Gå til innhold

Hvilken forsterker/basskasse

Ranger emnet


Henriko

Anbefalte innlegg

Idag har jeg Focal 165A komponentsett foran (mid/bass i døra, diskanten i dashbordet), og Focal 690CA i hattehylla. Foreløpig er disse bare drevet av spilleren, men nå er planen å kjøpe en forsterker og en basskasse for å supplere det hele. Dumt spm, men må spørre allikevel :rolleyes:, vil jeg merke stor forskjell på Focalene når jeg adder en dedikert forsterker? (Jeg VET IKKE hvorfor jeg spurte ;) )

 

Nuvel, har tenkt litt på denne forsterkeren, noen som vet om den er ok for mitt anlegg?

 

Ang. basskasse har jeg tenkt på disse to:

Rockford Fosgate HE2 12"

Visonik 212BP til i overkant av 2500,- hos Amerikanske Bildeler

 

Kan noen av disse brukes? Og er Focalene mine greie å bygge videre på, eller bør disse også byttes?

 

Takker for alle svar :D

 

Edit: Ja, og er spilleren min ok? Fornøyd med den hittils, men kanskje den røper seg som en dårlig spiller når jeg oppgraderer resten av anlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Henriko

Idag har jeg Focal 165A komponentsett foran (mid/bass i døra, diskanten i dashbordet), og Focal 690CA i hattehylla. Foreløpig er disse bare drevet av spilleren, men nå er planen å kjøpe en forsterker og en basskasse for å supplere det hele. Dumt spm, men må spørre allikevel :rolleyes:, vil jeg merke stor forskjell på Focalene når jeg adder en dedikert forsterker? (Jeg VET IKKE hvorfor jeg spurte ;) )

 

Er ikke den her inne som har mest erfaring med Focal høytalere men (jeg forhandler ikke Focal :) ) ..jeg tror nok de vil trives adskillig bedre med en kurant forsterker til drivkraft ja :)

 

Originally posted by Henriko

Nuvel, har tenkt litt på denne forsterkeren, noen som vet om den er ok for mitt anlegg?

 

Good call... :)

 

Originally posted by Henriko

Ang. basskasse har jeg tenkt på disse to:

Rockford Fosgate HE2 12"

Visonik 212BP til i overkant av 2500,- hos Amerikanske Bildeler

 

Kan noen av disse brukes? Og er Focalene mine greie å bygge videre på, eller bør disse også byttes?

 

Nope...jeg ville ikke ha montert 2x12" bass eller dobbeltspole basser på den 5'te kanalen på Planet Audio forsterkeren ihvertfall :)

 

Om du skal ha 'ordentlig' bass så burde du hatt en dedikert forsterker til bass(ene) :)

 

Originally posted by Henriko

Takker for alle svar :D

 

Edit: Ja, og er spilleren min ok? Fornøyd med den hittils, men kanskje den røper seg som en dårlig spiller når jeg oppgraderer resten av anlegget?

 

JVC er ikke min sterke side..så..aynone? :)

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren din er veldig god den... 4v linjeutganger er godt å ha.

 

Forsterkeren gir 50watt x4 + 200watt. Da er det ikke noe vits i å bytte Focal'ene de er greie nok til dette.

Men når det gjelder subwoofer... Ikke kjøp noe som gjerne vil ha masse watt. Da blir du bare skuffet. Også ender det med at du ødelegger forsterker og/eller sub, fordi du prøver å spille høyere enn forsvarlig.

Kjøp en lettdreven sub, som spiller høyt på den lille effekten den får... F.eks en Infinity REF 1230W. En meget god sub, til en fornuftig pris.

Eller om du vil ha en ferdig bygd, kan du titte på Focal sine

kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja.. Saken er at jeg har ganske så trang økonomi for tida, så må prioritere litt ;p så det er ikke noe særlig å satse på subkanalen i 5kanaleren?

 

Da står jeg egentlig igjen med 3 alternativer:

* Kjøpe en ordentlig 4 kanals forsterker til focalene, og vente med subwoofer inntil videre.

* Kjøpe en ordentlig monoamp og en av de to subbene, og fortsatt drive focalene på spilleren

* [Glemt] (litt fyllesyk :rolleyes: )

 

Total budsjettramme er ca. 5-6k

 

Takker som vanlig for svar :op

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen min har en sånn Planet Audio som vant Lyd&bilde testen. Han skulle ha mest mulig trykk så vi koblet en Spl Dynamics Pro15D2 i parallell, altså 1 ohm, på basskanalen(!) Jeg var sikker på at dette ikke skulle ende bra, men forsterkeren takler dette overraskende bra. Kan dra skikkelig.. men lyden er jo selvfølgelig ikke i toppklasse når man drar opp volumet. Og forsterkeren har blitt brukt slik i snart ett år!

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aahhaha ;P Glemmer jo at jeg sitter med et subwooferelement ved siden av meg :) Visonik v1224 eller no... Skal være ganske bra ;P Har det i en hjemmemekka kasse til hifianlegget, men portene er for små og forsterkern for puslete, så det høres 100% jalla ut ;P Kanskje det går ann å bruke den? :) Bare å kjøpe en ok monoamp da :)

 

Er en utgått modell nå, husker ikke specsa på den... Gi meg to min så skal vi se. Burde kunne gå ann detta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nogenlunde samme forsterkern du kikker etter.

Min heter Planet Audio REM6500 5 kanaler.

Har fått kjørt den hardt en liten stund tilbake, kobla 4 stk

Vibe 6.5", 4 stk Jbl T595 og 2 Vibe 15" på subutgangen.

 

Forsterkern ble kobla med 50mm2 pluss og jordkabel, 2 Exide maxxima og en liten 0,5 Farad kondensator.

 

Testa den litt forsiktig med noen rolige låter av Enya, etter en halvtimes spilling snurret jeg en Dr.Dre rap musikk, jaja den spilte brukbart i lavt volum, skrudde volumet opp og da begynte ting å skje. Bassen ble slapp og jævlig mens stemmene og instrumentene var godkjent utrolig nok.

Nå blir den lasta kun på JBL brokobla og det funker utmerket.

Sub utgangen bruker jeg ikke.

 

En god forsterker til en meget rimelig penge;)

TRU Technology SH1

Zapco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pedal to the metal

Vil si at Cerwin vega er det noe av det råeste når det gjelder bass...det er noe helt unikt med den murknuser bassen som cerwin greier å få til.

 

Den beskrivelsen der av Cerwin-Vega! likte jeg jævelig godt, hehe.

 

Roy

Roy Andersen

TRU

Cerwin-vega!

VIBE

Lanzar

Pyle

 

www.soundpressure.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår