Gå til innhold

Bil starter ikke.

Ranger emnet


Saltnesen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte meg for en liten stund siden en 86 modell Celica.

Den gikk fint gjennom sensommeren og frem til vinteren kom.

Men nå i det siste har den vært vanskelig å få start på.

Så her for 1 ukes tid siden (+- noen dager) så byttet jeg starteren, og den har vært bra siden da, inntil i dag.

Jeg kjørte ned for å tappe av litt olje, da jeg var uheldig og overfylte litt i går, og kjørte avgårde. Fylte full tank på Jet, og satt den fra meg hos venninna mi, stakk inn å så film, altså var der i 2 timer ca, så ville den ikke starte. Så brukte jeg startboosteren, så startet den, så tenkte jeg dette var engangstilfelle, stoppet den på kiwi, der ville den heller ikke starte igjen.

Så kjørte jeg en liten tur, for å se om jeg fikk ladet opp batteriet eller hva dette kunne være. Satt den fra meg her hjemme, stakk ut nå å prøvde å starte ingenting skjer.

 

Det som skjer når jeg vrir om nøkkelen er at cd-spilleren (som skrur seg på når jeg drar om) skrur seg av (virker som at det ikke er strøm nok til å drive den. Og ellers hører du bare "during" fra motorrommet. Akkurat som at det går strøm igjennom, men starteren drar ikke noe rundt eller lignende. Det kom også kraftig snøfall i dag, men det forundrer meg om det er det, for det har vært kaldere de siste dagene, enn i dag. Og den startet jo fint når jeg skulle ned å tømme ut litt olje.

 

Noen som har anelse om hva dette kan være? Jeg tenkte meg på biltema og kjøpe nytt batteri i morgen, for å se om det hjelper noe, eller tror dere det kan være å kaste penger ut av vinduet?.

 

Takker for svar

Mvh. Eirik Saltnesen

-'86 Toyota Celica

x'91 Audi 80 (Påkjørt -> Skrap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at det er en løs ledning eller noe som har kontakt av og til, og når den har kontakt lader batteriet.. Første bud ved sånne tilfeller som du nevnte i post 1, er å sjekke ladespenningen. Den skal være over 13V.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger kun multimeter ja.. Om du ikke får noe utslag på meteret når du måler over batteriet, prøv å mål på selve dynamoen, for å se om den lader strøm UT.. Hvis den gjør det, har du feil mellom dynamo - batteri. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis som prater om bare å prøve å bytte børstene på dynamo og nytt batteri som gir litt mer, i og med at jeg har litt stort annlegg i bilen! Men jeg syns det er forunderlig at det skal gå så bra som det har gjort i det siste, også PLUTSELIG skal den bare slutte å starte. Nå gir den jo ingenting. Men jeg har sånn batterimålersak i dashbordet. Der står det 0-18 og en del av den er lyseblå, innenfor der må det vel være om det skal være strøm nok på den, den står på det blå når jeg skrur på tenninga, så syns det er litt snodig det også da :/

-'86 Toyota Celica

x'91 Audi 80 (Påkjørt -> Skrap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine tidligere dynamoer fungerte strøkent i flere måneder.. Batteriet tok kvelden så jeg bytta det, men bilen ladet fortsatt for lite. Holdt i et par måneder til før den satte seg helt fast. Hadde jeg ikke visst at den ladet lite ville nok jeg også sagt at den "har fungert perfekt fram til nå".

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den var klin ny. Og det er strøm på den, pluss at jeg satt inn nytt batteri i dag og det er bra med strøm i bilen! Altså det viser værtfall den saken i dashbordet OG når jeg gir den strøm fra en annen bil i tillegg så er det jo rart at den ikke vil fungere.

-'86 Toyota Celica

x'91 Audi 80 (Påkjørt -> Skrap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår