Gå til innhold

volvo 240 motor i 300?

Ranger emnet


TimBB

Anbefalte innlegg

Hvilken motor det er snakk om?

Men hvis vi sier f.eks en B230A: på en slik motor må du bytte/bruke fra den gamle motoren: Bunnpanne m peilepinne, oljepumpe/pickup-røret, vannpumpe og vifta, el nettet til motoren, motorfester m brakkett, clutch, og svinghjul. Samt jeg mener at man må bytte det vannrøret som går fra vannpumpa til varmeapperatet.

 

Bunnpanne: I motsetning til 240 har 360 sumpen framme, derfor er naturligvis oljepumpa/ pickup'en annerledes (vinkla frammover, i motsetning til 240ens som er vinkla bakover)

 

Strøm: 360ens motornett har flatstikk istedet for runde pinner i hoved-stikkett(er ikke 100% sikker på dette, kan være at jeg husker feil). Man kan selvsagt og bare flytte over hovedstikket til 240 nettet, Hvis den skal konverteres fra f.eks en B200K kan det være den greieste løsningen siden 200K nettet er fullt av plugger og stikk man ikke har bruk for.

 

Vannpumpe og vifta: vannpumpen er ca 3 cm kortere på 360 enn på 240 , samt vifta er mye mindre enn 240ens vifte.. jeg mener å huske at man MÅ bytte vannpumpa for å kunne ha radiatoren på sin orginale plass. (radiatoren er forøvrig også anderledes enn 240ens)

 

Clutch og svinghjul: Clutchen til 360 har en mye finere splines enn 240ens, og svinghjulet er vel smalere enn 240ens.

 

Det var det jeg kom på i farta. Har gjort dette motorbyttet selv 3 ganger så hvis du har noen spørsmål så er det bare å fyre løs.

 

Mathias

Edit: dette gjelder for biler med rødblokk orginalt (360), på en 340 med f.eks B14 motor er det mye mere ombygging.

Endret av Mattis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den orginale T3en får ikke plass, men du kan jo lage en adapter for å få flytta den litt opp. Du må og flytte oljefiltret/ finne et mindre et siden det orginale ikke får plass når oljekjøler sandwichen er montert. Bunnpanna på 360en er alu. det glemte jeg å skrive tidligere.

 

Har selv planer om noe lignende en eller annen gang i tiden. har noen andre prosjekter som må ferdigstilles først.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar:)

 

Også et annet spørsmål, Er det Bladfjører på alle 300?

Er det dempere og Fjører samt. Bladfjører? Tenker på tråden ''Slæddeøsa''

han kjøpte jo orginale Dempere og fjører bak til sin!?

Tim Bjerkelund

 

Volvo 245 87mod(førstegangsprosjekt)

Volvo 244 88mod (B230F Lh 2.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar:)

 

Også et annet spørsmål, Er det Bladfjører på alle 300?

Er det dempere og Fjører samt. Bladfjører? Tenker på tråden ''Slæddeøsa''

han kjøpte jo orginale Dempere og fjører bak til sin!?

 

Er bladfjærer bak ja, mao bladfjær og demper. framme er det spiralfjærer. Nå har ikke jeg lest den tråden, men det kan jo være at han monterte coilovers rundt om eller brukte 240 bakfjærer framme.

 

Forresten bør du oppgradere drivakslingene hvis du bryter turbomaskin i 360en, de er rimelig svake (cv leddene ihværtfall)

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har fått med alt som trengs der mattis! Men jeg behøvde ikke bygge om vannpumpa på min.

 

Jeg har coilovere bak på driftebilen min, så jeg kan justere høyde og stivhet. Men på bruksbilen har jeg bare bladfjærer som har blitt omsmidd\banket ned av noen som driver med fjærer her i byen.. ble 7cm ned bak på bruksbilen:

SL734269-1.jpg

 

Har spax dempere bak så den er stiv nok. (senket 8cm foran)

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har fått med alt som trengs der mattis! Men jeg behøvde ikke bygge om vannpumpa på min.

 

Ja jeg mener resten er bare tut og kjør. hmmm, det kan jo selvsagt være at den tidligste 300 serien var litt kortere i fronten, for jeg mener så tydelig at det var et problem det med vannpumpa.

 

Den ser ihværtfall kortere ut

1979_volvo-345.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har fått med alt som trengs der mattis! Men jeg behøvde ikke bygge om vannpumpa på min.

 

Jeg har coilovere bak på driftebilen min, så jeg kan justere høyde og stivhet. Men på bruksbilen har jeg bare bladfjærer som har blitt omsmidd\banket ned av noen som driver med fjærer her i byen.. ble 7cm ned bak på bruksbilen:

SL734269-1.jpg

 

Har spax dempere bak så den er stiv nok. (senket 8cm foran)

 

men var det bladfjører på driftebilen og?

Tim Bjerkelund

 

Volvo 245 87mod(førstegangsprosjekt)

Volvo 244 88mod (B230F Lh 2.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår