Gå til innhold

Dieseldyrets Mercedes-Benz world


merce-123

Anbefalte innlegg

Blingsa litt nå, det er vel slik at det monteres alda på pumpen, og det bygges det om til utvendig justering av maxfuel.

 

ja, det får være så. Men ser fortsatt ikke grunnen til at man ikke skal kunne ta ut mye hk på tdt-pumpa! Må vel kunne bytte ut elementene i den pumpa også. Setter pris på om du veit hvorfor den ikke er like godt egnet for det.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 273
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

takk for det, ja, jeg liker prosjekter som er litt utenfor det vanlige:)

 

Innsug/Manifoil må spesiallages, det skal jeg få gjort på mål av en kompis som driver med sveising. Dieselpumpa skal bearbeides av et verksted som driver med dieselpumper(tenkt på et anleggsmaskin-verksted) Skal få de til å stille elementene fullt opp.

 

Turboen er en t3 som leverer 300-400hk i cosworth, så jeg regner med at den holder mål til effekten jeg skal ha i første omgang. Satser på 200 dieselhk i første omgang, etterhvert hvis jeg gidder å gjøre noe mer, så skal jeg kjøpe SVÆR turbo og modifisert Müna-pumpe(M-pumpe) som kommer fra sugediesel om617 som jeg sender til Finland og der bytter dem elementene i den fra 5,5mm til 7mm og maskinerer slik at man kan dra ut 450hk.

Dette koster dog mer enn du trur!

 

Men du kan lett få ut en del av din også, uten å gjøre annet enn å justere opp alda-ventil(den synlige skruen på toppen av dieselpumpa!) og i tillegg skruen bak på pumpa+ turbotrykk. Turbotrykket justerer du med en strupeventil evt. du kan gjør det jeg gjorde, klemme ei slangeklemme rundt slangen i mellom turboen og wastegaten, en slange på rundt 2cm i diameter) Jeg lada 1,5-1,6 bar og justerte dieselpumpa masse+ sportsfilter og rakrør, da gikk den ganske bra.

 

Sprett gjerne fram noen bilder av bilen din til meg på PM!;)

 

Hei hopp. Jeg har en 1996 mod. Opel Vectra 1.7 td. Må innrømme at den har vært utsatt for en del modifikasjoner. Det er skrudd på mer dieselmengde på dieselpumpa, forandret innsprutningstiminga og blokkert EGR ventilen. I tillegg er en plombering i dieselpumpa opphevet. Dette har jeg fått hjelp til på et elektro dieselverksted. I tillegg har jeg satt på en bleed ventil type turbosmart på turboen, mellom akutatoren og waste gate ventilen. Hvis biltema turbotrykksmåleren er til å stole på så lader den originale turboen 1.6 bar.

 

De tankene som jeg sysler videre med er å få gjort noe med dieselpumpa slik at det blir et høyere dieseltrykk. Siden det er på tide å få skiftet registerreim og vannpumpe for 2 gang, vurderer jeg å få toppen portet. Med det samme kunne det kanskje være greit å sette inn en annen innsugsmanifoil og et annet grenrør, i tillegg til en større turbo. Men dette er kun på tankestadiet ennå. Tror nok at alt dette koster en del penger, så dette er noe som jeg ikke vil gjøre i første omgang.

 

Det som er mest nærliggende å tenke på er å sette inn en større intercooler, og et større eksosanlegg på 2.5" fra turboen og helt bakover til bakpotta.

 

Beklager å måtte skuffe deg, men jeg har ikke noen bilder av bilen min. Den ser helt original ut. Tenker på sikt å sette på en Rieger frontfanger slik at det kommer inn mer luft til motorrommet... Vil si til slutt. Keep on the good work.:race:respect:respect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det får være så. Men ser fortsatt ikke grunnen til at man ikke skal kunne ta ut mye hk på tdt-pumpa! Må vel kunne bytte ut elementene i den pumpa også. Setter pris på om du veit hvorfor den ikke er like godt egnet for det.

 

De to pumpene har forskjellige elementer, og det lages ikke større elementer til "turbopumpen". Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to pumpene har forskjellige elementer, og det lages ikke større elementer til "turbopumpen". Rett og slett.

 

ja, var det jeg trudde:hmmmmmmmmm:

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hopp. Jeg har en 1996 mod. Opel Vectra 1.7 td. Må innrømme at den har vært utsatt for en del modifikasjoner. Det er skrudd på mer dieselmengde på dieselpumpa, forandret innsprutningstiminga og blokkert EGR ventilen. I tillegg er en plombering i dieselpumpa opphevet. Dette har jeg fått hjelp til på et elektro dieselverksted. I tillegg har jeg satt på en bleed ventil type turbosmart på turboen, mellom akutatoren og waste gate ventilen. Hvis biltema turbotrykksmåleren er til å stole på så lader den originale turboen 1.6 bar.

 

De tankene som jeg sysler videre med er å få gjort noe med dieselpumpa slik at det blir et høyere dieseltrykk. Siden det er på tide å få skiftet registerreim og vannpumpe for 2 gang, vurderer jeg å få toppen portet. Med det samme kunne det kanskje være greit å sette inn en annen innsugsmanifoil og et annet grenrør, i tillegg til en større turbo. Men dette er kun på tankestadiet ennå. Tror nok at alt dette koster en del penger, så dette er noe som jeg ikke vil gjøre i første omgang.

 

Det som er mest nærliggende å tenke på er å sette inn en større intercooler, og et større eksosanlegg på 2.5" fra turboen og helt bakover til bakpotta.

 

Beklager å måtte skuffe deg, men jeg har ikke noen bilder av bilen min. Den ser helt original ut. Tenker på sikt å sette på en Rieger frontfanger slik at det kommer inn mer luft til motorrommet... Vil si til slutt. Keep on the good work.:race:respect:respect

 

 

Får knipse noen bilder da;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg spør veldig dumt nå. Men jeg vet ikke helt hva en alda - ventil er. Hva er denne ventilen og hva kan man oppnå om man justerer på den?

 

Tidligere i denne tråden har det blitt nevnt at en kan sette inn en dieselpumpe fra en sugediesel. Hva skiller en dieselpumpe fra en turbodiesel og en sugepumpe? Kan det i så fall gjøres mer med en dieselpumpe i en sugediesel enn i en turbodiesel..

 

Trådstarter. Jeg har ennå ikke tatt noen bilder av bilen min. Jeg vet heller ikke hvordan man legger inn bilder på dette forumet. Men for å beskrive bilen min nærmere så er det en helt original sedan. Akkurat slik den var da den ble levert fra fabrikken. Det er grønn farge på den. Litt mørkegrønn...

 

Ellers så må jeg på nytt si at dette er et interessant prosjekt på gang dette. :thumb I tidligere tråder i forbindelse med Mercedes turbodiesel så har navnet Kraabøl (tror det er skrevet riktig) vært nevnt. Disse karene har en Mercedes turbodiesel som går sinnssykt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg spør veldig dumt nå. Men jeg vet ikke helt hva en alda - ventil er. Hva er denne ventilen og hva kan man oppnå om man justerer på den?

 

Tidligere i denne tråden har det blitt nevnt at en kan sette inn en dieselpumpe fra en sugediesel. Hva skiller en dieselpumpe fra en turbodiesel og en sugepumpe? Kan det i så fall gjøres mer med en dieselpumpe i en sugediesel enn i en turbodiesel..

 

Trådstarter. Jeg har ennå ikke tatt noen bilder av bilen min. Jeg vet heller ikke hvordan man legger inn bilder på dette forumet. Men for å beskrive bilen min nærmere så er det en helt original sedan. Akkurat slik den var da den ble levert fra fabrikken. Det er grønn farge på den. Litt mørkegrønn...

 

Ellers så må jeg på nytt si at dette er et interessant prosjekt på gang dette. :thumb I tidligere tråder i forbindelse med Mercedes turbodiesel så har navnet Kraabøl (tror det er skrevet riktig) vært nevnt. Disse karene har en Mercedes turbodiesel som går sinnssykt bra.

 

alda ventil er en ventil som sørger for å mate på med riktig mengde diesel når turbotrykket kommer, slik at luft/dieselmengde-forholdet blir korrekt.

 

En sugediesel-pumpe kan man bytte ut elementene fra 5,5mm til 7mm, mens turbodiesel-pumpa får man ikke byttet til så store i, etter det jeg veit. Men husk at dette gjelder om617a, veit ikke åssen dette er på opel turbodiesel.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil dette. Er det vanskelig og finne en sånn bil som dette rundt i distriktet her? Tenkte jeg skulle kjøpe en for og pusse oppog lakke svart.

 

nja, for de fleste er rusta opp eller brukt opp som turevogner/rånabiler..så det er rimelig vanskelig ja

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Skjer visst lite her?

 

driver litt med den hver dag jeg;) har ikke hastverk foreløpig, men det kommer vel en dag det og, hehe..

 

Men det jeg driver med er ikke verdt noe spesiell oppdatering da det betegnes som karosseriarbeid(les sliping,sparkling):)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår