Gå til innhold

Hjelp: Sprenger Frontsett i eninga, hvorfor?

Ranger emnet


Peugeot-406

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå har det seg slik at jeg sitter her frustrert og uten en anelse om hva f*** som skjer.

 

Kun i kveld, har jeg klart å sprengt 2 frontsett(de spiller ikke lengre, og en uhørt essens av svidd elektronikk fester seg i bilen). Hvorfor?

 

Det første frontsettet: Drives av en dynabel BF0804 brokobla i 4OHM. Det er(eller var) et MbQuart frontsett 6,5". Forsterkeren sto stilt på halv på sense. Hver gang jeg skrudde opp litt guff begynte det å lukte svidd. Så plutselig slutta venstre frontsett å fungere etter en stund. Har hatt dette montert en stund, og har aldri hatt antydning til dette, men da med nesten ikke noe justert på forsterker i sense.

 

Frontsett nr2. Tenkte at jeg hadde overloada frontsettet, så jeg satt i et Pioneer 5,25" frontsett. Skrudde ned sensen på forsterkeren til en kvart runde. HPF er btw påsatt, og Infinity Delefilter montert. Spiller, en sony xplod sak.

Fungerte greit, helt til jeg vrengte opp(det vrenger ikke) og det lukter svidd igjen, men det tar litt lenger tid. Igjen, etter en stund, så tar venstre høytaler kvelden, denne gang med et lite poff(kondensatorsmell?) før den slutter å spille...

 

Samme med subbene mine(tidligere dette), 4 dynabel 12" på en 1300W boss 4ch forsterker.. Brente først alle ledningene mellom membran og utgangene på subbene, skjøta på dem, så tok det litt tid, nå har to stk tatt kveld. Bare brummer litt i dem(laaaaaavt).

 

Hva skjer liksom? Alt er jo kobla sånn det skal kobles for å få lyd i ting. Er +/- fra forsterker til element veldig avgjørende?

 

Hvorfor sprenger jeg frontsetta mine??? Sitter bare som et spørsmålstegn og skjønner ingenting. Skrur jeg ned mer på forsterkeren nå så kommer det jo ikke lyd ut :S

 

All fornuftig hjelp og råd mottaes med stoor takk(helst før nye frontsett får gjennomgå) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så hører ikke du når elementene sliter, eller så er det noe galt et sted.

Pluss og minus må selvfølgelig være riktig, men det er neppe derfor dette skjer.

Når det gjelder det du kaller sense, så heter det gain, og spiller egentlig ingen rolle om den står på fullt, bare du selv hører når elementene sliter.

Slik du beskriver det med brente ledninger til sub, høres ut som for mye guffe til elementene, men dette HØRES godt, så kanskje du trenger en sjekk av ørene dine ;)

 

Det KAN også være spilleren din som sender ut "feil" signaler (eller ræva signaler, det er jo tross alt en sony)

 

Sjekk hvor mye spenning du har til forsterkerene når du spiller så høyt du synes du kan, og se om det blinker i protection lamper også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket sted kan det være galt? :p

 

Lyser ingen protectionlamper på forsterkerne. Skal få målt litt og sett på spenningen.

 

Med Sense, mener jeg selvfølgelig Gain ;)

 

Jeg syns det spiller helt rævva, mens andre holde på å dø inni bilen. Så noe redusert hørsel har jeg nok :uhhmmwhat?:

 

Det som er, at frontsetta sliter ikke riktig heller.. Men klart, jeg utsetter de for det absolutte max noen ganger. Men det er sjeldent.

 

Noen som kan anbefale et fra frontsett, som ikke koster all verden, men som tåler litt og kan spille høyt og rent? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha noe som tåler deng, men ikke koste mye? seen it before... jaja

 

Delefilter er et stikkord her!

 

Dessuten har du jo brokobla høyttalerne inn på 4-kanalern. Resultatet av det er jo at høyttalerne får MASSE effekt og til slutt kanskje brenner spolen (eller andre passive komponenter på veien som f.eks en kondensator i delefilteret).

 

Og skrur du ned så kommer det ikke lyd? Hva mener du med DET da? Ikke nok bass for deg?

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha noe som tåler deng, men ikke koste mye? seen it before... jaja

 

Delefilter er et stikkord her!

 

Dessuten har du jo brokobla høyttalerne inn på 4-kanalern. Resultatet av det er jo at høyttalerne får MASSE effekt og til slutt kanskje brenner spolen (eller andre passive komponenter på veien som f.eks en kondensator i delefilteret).

 

Og skrur du ned så kommer det ikke lyd? Hva mener du med DET da? Ikke nok bass for deg?

 

Nå tenkte jeg ikke sånn frontsett til 5000,- ++, men noe greit under den prisen.. if you see what i mean.

 

Delefilter, ja, jeg har jo det?

 

hm, kan være brokoblinga ja, men syntes at de ikke fikk noe futt før jeg brokobla.. spilte piss da. Om jeg skrur ned gain mer nå, så spiller det ikke ja, eller det blir veldig lav lyd.. Bass vil jeg ikke ha på frontsettet mitt, nei takk. Det har jeg subber til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg må innom Bilradiospess elns, ja. Tenkte kanskje noen her hadde erfaringer med dette..

 

Ang. nytt frontsett, var det kun for å høre anbefalinger på noe brukbart, da jeg uansett skulle hatt no nytt..

 

HPF på forsterker deler vel på 300khz(?) av 500khz eller om det var hz bare, ikke helt sikker..

 

Men kan det være delefilteret (ikke det i forsterker) som kan være en årsak til dette? lukta litt fuss av det også..

 

Bass forfra undervurdert, as in? Litt bass må man vel tåle på et midbass/mellomtone sett, men no skikkelig DONK DONK fra de, ser jeg helst jeg slipper å ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hvis du har sony spiller så er det der problemet ditt ligger!!

 

Har vært borti dette før, bytt til Kenwood eller Pioneer og problemet er vekk! tro meg!!

 

Mulig. Har streifet meg å handle en pioneer-spiller uansett, så det kan hende jeg prøver det, og ser resulatet. Lukta svidd av delefiltra, så jeg tipper jeg kaster dem også i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering..!

 

Fått ny spiller nå, Pioneer DEH-P5100UB, pluss no nye frontsett, pioneer det også.. TS100 et eller annet..

 

Satte GAIN på Dynabelforsterkeren som driver Frontsettet på det laveste..

 

Har spilt inn frontsettet delvis, har vel stått 10 timer på lavt volum og godgjort seg..

 

Vrengte opp litt i dag, og da sa Venstre fronthøytaler takk for seg..! Samme side som sist. Kjører volumet på 62(max) uten at det vrenger som jeg hører. Men spiller på 55-59 volum til vanelig. Spilte vel en halv låt på 55 i volum før det begynte å skurre..

 

HVORFOR? Åh, begynner å bli driiitlei nå. Har sett over ledninger og alt, men kan ikke se noe. Har også kobla bort delefiltra og kasta dem laaangt bort. Hjalp lite tydeligvis.

 

Lydkvaliteten blei utrolig mye bedere med Pioneer spilleren da, eneste pluss egentlig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke forhold i volum her, men jeg får vondt i øra når jeg spiller 25-28 på Kenwood spillern min, i en allerede bråkete varebil, så skjønner virkelig ikke hvorfor du må helt opp til MAX for å nyte musikken(selv om det er en smakssak). Tør såvidt å gå halvveis opp til max på min spiller.

 

Sjekke hørsel? :)

 

EDIT: siden det fremdeles er venstre side... Kanskje du har kabelbrudd et sted? Ujevn signalstyrke til høyttalerne er vel ikke direkte sunt i lengden.

Endret av Go-carter

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er 99,9% sikker på at spilleren din forvrenger signalet kraftigt på maks volum. Det virker ikkje som om du høyrer dette. Du skal justere gain på forsterkeren slik at du ikkje trenger å spille meir enn 75% av maks volum på spilleren.

Høgpassfiltrene på forsterken skal stå på ca 100hz.

Er det komponentsett eller koaksialhøgtalere du har?

Og det virker som om du spiller for høgt ja.

Er det diskanten eller mellomtone/bass som ryker?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som forsterkeren din gir (litt) DC (likespenning) ut på venstre utgang, ingen høyttalere tåler likespenning over tid.

 

Om du har koblet ut delefiltrene, og faktisk spiller bare noen knepp under max volum, spørs det om det er deg selv som er "problemet", no offence :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det som er at kraften fra subbene slår ikke inn før jeg er helt opp på 55 ca på volumknappen, så for å få trøkket så må jeg spiller så høyt. Der er jo gain justert på halv nesten såeh..

 

Kan hende jeg mater på for mye ja, men det er rart at det skal spille så sykt selv om gain på forsterkern er satt på minimum !!

Får ikke det helt til å stemme jeg men.

 

Coaxialt frontsett ja, og det er diskanten som skurrer. Pluss at mellomtone/bass bare spiller svaakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår