Gå til innhold

Lakkrens- hva nå?

Ranger emnet


StianfraTrondheim

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et lite spørsmål noen her kanskje kan svare på :)

 

Først: Avfetting

Så: Vask

Så: Clay

Så: Lakkrens

 

Så lurer jeg på om det er best å bruke Turtle Wax Extreme Car Wax

http://www.autocare.no/hemsida/default.asp

 

eller bør jeg bruke først Turtle Wax Original Voks Flytende http://www.autocare.no/hemsida/default.asp etterfulgt av Turtle Top Coat Sealer http://www.autocare.no/hemsida/default.asp ?

 

Takk for svar Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk!

 

Men hva er egentlig forskjellen på polish, wax og sealer?

 

Trenger jeg alle tre?

 

Hilsen Stian

 

En polish "glatter ut" lakken og gjør den blank

 

Voks og sealere hører inn under det som på fagspråket kalles LSP (last step protection) og man bruker som regel bare en av disse så lenge man ikke er "bilpleienerd" ;)

 

En voks er basert på naturlige vokstyper, ofte er det %-innholdet av carnauba som bestemmer mye av pris og kvalitet. En god carnaubavoks gir glans med glød og dybde.

 

En sealer er syntetisk, og gir derfor meget god beskyttelse når anvendt riktig. Den gir oftest en større "speilblankhet" og ikke samme glød og dybde som voks.

 

Det finnes også en god del produkter som er såkalte "AIO" (all in one) med litt rens, polish og voks/sealer. (F.eks Meguiar's Tech Wax) Mens noen er kun polish og voks, og brukes hvis man kun vil ha ett steg etter lakkrens (F.eks Meguiar's Gold Class Wax)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

I dag har jeg vært ute og kjøpt meguiars clay.

 

I bruksanvisningen står det at man skal tørke av panelet som er clayet med en frottehåndduk eller liknende.

 

I guiden øverst på forumet står det at man skal vaske det av med vann.

 

Er det noen som vet hva som er rett?

 

Mvh Stian

 

Frottehåndduk er ikke å anbefale ("lost in translation-fenomenet," kjenner han som lager de norske tekstene og de er ikke alltid like bra for å si det sånn)

 

Myk Microfiber eller vask :)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår