Gå til innhold

Norge - verdens mest latterlige lovverk?!

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

Hva med alle de firmaene som kjører "vanlig" renault kangoo osv da? de som ikke kjører noe versting bil, hvis du tenker hvor mye det blir i ekstra avgift, 1 person har kanskje 2 biler, mens et firma har 20

 

Hvis det skal være vanlig avgift på varebiler vil det være desto mer å spare på å ha små biler i bilparken.

Har et firma 20 biler, har de også omsetning deretter. Hvis et firma av en eller annen merkelig grunn skulle ha behov for en verstingbil får de bare ta kostnaden av å kjøpe den til full avgift. Hvis konkurrenten da klarer å gjøre den samme jobben med en annen bil vil han ha et konkurransefortrinn.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis dagens ulike avgiftsnivåer skal opprettholdes, så går det sikkert an å fjerne hele den såkalte norgeskassa ved å se på nyttelast i stedet for volum. Varebiler skal f.eks ha minst 40% av totalvekta som nyttelast. En ombygd personbil har ikke sjangs i havet til å få like stor nyttelast som varebiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne regelen om "statskassa" kom vel opprinnelig fordi staten var lei av alle Audi S og RS-biler og lignende, som ble regga som varebiler. Forsåvidt greit det. Men de burde se at varebilene det var snakk om her ikke akkurat er sportsbiler, og ved å gjøre det på denne måten tvinger de firmaer og privatpersoner til å kjøpe større bil enn de trenger. Dette hadde vært perfekte biler for Posten og div budbilfirmaer.

 

De kunne som noen sa over her hatt fartssperre på varebiler, og en grense på effekt pr tonn. Helt greit det, man kjører stort sett ikke så fort med en varebil, og på den måten hadde de allikevel luka ut alle sportsbilene i stasjonsvognformat,slik som opprinnelig var meninga.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnul: Du må være mentalt ustabil med det du sier! Herregud altså. Firmabiler frakter for det første ikke mennesker, blir brukt hardere enn personbiler og lever derfor ikke så lenge, gjør det billigere for bedrifter som aldri bruker annet enn varebiler. Og sparer bedrifter penger, øker produktiviteten og dermed får vi et større marked, flere arbeidsplasser etc. Og jeg er helt sikker på at så mye som bedrifter har spart på varebiler, har det gitt mange arbeidsplasser.

 

Bedrifter holder oss i gang, og synker markedet vokser finanskrisen etc. Her er det mye som kan fortelles.

 

Så jeg kan ikke forstå hvorfor du kommer med så jævla idiotiske utsagn. Du er sikkert en veldig uopplyst, ustabil figur som ikke får med seg det som skjer rundt deg. Samtidig blir det billigere for privatpersoner å kjøpe bil om de ikke trenger mer enn to seter. Da øker salget av biler, og desto omsetningen til bilprodusenter som igjen vil føre til bedre og flere bilmodeller.

 

Herregud altså!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnul: Du må være mentalt ustabil med det du sier!

Så jeg kan ikke forstå hvorfor du kommer med så jævla idiotiske utsagn. Du er sikkert en veldig uopplyst, ustabil figur som ikke får med seg det som skjer rundt deg.

 

Jøss. Har du gått FrPs debattskole?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnul: Firmabiler frakter for det første ikke mennesker, blir brukt hardere enn personbiler og lever derfor ikke så lenge, gjør det billigere for bedrifter som aldri bruker annet enn varebiler. Og sparer bedrifter penger, øker produktiviteten og dermed får vi et større marked, flere arbeidsplasser etc. Og jeg er helt sikker på at så mye som bedrifter har spart på varebiler, har det gitt mange arbeidsplasser.

 

Bedrifter holder oss i gang, og synker markedet vokser finanskrisen etc. Her er det mye som kan fortelles.

 

Samtidig blir det billigere for privatpersoner å kjøpe bil om de ikke trenger mer enn to seter. Da øker salget av biler, og desto omsetningen til bilprodusenter som igjen vil føre til bedre og flere bilmodeller.

 

 

Det virker som at du ikke helt vet forskjellen på firmabil og varebil.

 

Og hvorfor i all verden bør det være lavere avgift på en bil som ikke transporterer mennesker (eller som ikke transporterer noe annet enn sjåføren for den saks skyld)? Spørsmålet mitt gjelder både for privat- og firmaeide varebiler. Hva er hensikten med at noen skal kjøre rundt i et svært monster av en bil hvis de bare skal frakte seg selv og evt. dagens handleposer? Har man ikke bruk for baksetet får man jo plenty med bagasjeplass selv i en Yaris.

 

I den grad varebilregelen fører til økt bilsalg fører det bare til en økning i salget av unødvendig store biler. Når det er et uttalt mål å få ned utslippene fra bilparken, henger det ikke helt på greip å subsidiere unødvendig store biler.

De bedriftene som bruker varebiler tar seg betalt for det ut til kunde. Hvis bilen varer 200kkm og bedriften må betale 200kkr ekstra for bilen sin vil det gi et påslag på 1kr/km. Ikke noe å bli livredd for altså.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varebiler skal f.eks ha minst 40% av totalvekta som nyttelast. En ombygd personbil har ikke sjangs i havet til å få like stor nyttelast som varebiler.

 

Ingen dum idé. Kombiner det med noen andre elementer som gjør det lite lukerativt å bruke bilen som noe annet enn arbeidsredskap også, så er man godt på vei.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er idiotisk er at når det skal vere varebil må det vere en viss plass baki... Det gjer til at folk på over 1,85 ikkje kan kjøyre foreks. Huyndai Santa Fe som varebil, Uten en so firkanta regel kunne seta blitt flytta bak 10 cm, so folk faktisk kunne hatt nokelunde normal sittestilling

94- Omega 3,0

98- Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://telen.no/article/20090226/FORBRUKER01/21504894/1049/ANNONSER

 

kan ikke annet enn å le, bilen er FOR miljøvennlig faktisk.

 

Dette utsagnet tyder, etter mitt syn, på at du har misoppfattet hele saken. Det er jo ikke DET som er det relle poenget i saken, poenget er jo begrunnet i hvor teit det er at den ikke klassifiseres som varebil i henhold til norsk regelverk, bare fordi den er 20cm for kort i lasterommet, selvom koblingen er miljøvennligheten. Det er jo det faktaet som faller på sin egen dumhet, og det har ingenting å gjøre med at den forurenser FOR lite...

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet burde vell heller være hvorfor personbilen ikke kan ha like lave avgifter som varebiler :)

Hvorfor skal studenter, småbarnsfamilier og andre utsatte grupper straffes mer enn firmaene? Jeg tror vi på mange andre måter kan gjøre det enkelere for bedriftene i Norge, med blandt annet fjerning av arbeidsgiveravgift og forenkling av byråkratiet osv.

 

Når det er sagt så tror jeg noe slikt aldri vil skje, så jeg priser meg lykkelig over at det i det minste er noen biler som er billige til innkjøp i dette landet - enn så lenge...

 

Btw, hva er egentlig vitsen med å diskutere når man til stadighet skal komme med slike usaklige personangrep tussi18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal småbarnsfamilier osv straffes mer enn andre? Dette er et meeget enkelt spørsmål å besvare, og jeg kan gjøre det kort. Det som ligger bak stort sett de aller fleste typer avgifter, som vi får trykket grundig nedover hodene av våre kjære folkevalgte, er at de ønsker å ramme flest mulig av den jevne forbruker. Det er der pengene er å hente, for det er på det nivået de fleste av oss befinner oss. Dette vet de selvfølgelig så altfor godt, og de benytter, og utnytter, seg av det faktumet for alt det er verdt. Dette skinner igjennom i langt på vei de fleste pengepolitiske spørsmål, enten det gjelder for eksempel bilbruk, eller skattespørsmål osv.

 

Hva Tussi18 angår; Slikt er bare et sørgelig syn, og heldigvis, det spiller kun tilbake på han selv. Om det er slik han ønsker å fremstå for andre, så er det hans tap. For alt jeg vet, kan det jo hende han ble mishandlet som barn, kanskje foreldrene ikke maktet oppgaven å oppdra barn på en skikkelig måte, kanskje skolegangen gikk fløyten, kanskje selvtillitten er så lav at nettet er det eneste stedet han tør være stor i kjeften, kanskje han har LITEN TISS?? Ikke vet jeg, men det er fullt mulig å diskutere uten å spre om seg med galle. Meninger er noe alle skal og bør ha, men de bør forvaltes med omhu, man kan gjerne ha slike og sånne meninger om personer, eller ting, men det er ikke enstydende med at man bør la det komme til uttrykk..

 

Dagens moral ;o)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mye rart å lese i denne tråden synes jeg.

 

For det første var ikke problemet at bilen var for miljøvennlig. Den er rett og slett for liten til å kalles varebil ifølge dagens regler. Bertel O Steen må da heller prøve å finne en annen like miljøvennlig bil som har litt mer plass for å kunne selge den på grønne skilter. Saken er ganske enkel.

Det er dårlig journalistikk og et pr stunt fra Bertel O Steen for å prøve å skaffe seg et fortrinn med å få ut disse bilene på grønne skilter. Uheldig for dem. Når F.eks Toyota Yaris kom ut måtte de modifisere den litt for å klare statskassen, her er importøren så uheldig at det blir snakk om for mye plass som mangler.

 

Og begynne å argumentere for at man at det er for liten plass i kupeen siden veggen er satt for langt frem er vårt eget valg. Vi velger å kjøpe de modellene bilforhanlderne har modifisert til å passe inn i regelverket. Ingen som tvinger oss til å velge den bilen.

Det er uansett ikke så enkelt som folk vil ha det til å ha et skikkelig regelverk på slike ting som tilfredsstiller alle. Da må jo alternativet være at man fjerner hele varbilklassen. Men det ville vært lite heldig siden ingen ville dratt nytt av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal småbarnsfamilier osv straffes mer enn andre? Dette er et meeget enkelt spørsmål å besvare, og jeg kan gjøre det kort. Det som ligger bak stort sett de aller fleste typer avgifter, som vi får trykket grundig nedover hodene av våre kjære folkevalgte, er at de ønsker å ramme flest mulig av den jevne forbruker. Det er der pengene er å hente, for det er på det nivået de fleste av oss befinner oss. Dette vet de selvfølgelig så altfor godt, og de benytter, og utnytter, seg av det faktumet for alt det er verdt. Dette skinner igjennom i langt på vei de fleste pengepolitiske spørsmål, enten det gjelder for eksempel bilbruk, eller skattespørsmål osv.

 

....

 

Mvh A.K

 

Nja... Vil ikke si meg helt enig i den. Engangsavgiften er i prinsippet en fiskal avgift som er tenkt til å gi staten inntekter. Og i følge økonomiske prinsipper skal næringslivet fritaes for slike avgifter.

Varebiler er tiltenkt bruk i næringslivet og skal derfor slippe unna slike avgifter, men ikke helt. Lastebiler og busser er fritatt denne avgiften nettopp pga. disse prinsippene. Varebiler og minibusser faller litt mellom disse vedtakene fordi de også kan brukes som alternativ til personbiler.

 

I den senere tid har engagnsavgiften gått mer i den retning å favorisere miljøvennlige biler og samsvarer ikke med hensikten til fiskale avgifter, derfor kan det diskuteres om målsetningen med denne avgiften bør forandres. I så fall, og hvis avgiften faller inn under et annet beskatningsprinsipp, vil engagnsavgiften på varebiler og minibusser bli lik som personbiler. Inviklet ja, og jeg er glad jeg ikke skal utforme et slikt vedtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal småbarnsfamilier osv straffes mer enn andre? Dette er et meeget enkelt spørsmål å besvare, og jeg kan gjøre det kort. Det som ligger bak stort sett de aller fleste typer avgifter, som vi får trykket grundig nedover hodene av våre kjære folkevalgte, er at de ønsker å ramme flest mulig av den jevne forbruker. Det er der pengene er å hente, for det er på det nivået de fleste av oss befinner oss. Dette vet de selvfølgelig så altfor godt, og de benytter, og utnytter, seg av det faktumet for alt det er verdt. Dette skinner igjennom i langt på vei de fleste pengepolitiske spørsmål, enten det gjelder for eksempel bilbruk, eller skattespørsmål osv.

 

Hva Tussi18 angår; Slikt er bare et sørgelig syn, og heldigvis, det spiller kun tilbake på han selv. Om det er slik han ønsker å fremstå for andre, så er det hans tap. For alt jeg vet, kan det jo hende han ble mishandlet som barn, kanskje foreldrene ikke maktet oppgaven å oppdra barn på en skikkelig måte, kanskje skolegangen gikk fløyten, kanskje selvtillitten er så lav at nettet er det eneste stedet han tør være stor i kjeften, kanskje han har LITEN TISS?? Ikke vet jeg, men det er fullt mulig å diskutere uten å spre om seg med galle. Meninger er noe alle skal og bør ha, men de bør forvaltes med omhu, man kan gjerne ha slike og sånne meninger om personer, eller ting, men det er ikke enstydende med at man bør la det komme til uttrykk..

 

Dagens moral ;o)

 

Mvh A.K

 

 

 

Hahaha.. Snakk om stereotypisk holdning! huff og huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår