Gå til innhold

Dynamo trenger turtall for å lade

Ranger emnet


Gandulf

Anbefalte innlegg

Hvis jeg starter bilen og kjører på lavt turtall lader ikke dynamoen, og lysene blir bare svakere og svakere.

 

Men når jeg ruser motoren litt blir plutselig lysene sterkere, og da lader den som normalt også på lavere turtall. Dette må jeg gjøre hver gang jeg starter motoren.

 

Børstene så fine ut, men byttet med en annen børstebru fra en deledynamo. Denne hadde litt lengre børster, så dette kan vel neppe være problemet.

 

Noen idèer? :helpme:

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker ladelampa de som den skal?

 

Var ute å sjekket nå, og den gjør visst ikke det :shake

Det burde bli i orden når jeg bytter pæra altså? Har lest litt om at gåen pære kan gjøre at dynamoen ikke lader slik den skal..

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten pære eller brudd i ledning til denne.

Hadde det vært børster skulle den ikke lada ved rusing, virker ikke ladelampa og ikke lading i dethele er det børster, lyser ladelampa hele tiden og ikke lading er det noe galt med dynamo.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekka pæra på vanlig måte ved å se om den lyste i det bilen startes. Skal ikke alle pærer lyse da, uavhengig om ledningsforbindelsen til komponentene er i orden? Er ikke dette for å sjekke at selve pæra er i orden?

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekka pæra på vanlig måte ved å se om den lyste i det bilen startes. Skal ikke alle pærer lyse da, uavhengig om ledningsforbindelsen til komponentene er i orden? Er ikke dette for å sjekke at selve pæra er i orden?

 

Tenninga av lampene blir som oftest styrt av ladelampa, på min egen bil har jeg ett brudd i en ledning, så vanligvis så tenner bare ASD/ABS og SRS ved start hos meg, noen ganger alle.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var pæra sjekket og funnet feilfri, prøvde også med ei likedan som også var i orden (for å dobbeltsjekke) men like mørkt.

 

Hvor får denne lampa signal fra? Er den den lille ledninga som går inn på dynamoen?

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den lille blå ledningen på dynamo(pleier å være blå) ja, den går direkte til speedometeret.

Er noen biler du må oppi 1200rpm ca for å starte ladinga(FORD) uansett, men siden ladelampa di ikke virker, og bilen lader på litt rus så har du sannsynligvis ett brudd i ledningen mellom dynamo og instrument.

Hadde den ikke starta ladinga med en liten rus hadde børster vært sannsynlig feil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men feilen kan sitte hvor som helst i kretsen. Er uansett ikke noe farlig,bare du husker å ruse motoren litt etter start, har kjørt slik i over ett år (defekt i instrumentpanelet, uten problemer).

 

Huffda, hørtes tungvint ut, vil ikke ha det slik over tid :well:

 

men siden ladelampa di ikke virker, og bilen lader på litt rus så har du sannsynligvis ett brudd i ledningen mellom dynamo og instrument.

Hadde den ikke starta ladinga med en liten rus hadde børster vært sannsynlig feil.

 

Går den rett inn på ladelampa altså, og ikke inn på en av kontaktene til instr.panelet? Kan det være brudd i selve panelet?

 

Børstene er som du sier utelukket siden jeg får lading etter å ha ruset motoren litt.

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår