Viking067 Skrevet Desember 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2003 Originally posted by Mr.X Ja men ingen som har fått det til og holde til vanelig bruk;) Nei det blir for mye "ketchup" effekt.Synd for det er en vanvittig herlig lyd fra slike motorer. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Desember 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2003 Originally posted by Larsern Tror ikke reedventilen kommer til å by på noen problemer. Et spesielt ekspansjonskammer må regnes ut og bygges med hensyn til turbovalg og motorstørrelse osv. Når det kommer til motstand i eksosanlegg, så skal hverken 2- eller 4-taktere ha motstand!!! Hvis det var nok å ha en viss motstand i eksosanlegget til 2-takteren, så hadde vel ikke anlegget sett ut som en ombygd tuba. tekNetium: Har ikke prøvd, men regner med at dysene ikke har noe imot litt olje. Angående mapping så er kanskje det største problemet å få råd til nok lambdasonder... :D Både 2 og 4 taktere skal ha en vis motstand i eksosanlegget, vis du ikke har motstand på en totakter så mister du komp. Å forgasser dyser er har ikke noe problemer med olje for du kan jo blande oljen rett i bensinen uten og bruke seperat tank på to takteren.. Men skjønte ikke det med lamdasonde hva skal man med det på en 2takter med forgasser?? tekNetium: du trenger ikke noe til og stryre teningen på en to takter den stiler du jo opp på tenningsplaten som er inne i "svinghjule" der ligger laddespolen også.. Hadde før en tunder 1000 den har en 1000ccm motor på 172hk orginalt og den kan man bare koste på ca 10-15.000.- så har du ca 220-240hk.. Men det er ikke bare motor som er viktig for at en scooter skal gå bra er like viktig at variatorene fungerer optimalt. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Desember 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2003 Originally posted by Viking067 Nei det blir for mye "ketchup" effekt.Synd for det er en vanvittig herlig lyd fra slike motorer. Vet om en som holder på og sette inn en hayabusa motor med turbo inn i en scooter med magnesium ramme får vel en vekt på godt under 200kg.. Trur den blir vanvittig hefftig men det koster..:( Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Desember 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2003 Originally posted by Mr.X Vet om en som holder på og sette inn en hayabusa motor med turbo inn i en scooter med magnesium ramme får vel en vekt på godt under 200kg.. Trur den blir vanvittig hefftig men det koster..:( Jøss, hvordan gjør han det med variator/girkasse oppsett? Bilder? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Desember 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2003 Originally posted by Mr.X Både 2 og 4 taktere skal ha en vis motstand i eksosanlegget, vis du ikke har motstand på en totakter så mister du komp. Å forgasser dyser er har ikke noe problemer med olje for du kan jo blande oljen rett i bensinen uten og bruke seperat tank på to takteren.. Men skjønte ikke det med lamdasonde hva skal man med det på en 2takter med forgasser?? tekNetium: du trenger ikke noe til og stryre teningen på en to takter den stiler du jo opp på tenningsplaten som er inne i "svinghjule" der ligger laddespolen også.. Nei! Det skal ikke være motstand i eksosanlegget. 4-taktere bruker eksospulser til å hjelpe til med tømming av sylinderen. For å få til dette brukes rør som er riktig dimensjonert på både lengde og tverrsnitt, samt koblet sammen i en bestemt konfigurasjon. 2-takteren bruker ett eksosanlegg som er utformet slik at det skaper en mottrykkspuls som når tilbake til eksosporten og dytter inn igjen bensin/luftblanding som blir med ut i eksosanlegget, like før den stenges av stempelet. Jeg gjentar: Hvis det var nok å ha litt motstand i eksosanlegget til 2-takteren, så hadde det vel ikke sett ut sånn som det gjør... Som det stod skrevet i posten til tekNetium, så var det innsprøytningsdyser det var snakk om. Mapping av datasprut foregår gjerne ved hjelp av lambdasonde... Som overskriften på tråden antyder, så var det vel ikke snakk om hverken scootere eller forgassere, men generelt overladding av 2-takter. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2004 En annen ting er jo det at en totakter tenner dobbelt saa ofte...trenger dobbelt saa stort kompressorhus paa turboen. Lennart Zander i Sverige bygde TZR125 paa rundt 80 hk eller noe med turbo...og en RGV250 TT (en turbo per syl) paa 135hk eller noe saant. Overlading av MC og scooter-forgassere av i dag er enkelt...bare en bensinpumpe og en Lotus-Malpassi bensintrykksregulator...alltid ha 2psi overtrykk i flottorkammeret uansett ladetrykk,og vips... