevis på dette, men når luften du dytter ut av turboen møter et stengt gasspjeld og ikke unnslipper noen andre veier enn igjennom turboen så kan denne bremse ned fra 100.000 RPM og ned til null på brøkdelen av et sekund. Og hvor bra det er kan jo diskuteres.

 

Nå er jeg stort sett opptatt av funksjon framfor lyd, eller lignende. Men når det kommer til akkurat dette ville jeg bare rivd bort alt som heter dump og skit, og kjørt uten noe som helst. Den såkalte "dumpventil-lyden" har blitt altfor misbrukt av så mange som kun er ute etter lyd, lyd og lyd... uff.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sterk tro om at skovlene på turboen kan ryke og fly inn i motorens innsug eller eksos osv. Om det ikke gjør det så er det ikke triks om en liten bit av turboen ryker anyway hvor enn den havner.

 

0304tur_broken06_z.jpg

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår