Gå til innhold

Bensintrykk/turbotrykk

Ranger emnet


zachariassen

Anbefalte innlegg

jeg har gått på skole innenfor bilfaget...doh!(har boka)

 

og nei jeg sier ikke at motoren sprenger visst han kjører bilen på 1 bar uten chip, men jeg prøver bare å hjelpe han til å forstå hva som er riktig, og hva som bør gjøres.

 

og har faktisk erfaring utifra kompiser med den motoren her.

 

en org. chip følger med et stykke men ikke langt nok...hvorfor i all verden chipper alle bilene sine visst de gjordet d?

 

jaja kos deg med de 200 hk dine;)

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

så det dere vil anbefale er at jeg kjøper meg en stage 1 chip før jeg tukler med turbotrykket og når jeg har kjøpt den chipen trenger jeg ikke tenke på bensintrykket? btw, denne motoren peaker 0,5 og stbiliserer på 0,4... vet ikke om den skal det eller ikke men det er det den gjør hvertfall.

Kjører børsje med fire ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det dere vil anbefale er at jeg kjøper meg en stage 1 chip før jeg tukler med turbotrykket og når jeg har kjøpt den chipen trenger jeg ikke tenke på bensintrykket? btw, denne motoren peaker 0,5 og stbiliserer på 0,4... vet ikke om den skal det eller ikke men det er det den gjør hvertfall.

 

helt riktig...nå vet jeg ikkke hvor enkelt d er å montere denne selv på audi da, må være veldig forsiktig vertall da d er veldig mangen bittesmå stikk som lett kan bli bøyd.

 

og vær så snill og ikke hør på greddyspeed! han er bilguru fordi han har kjøpt en bok om motorstyring. han sier rett og slett at folk kan justere turbotrykket i hytt og pine fordi han har hatt flaks med sine biler...rett og slett d dummeste jeg har hørt! ( er en grunn til at alle bilverksteder og mereforhandlere sier at man må chippe for å få mer effekt)

 

rart at ikke flere har komentert her for d er faen ikke kødd at alle bør eller skal ha en chip når de skal opp med turbotrykket.

 

d funker seff uten chip, men da kan man begynne å se seg om etter en ny motor ganske snart.:)

 

som læreren min på bil sa...chip er ikke trimming men perfeksjonering av motorstyringen/"hjernen";)

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummest du gjør er å høre på greddyspeed's råd i denne tråden så langt. Motronicen i Audien har ikke program beregnet for høyere ladetrykk enn det orginale. Eneste måten å øke turbotrykket blir chipping. Hjernen styrer turbotrykket via N75 ventilen. Det som skjer hvis du kobler fra N75 ventilen er at du får en feilmelding og bilen går i nødmodus. Da går bilen som en dass. Alternativt kan du koble bort N75 ventilen og sette inn boost controler, men la kontakten stå i N75 ventilen. Hvis du da klarer å unngå nødmodus er det store sjanser for å smelte stempler.

 

Justerbare fpr er det dummeste som finnes for en motor med innsprøytning. Det som skjer når du skrur opp bensintrykket slik at du får nok på toppen, er at du får alt for mye bensin alle andre steder. En økning av bensintrykk fra 3 til 3,5 bar tilsvarer en økning i bensinmengde på 8% over hele registeret. Det er mer enn de lambdaene er programert til å kunne justere ned i fleste biler. Over tid vil dette føre til bore-wash. Det vil si at det er så mye bensin i sylinderene at de vasker vekk oljen, og stempelringen polerer sylinderveggene. Lykke til med ras.... ;)

 

Chip er veien å gå.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummest du gjør er å høre på greddyspeed's råd i denne tråden så langt. Motronicen i Audien har ikke program beregnet for høyere ladetrykk enn det orginale. Eneste måten å øke turbotrykket blir chipping. Hjernen styrer turbotrykket via N75 ventilen. Det som skjer hvis du kobler fra N75 ventilen er at du får en feilmelding og bilen går i nødmodus. Da går bilen som en dass. Alternativt kan du koble bort N75 ventilen og sette inn boost controler, men la kontakten stå i N75 ventilen. Hvis du da klarer å unngå nødmodus er det store sjanser for å smelte stempler.

 

Justerbare fpr er det dummeste som finnes for en motor med innsprøytning. Det som skjer når du skrur opp bensintrykket slik at du får nok på toppen, er at du får alt for mye bensin alle andre steder. En økning av bensintrykk fra 3 til 3,5 bar tilsvarer en økning i bensinmengde på 8% over hele registeret. Det er mer enn de lambdaene er programert til å kunne justere ned i fleste biler. Over tid vil dette føre til bore-wash. Det vil si at det er så mye bensin i sylinderene at de vasker vekk oljen, og stempelringen polerer sylinderveggene. Lykke til med ras.... ;)

 

Chip er veien å gå.

 

Endelig kom det ett god svar i tråden. Helst enig med de fleste her, greddyspeed er helt på viddene.

 

Selvfølgelig styrer ikke en forhåndsprogramert hjerne(programert til 0.5bar ladetrykk og tilsvarende mengde bensin) opp mengden, eller åpningstidene på dysene som du sier, når man justerer opp ladetrykket.

Det man får er 1bar ladetrykk, med samme mengde bensin. Som igjen gir mager blanding = knallvarm forbrenning og fare for smelta stempler, ødelagte plugger osv osv.

 

Synes kommentaren om bredbåndslambda og revolveren var ganske beskrivende, da trimming alltid vil medføre en viss risiko, men tenk så mye tryggere du er hvis du ser kula i revolveren ?

 

 

Men Polo Classic: Man får jo proggresive btr/fpr som justerer opp i takt med ladetrykket. Er dette også en dårlig ide ?

 

EDIT: Glemte det ang. chip og chipping. Det mange ikke vet tror jeg er at alt motoren trenger styres av hjernen, hvor det sitter en chip. Denne chip'en inneholder forhåndsprogrammerte parametere på ladetrykk, tenningskurve, bensintrykk/mengde og den biten. Så ved chipping bytter man ut disse parameterne, med noen som gir mer effekt. Altså mer luft, mer bensin, og tidligere/senere tenning.

Alt er ikke Jan Erik Larsen "en pling en plong og en dært"

Endret av Kverna

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan jeg justere turbotrykket etter at jeg har chippet da? tror forresten jeg har smidde stempler org..

 

Hvis du kjøper chip hos en tuner er alt justert når den er satt i bilen. Hva du i tilfelle velger å gjøre på egenhånd blir opp til deg, på samme måte som du driver nå :)

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du sier er justerbart turbotrykk er bare å glemme hvis jeg vil beholde den maskina som står i nå?=)

 

Å justere turbotrykk uten å røre noe annet er bare å glemme hvis du vil beholde maskina som står i nå. Burde ikke drive å eksperimentere med såpass dyre biler

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår