Gå til innhold

VWPassat89

Bruker
  • Innholdsteller

    47
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om VWPassat89

  • Bursdag 12/03/1987

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil
  • Modell (eks S4)
    Passat
  • Biltype (eks Audi)
    Volkswagen
  • Årsmodell (eks 1995)
    1989
  • Yrke eller sivil status
    Helse Sør-Øst
  • Motor (eks 1.6)
    1.8
  • Fylke
    Hedmark

Contact Methods

  • Bosted
    Ottestad

VWPassat89's Achievements

  1. Termostat er ikke byttet! Kan det være denne?
  2. Jau, dette er bilen som brukernavnet mitt henviser til. Denne har jeg hatt noen år nå, innkjøpt på 49.500 km, og oppgradert en hel del (masse pakninger og gummi som sprakk etter jeg begynte å kjøre igjen - den hadde stått i årevis. Nå - 15.000 kroner og 4 år senere, har den akkurat bikket 90.000 km, og går bedre enn noensinne. Penere motorgange har jeg aldri hørt i 1.8 literen. Ikke så mye som et ventiltikk. Utseendemessig et smykke av en bil som ikke har antydning til rust. Det eneste som irriterer meg litt er temperaturen på den. På vinteren og på kjølige morgener på vei til jobb ligger temp-nåla på ca 70 grader. På veien hjem, på sommertid, da tempen har gått betraktelig opp ute, ligger nåla stødig på ca 90 grader. Men i køkjøring på sommertid - au, det er der jeg får litt vondt. Nåla stiger opp til 110, og så starter kjølevifta på omtrent 115, og da kjøler den seg ned igjen til omtrent 90-95. Slik fortsetter det. Sitter og gløtter ned på temp-måleren hele tiden, og bare venter på at dampstråla skal stå ut av sprekken mellom panseret og framskjermen.... men det skjer jo ikke. Den lille lampa øverst på tempmåler er testet hos mekaniker, og fungerer som den skal når det blir for varmt. Men den har aldri blinket. :o Her, et bilde fra idag, på vei hjem fra jobb gjennom byen; Er dette normalt??? Er det noen sensorer som kan byttes eller noe slikt? Eller til en litt nyere type måler? (f.eks den som satt i 1993-1994 Passat før km-telleren ble digital). Har tidligere hatt en Golf II med samme motor (RP), og den gikk aldri så høyt. Ei heller den gamle Santana'n min fra 1984 som nå er forlengst borte.. Svar tas i mot med takk :)
  3. Åja, er 1.8 E 112 hk? Trodde den var 90 hk jeg! Selger sa da den var 90 hk... Hehe..
  4. Hei! Har kommet over en slik bil med motor som har begynt å bruke litt olje - en noe puslete 4-sylindret 1.8 E med injection. Er det mye styr å skulle sette inn en 2.0 E 4-sylindret 116 hk motor som satt i 1990-1994 Audi 80 2.0 E eller? :) Regner med det er en del mer mekk som skal til for å sette inn en femmer i den. Selve bilen er så strøken at jeg skulle tru den var bare et par uker gammel. Servo, sentrallås, hengerfeste og el.just.speil.
  5. Gammel tråd, jeg veit, men lufter den igjen for å høre om andre har innspill. Det er snart aktuelt. :) Passat 32b manifold og gasser på Vento-motor fra 94? :) Det går? :D
  6. Nå har den blitt nesten umulig å starte... 15 minutter med aktive forsøk tar det før den endelig går på tomgang uten motorvarmer. Med motorvarmer starter den med èn gang! Fremdles ingen tips? :( Edit: Er verdt å ta med at han ikke har noe turtallsproblemer. Da er det vel sikkert ikke denne legendariske vokstermostaten som alle snakker om? :) Den går opp til 2000 omtrent ved start, og daler rolig ned til 900 rpm etter noen sekunder og forblir gående på sommertid. Nå om vinteren starter den etter noen sekunder, turtall flyr opp, og så dør den. Vi har forsøkt å smøre chokespjeldet. Dette virket ikke :(
  7. Original 5-speed og ja, stilig! Staselig vogn da! Skal jeg jammen vurdere...!
  8. Ah, ja, jeg syns det er fine biler. Driftssikre er de sikkert også. Er det mulig å installere 5-trinns gearkasse i dem og samtidig beholde original gearspak, eller? Ikke tror jeg det er uråd å få tak i deler heller. :-) Spesielt ikke om en vet hvor en skal lete!
  9. Skulle jeg ha gjettet løst selv - ville jeg tro det var enklere å skaffe deler til en Ford Granada / Consul (1972-1977) enn en Opel Admiral eller Kaptein eller no slikt.. :)
  10. Hei! Jeg har drevet med veteranbiler på si (av japansk art) en stund, men innser at det aller meste fra Nippon-øya er kul umulig å få fatt på deler til. Derfor lurte jeg på om jeg får meg en positiv overraskelse når jeg går over til tyske veteraner? Kunne gjerne tenkt meg en Ford Consul/Granada eller en Opel - helst noe fra rundt tidlig 70-tall eller sent 60-tall - noe med 6 sylindre iallefall :) Hvilket bilmerke oppleves av ekspertisen her som enklest å få tak i deler til? Gamle Opeler eller gamle Forder? :-) På forhånd takk :) Mvh Lars, Hamar!
  11. Og så dunker det hardt når man slipper ut clutchen. Han som hevdet han hadde peiling slo fast at det var et løst motorfeste. Clutchen er byttet hos BilXtra-verksted for 3 år siden, og dunkingen kom etter det. I tillegg har han som hevder han har peiling konstatert at det er defekt hallgiver. Har dette innvirkning på hvor tungstartet den er?
  12. Dette dreier seg om en 1985 modell Audi 80 CC 1.8 med den fantastiske 2E2 Pierburg-forgasseren. Tungstarta som et rent helvete på vinteren og krever 10 minutter med fintføling på gassen før den går rent. Vi har tatt av filteret og smurt chokespjeldet, men dette hjalp ikke nevneverdig. Hva kan det være? Han som hevdet han hadde peiling utelukket gummifoten under forgasseren...
  13. Hei! Jeg har fått et tilbud av en eldre mann på Hamar - å kjøpe Audi 100'en hans, da han har hatt slag, og ikke kan kjøre bil mer. Det er en 1990 modell 2.4 D sugediesel med 5 gear, sentrallås, servostyring, tre-etterligning i dashen og hengerfeste. Rust kunne jeg ikke finne. Motoren har fulloverhalt topp, og da mener jeg fulloverhalt. Gubben hadde brukt 21.000 på motoren rett før han fikk slag, og den gikk vakkert. Bilen har rullet 340.000, men motoren har gått ca 3000 km etter toppoverhaling. Småfeil: Håndbrekk er ødelagt, men dette har han fått tak i, og hele brekket følger med (hele spaken). Vaierene er koblet ut under bilen, og brekket står i til-trukket posisjon, og der står det til noen får byttet det. Lys i dashbord: Jeg merket at f.eks høyre blinklys blinket svakt når jeg blinket til venstre, og omvendt. I tillegg er det en svak svak blink i fjernlyslampa ved blinking. Det blinker derimot ikke på utsiden av bilen. Forslag til hva dette kan være? Ellers dirrer clutchen en del på i gangtagning. Går ut ifra at dette betyr bytte snart. Alt i alt - er dette et kjøp verdt 5000 kroner, som han ønsker seg for bilen? Den er EU-ok til juni neste år. Mvh Lars
  14. Okei, skjønner :) Kan man bruke forgasser og manifold fra en forgassermotor fra 80-tallet på en 1994 mod Vento-motor, altså? Riktignok er blokkene nesten identiske.. samme toppdeksel til og med! Jeg er usikker selv! Det med motorfestene burde gå!
  15. Regner med at 1.8 bensinmotoren er rimelig lik... mye ledningsnett som skal over eller? Gammel girkasse går rett på, går jeg utifra? :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår