Gå til innhold

Audi 80 1989 mod. gearkasse

Ranger emnet

VWPassat89

Anbefalte innlegg

- Skru av gearoverføringen til girkassen

- Skru av slavesylinderen til clutchen

- Skru av drivakslene

- Ta av pluggene til speedometer og ryggelys

- Løsne opplagringen mellom gearkasse og karosseri (1 stk)

- Løsne feste gearkasse-eksos om det finnes

- Løsne alle boltene som holder motor og gearkasse sammen

- Trekk gearkassen rett bakover, ferdig

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye =)

Denne kassa er jo i så god stand, tenkte jeg skulle ta vare på den, og bruke den som reservekasse for en bil en kompis har, han har maken...

Det står også en Audi 80 CC (B2) fra 1986 på gården hjemme, med havarert gearkasse. Denne kassa fra 1989 1.8S (B3), passer den inn i B2-Audien under noen omstendigheter, eller trengs ombygging?

mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye =)

Denne kassa er jo i så god stand, tenkte jeg skulle ta vare på den, og bruke den som reservekasse for en bil en kompis har, han har maken...

Det står også en Audi 80 CC (B2) fra 1986 på gården hjemme, med havarert gearkasse. Denne kassa fra 1989 1.8S (B3), passer den inn i B2-Audien under noen omstendigheter, eller trengs ombygging?

mvh Lars

Gearkassen passer rett inn den, du må gjerne bytte over gearkassefestet. Problemet er at du må bygge om utløsermekanismen siden B3 har hydr.clutch og B2 har clutchwire. Dette kan du muligens sette over fra den havarerte kassen.

Kjører du kassene uten olje siden du klarer å drepe de ?

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja. Dette var i fjor, jeg hadde ikke begrep om hva som var fram og bak på en skrutrekker (er forsåvidt ingen supermekaniker nå heller...)

Det var en annen fyr som trodde han var god, som hjalp meg med dette. Han tappa olja av kassa istedenfor motoren. Jeg bare henta bilen etterpå, og bråstopp etter ei mil ca...

Okei! Takk, da vet jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoppa litt opp, ble litt usikker nå (beklager nybegynnermaset.. :P) men hvor kommer man til gearoverføringen og får skrudd av denne?

Og hvor sitter slavesylinderen? :)

tusen takk for alle svar!

Gearoverføringen er den akselen som går inn i øvre bakkant på gearkassen, altså den som kommer fra gearspaken. Du må under bilen for å gjøre dette.

Slavesylinderen sitter rett over venstre utgående drivaksel (på girkassen selvsagt), helt inntil torpedoveggen. Du kan også skru av slangen inn på denne slik at sylinderen følger med kassen.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider