Gå til innhold

Vaske bil i vinterkulda

Ranger emnet


mazdak

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dette er kanskje et veldig dumt spørsmål, men føler at jeg ikke har et godt nok svar på det selv, derfor spør jeg dere.. :P

 

Bilen er VELDIG skitten nå, og det er seriøst på tide med en vask både utvendig og innvendig! Har svamp og spyler hjemme, så tenkte å vaske bilen her hjemme i stedet for å dra langt.. Men problemet er at siden det er minusgrader, fryser jo vannet til is.. Så kan bilen ta skade av vannet som blir fryst til is når jeg vasker? :P I verste fall får jeg bare dra bort å vaske på en eller annen bensinstasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kast svampen dersom du liker lakken på bilen din. Svamp riper. Bruk en god vaskevott.

 

2. Er det rett under null, og du har behandlet dørpakningene, smurt dørlåser og åpnemekanisme, er det ikke så mye som kan gå galt. Bare sørg for å tørke bilen grundig, også inni døråpningen. For all del ikke parker en våt bil når det er minusgrader, da ber du om trøbbel ;) En kjøretur etter vaskerunden med full pupp på varmeanlegget er ikke dumt...

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er at siden det er minusgrader, fryser jo vannet til is.. Så kan bilen ta skade av vannet som blir fryst til is når jeg vasker?

 

Nå vet jeg ikke helt hvordan du bor, men jeg vet at naboer her ville blitt ganske irriterte hvis det var fullt av is når de kom ut en morgen.. Tror jeg kunne klart å glemme det selv og gått skikkelig på snørra og :) Greit å ta det med i betraktningen samtidig.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk hue og varmt vann, funker fint.

 

Vaska Mustangen i -6 for hånd her om dagen, brukte varmt vann og tok en del av gangen. Vaske, skylde og tørke for så å ta neste del.

Funka fint og var ikke så kaldt som jeg trudde det skulle bli.

Jeg brukte 3 mikrofiber kluter, en til å vaske med, en å skylde og halveis tørke med og den siste til tørking.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg vaska bilen min i minusgrader så hadde jeg den i automat, og deretter parkerte jeg den. Noen timer etterpå så åpna jeg passasjerdøra, den ville ikke i lås igjen når jeg skulle lukke :) Så det jeg gjør nå er å kjøre bilen en halvtimes rånetur med varmeapparatet på full guffe, så parkerer jeg uten noen som helst problem etterpå. Pleier som regel å spraye over pakningene med silikonspray også da.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett knep mht tørking av dører/bilen i kulde er å bare lukk alle dørene inntill, skru varmen/luft på fult og la den stå 5-10 min, da tører du opp dørlister. vær også obs på tanklokk da det kan fryse godt fast det også, og det er ikke noe morro om du har tom tank og ikke får opp tanklokket.

 

Vasker ikke bil selv ute mht minus grader, om vannet fryser blir det som kjent is og is drar jeg ikke rundt på lakken, da drar jeg i en selvaskehall og tar det der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår