Gå til innhold

1wd Truetrac

Ranger emnet


Colli

Anbefalte innlegg

Er det flere her inne som opplever 1wd, spesielt i krappe svinger og en hissig uling samtidig som innerhjulet spinner? Jeg lurer på om det er feil oljetype, fail med shims eller bare designfeil pga for lite kraft. Jeg har klart å få hjulløft, men i går er jeg 100% sikker på at jeg hadde nok vekt på begge hjulene, men likevel failet den. Er jo nesten tilbake til 1031 åpen av og til, det er flaut. :(

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Akkurat likt hos meg. Spesielt nå som det er snøsmelting og våt veibane som fryser på enkelte plasser. Med piggfridekk blir det ikke nok friksjon på ene hjulet til at den klarer å fungere. Det uler godt og blir etthjulstrekk.

 

Ikke bare er det kjipt, det er farlig også. Jeg holdt på å kjøre av veien da det plutselig ble etthjulstrekk (og bråstopp i sladden) der jeg kom rundt svingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bra" å høre at det ikke bare er meg... :P Funker ALLTID rett fram og i litt sving, men hvis jeg vil clutche ut i 2.-3. i sving, så hender det at jeg får ulesyndromet. Da blir jeg steike galen. Så satser jeg en million ganger hardere etterpå. Hehe!

 

Hvis den først har låst seg til 2wd er det ikke noe problem, så bare å holde gassen/sladden for min del. :P En kompis fikk teste noen dassnøtter på en plass med vinterdekkene mine... Han gav seg ikke før jeg sa jeg måtte ha noe dekk å kjøre hjem på, ca 1 min kontant snurring og røyklegging. Når den først låste, så var det null problem.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at den slipper på ett hjul dersom jeg clutcher ut i fart. Jeg har derimot opplevd at den "slipper opp" og går tilbake til 1hjulstrekk i sladd/pådrag dersom forholdene er ille nok.

 

Har også opplevd at den ikke har holdt igjen langs motorveien i 110. Jeg ga gass og kjente at hjulet på asfalt dro litt før diffen slapp og begynte å spinne på ett hjul.

 

*edit: jeg stoler faen ikke på den jævla diffen når det f.eks er underkjølt regn ute. Da er det bingo om man har et eller tohjulstrekk når man drar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erklærer truetrac som failtrac. :P Er spent på hvordan den virker på bane når sesongen begynner... Har heldigvis ikke opplevd at den slipper opp i sladd, det er jo som du sier meget farlig. Må jo være en grunn, kan ikke være så dårlig laget....

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truetrac_Exploded_View.JPG

 

"Problemet" er jo at en torque sensing diff trenger en viss motstand på begge hjul for å begynne overføringen av kraft. Til vanlig overfører den jo kraft ved at markdrevene (de runde pølsene som ligger i hver sin lomme) presses ut mot huset sitt og begynner å rotere midtdelen, noe som overfører kraft til den andre siden (hva slags forholdstall det er på truetrac vet jeg ikke, men la oss si det er 3:1, den kan altså gi hjulet som ikke spinner 3ganger så mye moment som det som spinner). Dersom det ikke er nok motstand på den ene siden (hjulet som spinner) vil ikke disse drevene presses utover og bare rotterer fritt og sykt fort i lommene sine. Det er her ulingen kommer fra, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg esbandos, jeg ble litt overrasket over at den fungerte såpass dårlig til så sladde med. I hvert fall på stiv bil. Er jo uinteressant om man kan sladde med en original 240 med truetrac. Vi får se hva jeg gjør, om den viser seg å være katastrofe på bane, så blir den sikkert byttet ut med locker om jeg fortsatt skal bruke bilen. :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet om flere som sliter med lignende problem.

synes nesten det er rart at det ikke har blitt diskutert på forumet før.

men vil tro at jo stivere bakstilling en har, jo værre blir ethjulsspolinga. mister fortere marktrykk på innerhjulet med f.eks en for stiv krengningshemmer bak.

Endret av HWM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere her inne som opplever 1wd, spesielt i krappe svinger og en hissig uling samtidig som innerhjulet spinner? Jeg lurer på om det er feil oljetype, fail med shims eller bare designfeil pga for lite kraft. Jeg har klart å få hjulløft, men i går er jeg 100% sikker på at jeg hadde nok vekt på begge hjulene, men likevel failet den. Er jo nesten tilbake til 1031 åpen av og til, det er flaut. :(

 

Skal vel ikke brukes noen spesiell olje med slippmiddel siden en Torsendiff(truetrac) ikke har lameller,men som sprengbilde over viser kun drev.

 

Er vel sånn en torsendiff funker og er vel teit å si den har designfeil eller andre mangler når den bare gjør det den designet for. Tror ikke de som designet den hadde volvo 240 i sladd for øyet. (en spøk)

 

Kan ikke se for meg en locker eller sveist diff skulle være noe "enklere" å sladde med heller. Men den kobler hvertfall ikke ut om man går av gassen eller underlaget skifter.

 

Et annet alternativ er jo sellholm lamelldiff ;)

 

Jeg er hvertfall fornøyd med min truetrac og ikke opplevd den som farlig enda hvertfall.

Men det spørs jo hva man forventer seg da sef.!

Endret av Aceofspades
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei... Det er jo bygget for å gå rett fram, men det er farlig hvis den plutselig åpner midt i en sladd og man mister framdrift og sladden. :P Får se hvordan den virker utover våren og sommeren når veien er tørre.

 

Jeg har grovt stag bak også, så kan jo prøve litt med 19mm igjen.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen på volvoforum ble at truetrac suger til å sladde med. Noen her som kjører med Locker da? På bruksbil....

 

 

Kjenner en som kjører med Aussie locker, funker veldig bra. Men en ting som du kanskje blir lei av er at når du svinger normalt uten hjulspinn får du en klonk, klonk, klonk lyd.

 

Så lenge du spinner så lokker den seg så det skal ikke være noe problem med enhjulspinn med den;)

Volvo 240 B230 Turbo, 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truetrac som er en torsen type lsd (begge er utstyrt med ormegir og fungerer på samme måte).

Den overfører dreiemoment fra det hjulet med minst friksjon til det hjulet som har mest friksjon/grep.

Hvor mye som blir overført er avhengig av forholdet i diffen.

 

MEN! Om ene hjulet er i luften eller omtrent ikke har friksjon så vil ikke noe eller svært lite kraft bli overført til det andre hjulet.

null friksjon ganger f.eks 5 er fortsatt null.

 

Kan hjelpe å dra på handbrekket litt om man står fast på isen/snøen og spinner på et hjul.

 

Fins Torsendiffer som har pre-load. Altså at det alltid er litt motstand for å eliminere den svakheten vanlig torsen og trutrac har på is og der det er feste omtrent på null.

Endret av Aceofspades
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår