Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
Sign in to follow this  
esbandos

Bredbåndslambda samt instrumenter for dette..

Rate this question

Question

Hei.. Har lest meg omtrent grønn ang dette temaet, og har fått med meg såpass at man finner ut luft/bensin-blanding ved bruk av slik lambda, men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan folk finner ut noe særlig ved å se på instrumentet.. Om f.eks instrumentet viser 14.9, hva sier det?? Er det rett eller galt? Mager eller tykk blanding?

 

Noen som har grei forklaring på dette?

 

Kan man bruke bredbåndslambda i alle slags biler? Både bensin og diesel, forgasser og innsprut?

 

Bør man ha trimma motor før man går til innkjøp av en slik lambda, eller hva? :|

Share this post


Link to post

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Hei.. Har lest meg omtrent grønn ang dette temaet, og har fått med meg såpass at man finner ut luft/bensin-blanding ved bruk av slik lambda, men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan folk finner ut noe særlig ved å se på instrumentet.. Om f.eks instrumentet viser 14.9, hva sier det?? Er det rett eller galt? Mager eller tykk blanding?

Ingen av delene :)

14,9:1 er nesten støkiometrisk blanding. 14,9 deler luft til 1 del bensin.

Avhengig av hva slags drivstoff/oktan du har på tanken da... (Støkiometrisk blanding er den blandingen med mest fullstending forbrenning, derfor renest utslipp. Også kjent som Lambda 1) Vanlig pumpebensin har støkiometrisk forhold på ca 14,7:1. Bensinmotorer er normalt mappet for å gå på Lambda1 ved lav belastning, for minst mulig utslipp. Men ikke mest mulig effekt, da trengs det fetere blanding (altså lavere Lambda). Hvor fet avhenger helt av motortype og oppsett.

 

Kan man bruke bredbåndslambda i alle slags biler? Både bensin og diesel, forgasser og innsprut?

Jepp.

 

Bør man ha trimma motor før man går til innkjøp av en slik lambda, eller hva? :|

Min mening er at man bør ha en bredbåndslambda på enhver motor man har brukt mye tid og penger på. Om ikke et permanent instrument så noen form for å datalogge og kontrollere hvertfall.

Selv bruker jeg lambdakontroller med datalogg for å slippe enda et instrument i dash. (Jo flere instrumenter, jo flere bekymringer :P )

Edited by boXer

Share this post


Link to post
  • 0

Ah... Nå ble jeg MYE klokere..

 

Men slike folk som har over 200 gamp og datasprut, hvorfor trenger dem bredbåndslambda? Om man kjører på et godt map, burde det jo være unødvendig med bredbåndslambda.. Eller..?

 

Forandrer verdien på instrumentet seg etter turtall, eller er det f.eks 14.9 hele veien på registret? Ser for meg at det blir mager blanding ved mye turtall, eller?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.