Gå til innhold

Bilen starter ikke etter fordelerskifte - Audi 80 2.0

Ranger emnet

Emerica

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nok engang problemer med min Audi 80 2.0e, må prøve å forhøre meg her før jeg velger å spise det sure eplet, nemlig å få bilen på verksted.

Saken er som følger:

Audien min fjusket under kjøring, av og til stoppet den.

Det viste seg at det var dårlig kontakt i fordeler, en av de tre ledningene i fordeler var gåen, en svart ledning på den såkalte "halvgiveren" lå bare å gnisset.

Jeg tok da å demonterte fordeleren på delebilen min for å benytte denne, delebilen er en 1.8, det viste seg at denne fordeleren ikke passet overens med den som er på 2.0 (annet drev). Noe den tidligere mekanikeren som gjorde jobben antok.

Mekanikeren demonterte halvgiveren fra fordeleren på 1.8'en og monterte den på 2.0 fordeleren.

Fordeleren ble satt på plass men bilen ville ikke starte.

Han tok dermed feilsøk å fikk melding om "gasspotensiometer" og air fuel meter" eller.noe. Han påstod at dette ikke er grunn til at bilen ikke starter, feilene ble slettet og de kom ikke tilbake.

Vi sjekket coilen, alt var bra der, men det ville ikke bli gnist på pluggene.

Hva kan være feil? Jeg mener det er fordeleren, men han sier jeg skal utelukke den. Jeg kjørte jo trossalt bilen til verkstedet imens denj fjusket og hoppet, fordeler ble skiftet og den vil ikke starte. Ganske logisk! Eller hva?

Kanskje litt for vanskelig å svare på dette, men må nesten prøve.

Beklager alle de masetrådene jeg har laget i det siste, har vært utrolig mye problemer med bilen. ;(

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke sant ;-) Har du fått en helt fabrikkny fordeler? Ellers kan byttefordeleren være verre enn den du hadde (kjent problem på 2.0e)

For å stille inn:

Motoren har TDC (Top dead center) merker på veivdemperen fremme, på øvre kamremdrev, og på fordeleren. Sett alle merker på TDC, skur av hele fordeleren, sjekk at merkene på rotor, fordelerdeksel under rotor og fordeleren er linet opp. Deretter må både huset, rotor og merket på blokken nedenfor huset matche når du monterer. Kjøp Haynesboka om du ikke ser merkene.

Forsøk å starte bilen. Starter bilen, sett på en timingmåler, og still tenningen mot merket på svinghjulet. merket skal være i øvre del av svinghjulet når korrekt innstilt.

Done!

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, tusen takk for at du besvarer. :)

Har ikke fått en fabrikkny fordeler, men jeg vet at fordeleren fungerte bra i og med at jeg brukte bilen den ble tatt fra i flere dager før demontering.

Hmm, tror nok at jeg må kjøpe den Haynes boka da jeg har lite peiling.

TDC sier du, skal det STÅ "TDC" på kamdrevet, veivdemper og på fordeler? Som i tekst liksom? :)

Hmm, er ikke dette noe mekanikeren burde ha vist?

Jeg trodde at bilen kunne starte uansett etter fordelerskifte, ble fortalt det av mekanikeren.

Bilen skal uansett starte, men tenning må justeres om den ikke blir riktig.

Han slet litt med montering av fordeler, fikk den ikke på plass med det første... Traff ikke punktene :P

Vil legge til at det samtidig ble gjort bytte av regreim, men det skal ikke ha noe med saken å gjøre da han skifter regreim annenhver dag på biler. :)

Så dette kan han!

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig vettu!

Nei det står ikke TDC, det er en strek som indikerer TDC på veivdemper og øverste kamdrev. Det er også streker på fordeleren. Om du pusser er det mulig du kan se OT som står for Oberem Totpunkt (Øvre dødpunkt på norsk)

Og ja, om fordeleren er montert feil vil den ikke tenne. Da sier nemlig kamgiveren til hjernen når fordeleren skal tenne, og om fordeleren da tenner på et tidspunkt det ikke står ovenfor en ledning til pluggene = ingen gnist.

Stemmer som du sier at kamremmen ikke har noe å si stort sett, ABK er ikke en kontaktmotor, så ventilene treffer aldri stempelet. Men bilen vil gå stygt om den er montert feil. Hadde selv en tann feil, og den låt stygt og gikk dårlig. Stilte tilbake og ingen skade skjedd (på lang sikt vil dette lede til motorhavari)

Om fordeleren er feilmontert er det mulig du må inn og slette feilkodene etterpå, da hjernen også antakelig har merket at noe er feil.

Neste gang, kjøp deg BMW E34 med sekser, da har du kamkjede og skuddsikker motor ;-) Da får du rust å slite med i stedet hehe..

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider