Gå til innhold

Alpine

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

Er det ok i bil?

Kjøpte 4" til front. SPS-1029 S kr: 695,5,-

og 5" til hattehylle. SPE-1320 kr: 594,5,-

 

 

 

Monterte dem, og syns det låt bra, for størrelsen.

Fikk beskjed om at bassen ville bli likt, selv om det var 1" forskjell, men jeg syns 5" ga vesentlig mer bass, kanskje fordi dem sitter i hattehylle, istedet for dashbordet som 4" gjør.

 

 

Det jeg spørr etter, er om jeg vil legge til en 12" subb. Holder det med de Alpine høyttalera, eller vil jeg trenge noe annet.

 

 

Setter self. forsterker da til alle høyttalere.

 

Deler tillfelle subben ved ca 80Hz

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få et bedre lydbilde, om du legger til en sub. Men disse elementene du har kjøpt, er nok ikke av det beste som finnes... Så jeg trur kanskje du bør dele av litt høyere. 100-120Hz kanskje.

 

Og kjøp ihvertfall sub som passer til den forsterkeren du skal ha. (Eller forsterker som passer til sub'en...) En missmatch på dette, vil bare gjøre deg forferdelig skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Er det ok i bil?

Kjøpte 4" til front. SPS-1029 S kr: 695,5,-

og 5" til hattehylle. SPE-1320 kr: 594,5,-

Monterte dem, og syns det låt bra, for størrelsen.

Fikk beskjed om at bassen ville bli likt, selv om det var 1" forskjell, men jeg syns 5" ga vesentlig mer bass, kanskje fordi dem sitter i hattehylle, istedet for dashbordet som 4" gjør.

Det jeg spørr etter, er om jeg vil legge til en 12" subb. Holder det med de Alpine høyttalera, eller vil jeg trenge noe annet.

Setter self. forsterker da til alle høyttalere. Deler tillfelle subben ved ca 80Hz

T....

 

Du har jo kjøpt budsjett-serien til Alpine, men hvis du er fornøyd med lyden, så er jo det bra. Uansett om du velger 4, 5 eller 6" som mellomtone, så får du ikke noe skikkelig bass eller fyldig lydbilde uten en subwoofer og denne bør stå i en kasse. Alpine har, i likhet med andre leverandører, ulike serier, men vet at Alpine subbene generelt spiller pent og krever moderat med effekt.

 

Mitt råd er å heller kjøpe en 2x30W forsterker til 2.000 kr enn en på 2x700W til samme pris. Man unngår masse problemer med å velge litt kvalitet på forsterker mht støy, driftsikkerhet og lydkvalitet. :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

 

Du har jo kjøpt budsjett-serien til Alpine, men hvis du er fornøyd med lyden, så er jo det bra. Uansett om du velger 4, 5 eller 6" som mellomtone, så får du ikke noe skikkelig bass eller fyldig lydbilde uten en subwoofer og denne bør stå i en kasse. Alpine har, i likhet med andre leverandører, ulike serier, men vet at Alpine subbene generelt spiller pent og krever moderat med effekt.

 

Mitt råd er å heller kjøpe en 2x30W forsterker til 2.000 kr enn en på 2x700W til samme pris. Man unngår masse problemer med å velge litt kvalitet på forsterker mht støy, driftsikkerhet og lydkvalitet. :)

 

 

Enig i det siste du sier.

Hadde ikke tenkt å kjøpe Alpine, siden jeg har null peiling på dette merket. Var egentlig ute etter focal, men oppdaga at de høyttalera som satt i bilen var helt i filler, da kjøpte jeg hva lommeboka sier. Men syns dem spiller meget bra ned mot bass. og kobla til mikrofon i bilen via pc'en og da kunne jeg simulere en bass med deling 80Hz. Om da bassen har en følsomhet på 90Db, og det passer med en Dynabel 12" i bånpas kasse, som jeg har simulert i samme prog.

 

Men simulering å virkelighet stemmer ikke altid helt 100. Derfor spørr jeg, hvordan er lyden mellom 120 og 80Hz på de Alpine høyttalera, jeg vet dem klarer det. Nedre grense på dem er 55Hz, men står ikke noe om det er ved - 3 db. eller - 6 db. Skulle det være det siste, så vil jeg få problemer. Selv om jeg har målt lyden selv, i bilen.

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår