Gå til innhold

Feilmelding på Motor

Ranger emnet


Knalle

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp kjøpt en 2002 modell XC-70 med 2,4 T motoren.

Men sliter med en feilmelding som dukker opp noen ganger.

Dette fører til at motor går i nødmodus og jeg må stoppe for å la den hvile noen minutter, før feilmeldingen forsvinner.

Var innom et verksted og fikk konstatert at feilen ligger på spjeld-huset, og at dette må byttes. Det har mao. noe med luftmengden å gjøre, enten for mye eller for lite.

Men har og hørt at det kan ha noe med turboen å gjøre. Er det noen som vet om denne har variable skovler??

Kan feilen ligge her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2,4 uten turbo, men hadde også problemer med spjeld-huset. Mener det er en vanlig feil at disse blir full av dritt. Jeg gadd ikke bytte som Volvo foreslo til en stor pris og tok i stedet ut huset og rengjorde dette grundig. Satte på ny spjeld-hus pakning og bilen har siden vært bra.

03 V70 D5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eldre bensinmodellene sliter mye med defekt spjeldhus. Men hovedsaklige feilsymtom på det er at den vil gå veldig ujemt på tomgang og kjøring under 1000 rpm. Kan også småfuske litt under kjøring. Om du har lignende symtomer eller en konstant feilkode på spjeldhuset, er dette bare å bytte. Vil ikke tro at du skulle trenge å stoppe motoren og miste mye motorkraft pga det. Grunnen til at man som regel bytter, istedet for renser, er at feilen like godt kan ligge i styreenheten i spjeldet. Om det ikke hjelper å rense, har du plutselig brukt 2000 kr på verkstedet til ingen nytte. Men du kan jo selvsagt prøve selv, om du har litt skrueerfaring.

 

Luftmassemåler trenger jo ikke å sette feilkoder, og kan vel være en mulig feil.

Turboen har jeg lite tro på.

Endret av Mad-Ass

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar.

Har allerede vært innom verksted som har lest feilkodene, og konstantert at de vil bytte spjeldhus + pakning og om-programmere/programmere litt, for å løse problemet.

Grunnent til at jeg mister motorkraften er jo at motoren slår over i "nød-modus" når feilmeldingen kommer. Og jeg har da vært nødt til å kjøre til side for å stoppe motor, slå av tenning og så vente i noen minutter før feilmeldingen har forsvunnet.

 

For meg er dette en garanti sak, så prisen betyr ikke noe for meg i dette tilfellet. Spørsmålet var mer om jeg ville være kvitt problemet, eller om feilmeldingene kunne ha andre årsaker, som f.eks. turbo og evt. for mye luft/trykk etc...

 

Har time på verksted 11. Mai, og skal gi en oppdatering etter besøket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår