Gå til innhold

TDI vs 1,8 Turbo

Ranger emnet


Andie

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Har tenkt å handle meg Audi A4 avant (B7), men er usikker på hvilken motor jeg skal velge.

Står mellom 2.0 TDI 170hk, eller 1,8 turbo 163hk. Også verdt å nevne at jeg skal ha quattro.

Har fra før en Golf 2000modell med 1,8 turbo, som er chippet. Dette har jeg bare gode erfaringer med. Både driftsikkerhet og kjøreopplevelse.

Kan ta med at hvis jeg går for 1,8T, så skal jeg chippe den.

 

Har prøvekjørt TDI motoren. Virker som en sprek motor. Enda ikke fått prøvekjørt bensinmotoren, da jeg ikke finner noen som har den i nærheten.

Endret av Andie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det bare er software eller andre forskjeller på 140hk kontra 170hk TDI?

Angående quattro. Er den permanent på disse modellene (b7), eller kobler inn når det trengs?

Veldig usikker på dette med motorene, da jeg generelt sett ikke er så glad i lyden til dieselmotorene. Men mye har skjedd siden min gamle Golf -92 TDk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det bare er software eller andre forskjeller på 140hk kontra 170hk TDI?

Angående quattro. Er den permanent på disse modellene (b7), eller kobler inn når det trengs?

Veldig usikker på dette med motorene, da jeg generelt sett ikke er så glad i lyden til dieselmotorene. Men mye har skjedd siden min gamle Golf -92 TDk.. :)

 

Er kun motorstyring ja:)

kanskje noen andre småting oxo. Men hovedsaklig software.

Quattro er permanent, kun tt og a3 som har haldex.

Dieselmotorene er ikke kaklete og sånn som i 92;)

Jeg har selv 1.8tq 163hk og den går greit.

Men skal selv bytte til tdi nå:)

Men jeg tror jeg velger 2.5tdi:)

180hk og vilt mye nm:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun motorstyring ja:)

kanskje noen andre småting oxo. Men hovedsaklig software.

Quattro er permanent, kun tt og a3 som har haldex.

Dieselmotorene er ikke kaklete og sånn som i 92;)

Jeg har selv 1.8tq 163hk og den går greit.

Men skal selv bytte til tdi nå:)

Men jeg tror jeg velger 2.5tdi:)

180hk og vilt mye nm:)

 

Hm, okei. Trodde kanskje forbruket ville bli veldig mye når det er permanent?

Hvordan er det da å chippe opp denne tdi'en med tanke på drivverk etc. når den allerede på en måte er det?

Er skikkelig i tvil.

Liker 1,8T motoren kjempegodt, men ser at TDI foretrekkes av "alle".

Må da være noen i Trøndelag som lar meg prøvekjøre sin 1,8T B7? :angelsmili:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun motorstyring ja:)

kanskje noen andre småting oxo. Men hovedsaklig software.

 

Hmmm...er du sikker på dette?

 

Når det kommer til 1,8t b6 163 hk vs 190 hk (bensin) så er det vesentlige forskjeller. F.eks. annen turbo, clutch osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel av og til forskjell på turbo og dyser også er det ikke?

 

Er vel vel en del forskjeller på PD motorene så vidt jeg har klart å lese meg frem til. Dyser, turbo osv. Dyser er jo svindyre til de motorene. Men de nye 2.0 tdi er vel common rail ikke pd?

 

Dessuten om du chipper min 105hk pd så får den max 150 hester. Mens med 130 hestern så er maxen på 180. Så det må jo være andre forskjeller. For ellers kunne en jo bare bytte ecu...

 

Men til topic :P Ville gått for diesel any day. For det første blir du vant til lyden. Syns egentlig den er grom jeg. Og dieselen gir mere bang for the buck pluss at den går MYE rimeligere! Ellers finnes det masse alternativer nå til TDI trimming utover chip, så er ikke heller lengre noe godt argument å gå for bensin om en vil gå lengre en chip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...er du sikker på dette?

 

Når det kommer til 1,8t b6 163 hk vs 190 hk (bensin) så er det vesentlige forskjeller. F.eks. annen turbo, clutch osv...

 

Rimelig sikker.

Men ekke påståelig:)

Er vel ikke helt forskjellige turboer på dem, bare selve kompressoren trur jeg, og dyser.

Blir uansett noe annet med diesel, pga turboen er god for mere, men jeg påstår ingenting, er ingen vag-mekaniker:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jo mye på diesel nå da, ettersom det virker som en felles oppfatning at den er bedre..

Men har lyst til å chippe opp den 170 hester'n TDI, men må nesten være sikker på at alt tåler det. Får (ifølge es-tuning) 205hk og 430nm.

Har som tidligere nevnt chippet min Golf, og den har ikke hatt noen antydninger til at den ikke tålte det, men dette er en annen bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jo mye på diesel nå da, ettersom det virker som en felles oppfatning at den er bedre..

Men har lyst til å chippe opp den 170 hester'n TDI, men må nesten være sikker på at alt tåler det. Får (ifølge es-tuning) 205hk og 430nm.

Har som tidligere nevnt chippet min Golf, og den har ikke hatt noen antydninger til at den ikke tålte det, men dette er en annen bil :)

 

Så lenge motoren og turboen er i god stand så skal det ikke være noe problem å chippe den. Men den bilen, synes jeg, går veldig bra med sine orginalhester :)

Men jeg hadde valgt uten tvil TDI framfor bensin. Går billig og bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår