esbandos Skrevet April 21, 2009 Rapporter Share Skrevet April 21, 2009 Hei.. Overhaler en motor nå.. 5syl 20V.. Problemet er at veiva samt kammene er vanskelig å snurre rundt.. Om jeg skal snurre veiva, må jeg ta HARDT i.. Omtrent legge vekta på latmannen for å bevege den litt.. Kammene står fast.. ALT er satt til med RIKTIG moment, og alt av lager/stempelringer osv er nytt.. Oljet dette godt inn før jeg monterte, samt hadde olje i oljekanalene.. Før jeg monterte alle stemplene, skrudde jeg veiva til med 25-30nm for å bare ha det delvis fast, å da snurra jeg veiva rundt med hendene.. Etter jeg monterte inn stemplene, satte alt seg.. Har hatt olje nedi sylindrene både før og etter jeg monterte stemplene, men er fremdeles svintungt.. Noen som har en anelse på hva som er galt her? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Møllergutt Skrevet April 21, 2009 Rapporter Share Skrevet April 21, 2009 kanskje mista en skue eller mutter oppi veiva eller no,,kan være den nedeste stempel ringen som har løsnet eller no Siter -Peugeot 306 (vrak) -Vw jetta(avskiltet/ble til isbil/vrak) -Mazda 323f (vrak)-Vw passat 1.8(bruksbil) -Opel Calibra(vrak)-Bmw 520 24v(Solgt) -Vw caravelle (vrak)-Vw passat 2.0(prosjekt/bruksbil) -Volvo 240GL(vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2009 Har ikke mista no nedi nei.. Stempelringene har jeg sjekka.. Dem er slik dem skal være. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet April 21, 2009 Rapporter Share Skrevet April 21, 2009 Riktig moment ? MÅLTE du veiv og veivlager før du monterte ? Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet April 21, 2009 Rapporter Share Skrevet April 21, 2009 kan jo hende du har fådd feile veivlager. som sagt tildligere: Målte du klaringa mellom veiva og rådelageret? har du satt på toppen og satt på reg.reima? sikker på at denne står rett at ikke stempel stopper mot ventiler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2009 Riktig moment ? MÅLTE du veiv og veivlager før du monterte ? Målte klaring ja. Etter de klaringene som stod på et ark jeg fikk av merkeforhandleren, stemte det rimelig bra.. kan jo hende du har fådd feile veivlager. som sagt tildligere: Målte du klaringa mellom veiva og rådelageret? har du satt på toppen og satt på reg.reima? sikker på at denne står rett at ikke stempel stopper mot ventiler? Vet at veivlagrene egentlig er til en 2.4 diesel, mens motoren jeg holder på med, er en 2.2 turbo.. Ifølge merkeforhandleren, gikk disse lagrene om hverandre. Eneste er at jeg fikk 2 lagre til overs. Toppen satte jeg på ja, da jeg ikke klarte å holde toppen i ro, samtidig som jeg prøvde å vri på kammen.. Stemplene hadde jeg montert slik at dem var halvveis nedi sylindrene på alle 5, slik at evt ventiler ikke skulle ta borti dersom jeg fikk kammene til å rulle rundt. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet April 21, 2009 Rapporter Share Skrevet April 21, 2009 har du montert lagerbukkene på kammene, (og på veiv/råde) i samme rekkefølge som du demonterte de? De er linjeborret og har bare 100% passform på de plassene de er montert fra fabrikken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2009 Var ikke jeg som demonterte, men på veivbukkene står det jo merker.. (tall fra 1-6 ellernoe..) Disse er rett.. På rådene var det tusja en strek, og alle strekene matcher. På kammene var det også merket med tall, og disse var det jeg som demonterte, så har montert dem i nøyaktig lik rekkefølge.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2009 Ingen? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet April 22, 2009 Rapporter Share Skrevet April 22, 2009 Holder en finger på overdim lager jeg ass, har ikke vært første gang en motor har blitt montert sammen med for store lager, og er tung å vri rundt Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ja__9 Skrevet April 23, 2009 Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 øhm, satt du stemplene tilbake i samme sylinder som du tok de ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 Holder en finger på overdim lager jeg ass, har ikke vært første gang en motor har blitt montert sammen med for store lager, og er tung å vri rundt Målte jo klaringen, og den stemte jo sånn ca med det jeg hadde fått opplyst om.. :| øhm, satt du stemplene tilbake i samme sylinder som du tok de ut? Var ikke jeg som demonterte, så stemplene var ikke merka, men snakka med en kar på es-tuning som sa at med ny honig og nye stempelringer, er det uansett hvor man plasserer stemplene, sålenge dem står rett vei.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet April 23, 2009 Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 du har nok feil lagere! er du heldig har du nå ripa opp både lagerbukkene og veiva di! den veiva skal gå like lett rundt som sykkelpedalene! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 23, 2009 Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 Lov å spøøre om åssen motor. for så ramlager er det første som faller meg inn. Går den tungt uansett eller har du noe dødgang? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 Har tenkt på tanken om at det er feile lagre ja.. Var det første som slo meg også.. Motoren gjelder en audi s4-motor.. 2.2turbo 230hk.. Veiva eller noe annet har jeg neppe fått riper i, da jeg ikke har klart å fått mer bevegelse i veiva enn ca 2-3cm etter jeg skrudde fast alt. Lagrene kommer som sagt fra en 2.4 (turbo)diesel.. ES-tuning sa at dette var samme lagre, bare 2stk mer i eska enn orginallagrene til 2.2'en.. Er ingen slark i veiva nei.. Alt sitter som om det skulle vært sveisa.. :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.