Gå til innhold

Reg.reim-bytte på ford mondeo..?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har en kar som trenger å få bytta reg.reima si på sin 95 ford mondeo 1.8 turbo diesel..

 

Har ett par spm ang den saken..

 

1: Så på mekonomen. Der er det to forskjellige sett.. Hvordan vet jeg hvilket sett han trenger? Å er det spennrulle med i reg.reimsatsen? Trenger man evt denne?

 

2: Ser i autodata at man trenger endel spes.verktøy.. Er dette nødvendig?

Står bl.a: Insert timing pin in cylinder block...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du trenger no spesialverktøy ja, på VAG er det en rekke spesialverktøy for å skifte reim.

 

Ville egentlig ikke gjort dette selv om du ikke har for mye peiling, må time opp dieselpumpa igjen, det er et hælvette om du ikke har gjort det før

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en type før og en etter 97

Grei jobb, men litt trangt. På en 95 modell trenger du egentlig bare to borer og littt lakk/tusj. Det er en tolk som skal skrues inn i blokka, men lakk på nedre reoimhjul går bra. Ellers er det hull for en bor både i pumpa og toppen. Husker ikke dimensjoner. Og så er det smart å løsne de tre skruene som holder reimhjulene på pumpa og kammen og la de være løse til man har strammet reima.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke særlig om å skifte reg.reim på dieselbiler, men blei strengt råda av han som driver lokalt bilverksted her å IKKE gjøre det selv, nettopp pga pumpe timing osv som er så nøye, og ikke lett, og umulig om du ikke har gjordt det før eller vet hvordan det er... så...

 

Ville egentlig ikke gjort dette selv om du ikke har for mye peiling, må time opp dieselpumpa igjen, det er et hælvette om du ikke har gjort det før

 

Amen.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, et bor inn i hullet i pumpa så står den fast. Så er det å løsne tre bolter som holder hjulet, legge på reima og stramme den. Trekk deretter til skruene. Da er timingen riktig.

 

Og veiva må seff ikke flyttes

Garasjemekk..

 

Skal det bli 100% må pumpa times opp.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk korukturlakk. så lager du et merke med kurukturlakken på alle hjulene og reima, så ser du hvor den nye reimen skall stå. lås av pumpa for og gjøre ting lettere. så lager du identiske merker på den nye reima og setter den på så merkene stemmer overens. hvis dette inne fungerer så er det noen som er nødt til og fortelle meg hvorfor. har ihvertfall gjort dette 20 ganger og alle bilene startet etterpå og di går fortsatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår