Gå til innhold

Hjelp til utregning av motstand

Ranger emnet


Hallojs

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ekstralys som jeg skal bruke som tåkelys, og ettersom reflektoren sprer mye, vil jeg tro at 55W pæra som står i vil blende motgående. H3 med to tråder finnes vel ikke, så jeg tenkte å lage to kretser, en med motstand og en uten som jeg skifter mellom med rele, slik at jeg får lang- og nærlys.

 

Tenkte at nærlyskretsen (den med motstand) skulle gi omtrent halvparten av lysstyrken som langlyskretsen.

Hvert av lysene trekker 55W.

Tror oppsettet blir noe liknende dette, men hvor stor skal motstanden være? Og hvilken type motstand, den blir vel litt varm?

377757.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror egentlig du burde kople alle på rele, så du får alle til fjernlys. som du selv sa, den motstanden vil bli sinnsykt varm.

 

du kunne evt. kople på en regulator, som gjør om fra 12v-7/8v, da vil den lyse svakere. problemet er bare å finne noe som tåler så mange ampere.

kan høre på jobben i mårra om vi har noe liggende, som kan funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://web.mit.edu/rec/www/workshop/voltage-divider.gif

 

Her er en spenningsdeler med tilhørende formel. En enkel spenningsdeler som tar |0 minutt å bygge.

 

Jeg tror ikke det er vits å bruke en regulator - som skal ha til oppgave å ta en spenning, nedskalere den og stabilisere den - men en enkel spenningsdeler så kan du hente ut hvilken spenning du vil ved å variere forholdet mellom verdien i de to motstandene. Vin er batteriet og Vout er den spenningen du gir (+) til pæra. Andre enden på pæra kobler du som vanlig rett til jord.

 

Du kan bruke for eksempel slike til designet. De skal monteres med kjøleribbe da...

https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

 

eller slike med kjølehus påbygd ca samme pris:

https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

 

Med dette prinsippet kan du altså dra spenningen på et bilbatteri på 12 volt hvor du vil mellom 12 og 0 volt, enkelt bare ved å variere motstandsforholdet mellom de to motstandene. Om du behøver så stor effekt toleranse på motstandende som jeg har satt opp er jeg litt usikker på, men noen her inne er sikkert bedre med de nøyaktige teoretiske beregningene enn meg, så velkommen.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt håpløst.

 

Kjøp lys som er laget for formålet: tåkelys

 

De lysene du har kjøpt er tusenmetre? Og de vil du bruke i tett trafikk ved å dimme dem? Ser det ikke j---- dumt ut med noen store tusenmetre helt nede ved bakken?

 

De som skjer når du dimmer dem er at lyset vil endre farge, fra gulhvitt til gult. Dvs, du får liten utnyttelsesgrad av lysene og totalt ubrukelig.

 

Bruke en motstand er også håpløst. Effekten øker med kvadratet av strømmen, med andre ord, du vil ha en potensielt farlig varm motstand i bilen. Hvor varm blir den på en sommerdag? Ikke rart enkelte biler tar fyr med slike kreative løsninger :D

 

Hvis du absolutt skal gå for dette, så får du koble lysene i serie ved nærlys og parallell ved fjernlys.

 

Men komme igjennom en EU kontroll kan du nok bare glemme. De sjekker alle lysene for funksjon og korrekt plassering.

 

Hilsen en elektroingeniør som kjeder seg i nordsjøen :D

 

Har kjøpt ekstralys som jeg skal bruke som tåkelys, og ettersom reflektoren sprer mye, vil jeg tro at 55W pæra som står i vil blende motgående. H3 med to tråder finnes vel ikke, så jeg tenkte å lage to kretser, en med motstand og en uten som jeg skifter mellom med rele, slik at jeg får lang- og nærlys.

 

Tenkte at nærlyskretsen (den med motstand) skulle gi omtrent halvparten av lysstyrken som langlyskretsen.

Hvert av lysene trekker 55W.

Tror oppsettet blir noe liknende dette, men hvor stor skal motstanden være? Og hvilken type motstand, den blir vel litt varm?

377757.jpeg

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo lage en PWM styring av lyset. energieffektiv dimming da spenningen hele tiden er ca 12 V :)... Neinei... er forsåvit enig i at det er litt vel drygt å begynne å tipse på denne måten, men det kan gjøres da, men om det er så smart er en annen ting.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår