hipolehip Skrevet April 25, 2009 Rapporter Share Skrevet April 25, 2009 (endret) Eg kjører med B230FB blokk, b234F topp og hx 35 turbo. Der er hydrauliske løftere, lager og turbo. Oljepumpen og bunnpanne er fra B20 motor, og kjører med 5-40 olje. Motoren er brukt so sikkert litt slitt, men ikkje det heilt store. Når motoren er kald ligger oljetrykket på 2 bar, når den blir varm synker det til 0,5 bar på tomgang. Stiger litt når turtallet auker, men er generelt veldig lavt. Hva kan gjør dette? Og korleis kan eg få meir trykk? Ka trykk kjører dokke andre som har dette oppsette med? Ser Sten Parner selger oljepumpe "Använd oljepump "144" så får du mera tryck" - Noen som har prøvd denne? Er det orginal pumpe, der han bare har skifta fjør? Eller klarer den mer flow også? Mvh Ole-Johan Endret April 26, 2009 av hipolehip Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 27, 2009 Rapporter Share Skrevet April 27, 2009 95- og nyere b230fk/ft har såkaldt Høy-effekts oljepumpe. Det pga oljekjøler og underspyling av stemplene. Få tak i en sånn, så tenker jeg det skal ordne seg :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet April 29, 2009 Rapporter Share Skrevet April 29, 2009 Prøv å søk. Det skal finnes mange emner om akkurat det problemet. Det finnes fire-fem forskjellige løsninger. 1. Kjør med blokk uten underspyling. 2. Bygg om til mekaniske ventil løftere. 3. Bytt til kulelager turbo med restriktor på oljetilførsel. 4. Bygg om til tørrsumps oljepumpe. 5. Bruk B234 blokka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 29, 2009 Rapporter Share Skrevet April 29, 2009 Hva er det med 234-blokka som gjør at man får høyere oljetrykk? :) Mekaniske ventil løftere er vel ikke dumt uansett!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet April 30, 2009 Rapporter Share Skrevet April 30, 2009 Det er en helt annen design på oljepumpa på den. Den drives direkte fra registeret, ikke via en aksling som på B230. Det hjelper ikke så veldig mye å bare bygge om til mekaniske løftere, men det hjelper litt. Men skal du bygge om til det så krever det nye kammer med profiler som er beregnet for mekaniske løftere = dyrt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.