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Januar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2004 Originally posted by Turboed1 En annen ting er jo det at en totakter tenner dobbelt saa ofte...trenger dobbelt saa stort kompressorhus paa turboen. Lennart Zander i Sverige bygde TZR125 paa rundt 80 hk eller noe med turbo...og en RGV250 TT (en turbo per syl) paa 135hk eller noe saant. Overlading av MC og scooter-forgassere av i dag er enkelt...bare en bensinpumpe og en Lotus-Malpassi bensintrykksregulator...alltid ha 2psi overtrykk i flottorkammeret uansett ladetrykk,og vips... Hvor får man kjøpt dette?:) Og hvilke turboer vill være små nok til å spole opp før du må gire på en 125? Og trenger vel forgasser som tåler trykk og noe lureri i steden for reedventilen?? Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2004 Originally posted by Turboed1 En annen ting er jo det at en totakter tenner dobbelt saa ofte...trenger dobbelt saa stort kompressorhus paa turboen. Lennart Zander i Sverige bygde TZR125 paa rundt 80 hk eller noe med turbo...og en RGV250 TT (en turbo per syl) paa 135hk eller noe saant. Overlading av MC og scooter-forgassere av i dag er enkelt...bare en bensinpumpe og en Lotus-Malpassi bensintrykksregulator...alltid ha 2psi overtrykk i flottorkammeret uansett ladetrykk,og vips... Skal ikke det være 2 psi overtrykk i forhold til manifold trykk? Hvis ladetrykket overstiger bensintrykket, så vil det jo bli tull. maxgets: Finnes faktisk turboer som er dimensjonert for så lite slagvolum, men er vel ikke så vanlig. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2004 Originally posted by maxgets Hvor får man kjøpt dette?:) Og hvilke turboer vill være små nok til å spole opp før du må gire på en 125? Og trenger vel forgasser som tåler trykk og noe lureri i steden for reedventilen?? En slik bensintrykksregulator faar man tak i hos GIK,KRB etc...intet spesielt med den. Ble brukt brukt paa praktisk talt alle biler som hadde forgasser og fikk ettermontert turbo i gamle dager... Turboen maa spesialkomponeres for den applikasjonen den skal brukes paa,for ingen turboer kommer med lite nok eksoshus i forhold til kompressorstorrelsen som trengs. Kan vel tenke meg en T10 eller T15 med T3 kompressorhus eller noe. De fleste japanske forgassere av i dag er tette nok,man maa bare trykksette forgasseren gjennom slangene som normalt er lufting av flottorkammeret og bruke pumpe til aa trykksette bensindelen :) Mener det ble brukt noe stivere reeder,ellers er oppsettet likt... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2004 Originally posted by Larsern Skal ikke det være 2 psi overtrykk i forhold til manifold trykk? Hvis ladetrykket overstiger bensintrykket, så vil det jo bli tull. maxgets: Finnes faktisk turboer som er dimensjonert for så lite slagvolum, men er vel ikke så vanlig. Jepp,var det jeg mente.. :) Takk for oppklaringen. Bensinpumpa paa GSXR'en min skar seg en gang...naar turboen ga trykk,stoppet den bare...saa du har rett. Bensina blir trykket tilbake i tanken. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2004 motorsagturboer, ville kanskje bygd på motor uten reed orginalt, panter f. eks., eller kanskje me dreieventil, så lenge trykket inn er høyere enn veivhustrykket så burde det vel funke. Har tenkt litt på å montere kompressor der olje pumpa står på mt5, men får man små nok kompressorer som funker greit tru? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Originally posted by Granada3.0GL motorsagturboer, ville kanskje bygd på motor uten reed orginalt, panter f. eks., eller kanskje me dreieventil, så lenge trykket inn er høyere enn veivhustrykket så burde det vel funke. Har tenkt litt på å montere kompressor der olje pumpa står på mt5, men får man små nok kompressorer som funker greit tru? Kan nok hende at de kan skaffes,men paa en saa liten motor som en MT5 (med sats etc) er nok lystgass bedre...minste dysene jeg vet om som NoS selger er vel til 10 hk...dvs en dobling av effekten :D Burde gaa bra nok med rundt 18-19 gamp i den...:D:D Og med en saa liten dyse varer jo flaska lenger ogsaa... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Har ett bilde liggende av en mt5 motor i en hjemmesnekret mini mopedramme med lystgass. Fikk øye på den i mantorp, var på dragrace. hendig liten depot bike det. :D Så den dessverre ikke i aksjon.. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Originally posted by Larsern Har ett bilde liggende av en mt5 motor i en hjemmesnekret mini mopedramme med lystgass. Innbiller meg at den ikke var spesielt trygg eller lettkjort.. :D:D:D 20 gamp faar den jo opp i saa-der 125-130km/t... :eek: Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Den hadde wheeliebars... :D Skal prøve å finne igjen bildet og få postet det. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.