Gå til innhold

Div små trim volvo 240 -86

Ranger emnet


daffylaffy

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har en volvo 240 gl 2.3- 86mod og ønsker litt mer kraft ut av det. Så uten om turbo og andre større ingrep lurer jeg på om det er noe annet jeg kan gjøre for å hente mer hk som er verker "dyrt" eller vanskelig å gjøre selv. Med dyrt mener jeg ikke over 2000,-

 

Tenker mer i retning av pw filter, eff anlegg men hva er det å hente i det med en original motor og ellers no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektanlegg og sk. "powerfilter" er bare å glemme på en original sugemotor. Det er bare kostbar, ekstra lyd. Man kan vel kanskje få mange "psykiske" hestekrefter naturligvis, men effektløftene som produsentene av disse produktene ofte lover, er mildt sagt urealistiske.

I nesten samme kategori ville jeg stille å polere bilen for lavere luftmotstand.

 

Det er forsåvidt mulig at du kan trekke ut et par % ekstra ved å bytte den bakerste lyddemperen. Originalt er denne av typen der eksosen går gjennom dempevatten før den kommer ut, mens en "rett igjennom" demper der eksosen bare går gjennom et perforert rør inne i demperen "bremser" mindre. Biltema, simons etc kan brukes. Men har jeg tro på at du vil merke forskjell? Ikke så veldig..

Vektfjerning er nok mer effektivt. Hiv ut basskasse, tunge fjortisser, thorsov-spoilere og annen unødvendig vekt.

 

Spøk til side;

Bruk heller ressurser på noe så kjedelig og fornuftig som en ordentlig tune-up med nye tenningsdeler, (plugger,kabler,fordelerlokk) olje+filter og luftfilter av god kvalitet isteden. :)

Sjekk at bremser ikke ligger på.

Fjern og plugg egr systemet hvis dette kludrer.(svært sannsylig)

Overhal + justér forgasseren skikkelig (hvis du har A motor)

 

Får du tak i en litt kvassere kam (H,K,VX3,VX,V)brukt, kan dette hjelpe bittelitt. Høvling av topp har jeg ikke prøvd selv, men det er heller ikke gratis og medfører flere kostnader enn bare selve høvlinga.

Som du kanskje skjønner av tegninga, er det marginale gevinster å vente seg uten større og dyrere inngrep enn det du forespeiler, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern og plugg egr systemet hvis dette kludrer.(svært sannsylig)

Overhal + justér forgasseren skikkelig (hvis du har A motor)

 

Måtte bare spørre hva egr-systemet er for noe?

Har selv gjort alle overnevnte steg, men vil heller kalle det godt vedlikehold enn trimming ;) Har en k-motor men bruker en nyoverhalt forgasser fra a, ser ut til å fungere fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår