Revolvo Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 jeg har gått på skole innenfor bilfaget...doh!(har boka) og nei jeg sier ikke at motoren sprenger visst han kjører bilen på 1 bar uten chip, men jeg prøver bare å hjelpe han til å forstå hva som er riktig, og hva som bør gjøres. og har faktisk erfaring utifra kompiser med den motoren her. en org. chip følger med et stykke men ikke langt nok...hvorfor i all verden chipper alle bilene sine visst de gjordet d? jaja kos deg med de 200 hk dine;) Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 'Alle' chipper motoren sin når de skrur opp trykket fordi de trur de MÅ det. enkelt og greit. kommer aldri igjen til å ha kjørt en så morsom bil som T16 skal jeg si deg ;) *koz og klemz* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 'Alle' chipper motoren sin når de skrur opp trykket fordi de trur de MÅ det. enkelt og greit Folk chipper bilene sine fordi fabrikantens tennings-/bensinmap sjeldent er optimalt for å få ut maks effekt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet Februar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 så det dere vil anbefale er at jeg kjøper meg en stage 1 chip før jeg tukler med turbotrykket og når jeg har kjøpt den chipen trenger jeg ikke tenke på bensintrykket? btw, denne motoren peaker 0,5 og stbiliserer på 0,4... vet ikke om den skal det eller ikke men det er det den gjør hvertfall. Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 så det dere vil anbefale er at jeg kjøper meg en stage 1 chip før jeg tukler med turbotrykket og når jeg har kjøpt den chipen trenger jeg ikke tenke på bensintrykket? btw, denne motoren peaker 0,5 og stbiliserer på 0,4... vet ikke om den skal det eller ikke men det er det den gjør hvertfall. helt riktig...nå vet jeg ikkke hvor enkelt d er å montere denne selv på audi da, må være veldig forsiktig vertall da d er veldig mangen bittesmå stikk som lett kan bli bøyd. og vær så snill og ikke hør på greddyspeed! han er bilguru fordi han har kjøpt en bok om motorstyring. han sier rett og slett at folk kan justere turbotrykket i hytt og pine fordi han har hatt flaks med sine biler...rett og slett d dummeste jeg har hørt! ( er en grunn til at alle bilverksteder og mereforhandlere sier at man må chippe for å få mer effekt) rart at ikke flere har komentert her for d er faen ikke kødd at alle bør eller skal ha en chip når de skal opp med turbotrykket. d funker seff uten chip, men da kan man begynne å se seg om etter en ny motor ganske snart.:) som læreren min på bil sa...chip er ikke trimming men perfeksjonering av motorstyringen/"hjernen";) Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Februar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2009 Jeg driver også og fikler med tanken om bleedventil.. kjører 0.8 i dag, men tenkte å skru opp til til rundt 1.0, det bør vel neppe være noen stor risiko? Gammal diesel med mekanisk justering på dieselmengde ;) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Februar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2009 Det dummest du gjør er å høre på greddyspeed's råd i denne tråden så langt. Motronicen i Audien har ikke program beregnet for høyere ladetrykk enn det orginale. Eneste måten å øke turbotrykket blir chipping. Hjernen styrer turbotrykket via N75 ventilen. Det som skjer hvis du kobler fra N75 ventilen er at du får en feilmelding og bilen går i nødmodus. Da går bilen som en dass. Alternativt kan du koble bort N75 ventilen og sette inn boost controler, men la kontakten stå i N75 ventilen. Hvis du da klarer å unngå nødmodus er det store sjanser for å smelte stempler. Justerbare fpr er det dummeste som finnes for en motor med innsprøytning. Det som skjer når du skrur opp bensintrykket slik at du får nok på toppen, er at du får alt for mye bensin alle andre steder. En økning av bensintrykk fra 3 til 3,5 bar tilsvarer en økning i bensinmengde på 8% over hele registeret. Det er mer enn de lambdaene er programert til å kunne justere ned i fleste biler. Over tid vil dette føre til bore-wash. Det vil si at det er så mye bensin i sylinderene at de vasker vekk oljen, og stempelringen polerer sylinderveggene. Lykke til med ras.... ;) Chip er veien å gå. Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Februar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2009 (endret) Det dummest du gjør er å høre på greddyspeed's råd i denne tråden så langt. Motronicen i Audien har ikke program beregnet for høyere ladetrykk enn det orginale. Eneste måten å øke turbotrykket blir chipping. Hjernen styrer turbotrykket via N75 ventilen. Det som skjer hvis du kobler fra N75 ventilen er at du får en feilmelding og bilen går i nødmodus. Da går bilen som en dass. Alternativt kan du koble bort N75 ventilen og sette inn boost controler, men la kontakten stå i N75 ventilen. Hvis du da klarer å unngå nødmodus er det store sjanser for å smelte stempler. Justerbare fpr er det dummeste som finnes for en motor med innsprøytning. Det som skjer når du skrur opp bensintrykket slik at du får nok på toppen, er at du får alt for mye bensin alle andre steder. En økning av bensintrykk fra 3 til 3,5 bar tilsvarer en økning i bensinmengde på 8% over hele registeret. Det er mer enn de lambdaene er programert til å kunne justere ned i fleste biler. Over tid vil dette føre til bore-wash. Det vil si at det er så mye bensin i sylinderene at de vasker vekk oljen, og stempelringen polerer sylinderveggene. Lykke til med ras.... ;) Chip er veien å gå. Endelig kom det ett god svar i tråden. Helst enig med de fleste her, greddyspeed er helt på viddene. Selvfølgelig styrer ikke en forhåndsprogramert hjerne(programert til 0.5bar ladetrykk og tilsvarende mengde bensin) opp mengden, eller åpningstidene på dysene som du sier, når man justerer opp ladetrykket. Det man får er 1bar ladetrykk, med samme mengde bensin. Som igjen gir mager blanding = knallvarm forbrenning og fare for smelta stempler, ødelagte plugger osv osv. Synes kommentaren om bredbåndslambda og revolveren var ganske beskrivende, da trimming alltid vil medføre en viss risiko, men tenk så mye tryggere du er hvis du ser kula i revolveren ? Men Polo Classic: Man får jo proggresive btr/fpr som justerer opp i takt med ladetrykket. Er dette også en dårlig ide ? EDIT: Glemte det ang. chip og chipping. Det mange ikke vet tror jeg er at alt motoren trenger styres av hjernen, hvor det sitter en chip. Denne chip'en inneholder forhåndsprogrammerte parametere på ladetrykk, tenningskurve, bensintrykk/mengde og den biten. Så ved chipping bytter man ut disse parameterne, med noen som gir mer effekt. Altså mer luft, mer bensin, og tidligere/senere tenning. Alt er ikke Jan Erik Larsen "en pling en plong og en dært" Endret Februar 5, 2009 av Kverna Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet Februar 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2009 men kan jeg justere turbotrykket etter at jeg har chippet da? tror forresten jeg har smidde stempler org.. Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Februar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2009 men kan jeg justere turbotrykket etter at jeg har chippet da? tror forresten jeg har smidde stempler org.. Hvis du kjøper chip hos en tuner er alt justert når den er satt i bilen. Hva du i tilfelle velger å gjøre på egenhånd blir opp til deg, på samme måte som du driver nå :) Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet Februar 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2009 Hvis du kjøper chip hos en tuner er alt justert når den er satt i bilen. Hva du i tilfelle velger å gjøre på egenhånd blir opp til deg, på samme måte som du driver nå :) men hverfor i all verden selger de justerbart turbotrykk da?:P hvis man bare blåser motoren av det? Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Februar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2009 men hverfor i all verden selger de justerbart turbotrykk da?:P hvis man bare blåser motoren av det? Hvorfor selger de narkotika, hvis folk bare dør av det ? Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet Februar 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2009 det du sier er justerbart turbotrykk er bare å glemme hvis jeg vil beholde den maskina som står i nå?=) Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Februar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2009 det du sier er justerbart turbotrykk er bare å glemme hvis jeg vil beholde den maskina som står i nå?=) Å justere turbotrykk uten å røre noe annet er bare å glemme hvis du vil beholde maskina som står i nå. Burde ikke drive å eksperimentere med såpass dyre biler Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zachariassen Skrevet Februar 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2009 jeg skjønner. men da blir det jo bare å chipe da=) Siter Kjører børsje med fire ringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.