Gå til innhold

VHF-radio...

Ranger emnet


mnx

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en bærbar VHF-radio som både kan sende og motta`(politiscannerfunksjon). Jeg ønsker å bruke denne til kommunikasjon mellom 2, eller flere biler som kjører i følge og som politiscanner.

 

Noen som har erfaring med sånne eller?

 

Jeg er også interessert i erfaringer med bærbare walkie-talkier som kommunikasjon fra bil til bil. Rekkevidde? Priser osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

å bruke VHF radio uten gyldig lisens er forbudt. Uansett hvilken frekvens dere kommer til å bruke, så vil Frekvenskontrollen i Post og Teletilsynet få snusen i sakene og anmelde forholdet.

 

kjøp deg heller PMR446 radio, begrenset rekkevidde, men funker fint i en bilkolonne.

 

73 fra

LA3YNA (radioamatør)

.:: Knutz ::.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EvoMan

jeg kan selge tre stk icom Q7 radioer, ferdig modifisert for 1990,-

altså åpnet for alt den radioen takler...lav sende effekt men funker MYE bedre en pmr shiten... kan hentes hos meg

 

send pm

 

Funker ikke å sende pm til deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Knutz

å bruke VHF radio uten gyldig lisens er forbudt. Uansett hvilken frekvens dere kommer til å bruke, så vil Frekvenskontrollen i Post og Teletilsynet få snusen i sakene og anmelde forholdet.

 

 

Trenger ikke lisens for frekvenser lengere nå, er opphørt lov.

kan ikke reff. til den nye lov, men vet sikkert at man ikke

trenger lisens for sende radio signal/VHF/UHF, visst så måtte man ha betalt lisens for de billig radioene man får kjøpt på elkjøp nå,

men bruker du to radio, dvs at en kjører først og sjekker om er det

trafikk kontroll og rapporterer tilbake til den andre bilen kan

man bli straffet f vegtrafikkloven 13a.

Audi A4 1,8tq

__________________________

x - Audi A4 1,8Turbo Avant

x - Golf Mk1 1,8GTI

x - Austin Mini 1275 GT Clubman

x - Morris Mini 1000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AimPoint

 

Trenger ikke lisens for frekvenser lengere nå, er opphørt lov.

kan ikke reff. til den nye lov, men vet sikkert at man ikke

trenger lisens for sende radio signal/VHF/UHF, visst så måtte man ha betalt lisens for de billig radioene man får kjøpt på elkjøp nå,

men bruker du to radio, dvs at en kjører først og sjekker om er det

trafikk kontroll og rapporterer tilbake til den andre bilen kan

man bli straffet f vegtrafikkloven 13a.

 

det er helt feil, det er ikke lov å sende uten lisens, det eneste som er opphørt er den gammle fiske og jakt greia for pr radio som gjelder henholdsvis 27mhz... pmr er en og alltid vært lisens fri 444mhz... den du tenker på er kanskje at det er lov å lytte på amatør båndet men ikke sende uten lisens...

 

 

hvorfor funker ikke pm da? hmm......

King

Of

StreetRacing

 

Av me klærne på me klærne opp i trærne sug på tærne...Dæven du e pære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EvoMan

hvorfor funker ikke pm da? hmm......

 

EvoMan has chosen not to receive private messages or may not be allowed to receive private messages. Therefore you may not send your message to him/her.:rolleyes:

 

Men et spørsmål som jeg virkelig trenger svar på.

 

Hvordan er rekkevidden på bærbare VHF-radioer i forhold til PMR- radioer? Er det store forskjeller her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mnx

 

EvoMan has chosen not to receive private messages or may not be allowed to receive private messages. Therefore you may not send your message to him/her.:rolleyes:

 

Men et spørsmål som jeg virkelig trenger svar på.

 

Hvordan er rekkevidden på bærbare VHF-radioer i forhold til PMR- radioer? Er det store forskjeller her?

 

merkelig...skal sende deg en pm

 

disse sender med 350mw som er nesten ingen ting, men funker jo helt annerledes en pmr radioer da.. her kan du sende i duplex og linke deg gjennom antenner så kan du faktisk prate over veldig stort område... når det gjelder simplex fra bil til bil så funker disse anntatt ca 5-6km mens med elkjøp sine pmr radioer så er det snakk om noen hundre meter mens du er ute å kjører og en bra sving med mye trær eller fjell som hindrer sikt så får du ikke kontakt... ja lavere frekvens du sender på jo lengre går signalene... pmr sender på 444mhz mens på disse kan du sende helt nede i 50mhz men er beregnet for 144mhz`n...

 

jeg sender de ikke i posten, de må hentes, har avantert flere radioer her og sendt en del i post og INGEN har hentet så det gidder jeg ikke.....

King

Of

StreetRacing

 

Av me klærne på me klærne opp i trærne sug på tærne...Dæven du e pære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EvoMan

jeg sender de ikke i posten, de må hentes, har avantert flere radioer her og sendt en del i post og INGEN har hentet så det gidder jeg ikke.....

 

Det er forståelig, hvis det er noe som suger så er det når folk ikke henter ting som er sendt i postoppkrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kaksa

Har sjøl kjøpt Topcom TwinTalker3300 walkie-talkie.

 

Det er ulovleg å sende på VHF uten tillatelse.

 

Hvorfor skal folk heile tiden henge seg opp i at det er ulovlig osv?

 

Det er ulovlig og kjøre 100km/t i en 80 sone også, men det skjer hele tiden.

 

Hvilken straff kan en få, om jeg tør spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår