Gå til innhold

Maskinere svinghjul!

Ranger emnet


Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

Når man maskinerer av anleggsflaten til lamellen på svinghjulet så tar man jo like mye av på flaten hvor trykklpata sitter.

 

Jeg har jo måtte kjøpe nytt svinghjul til min da det andre gikk med i dragsuget sisst havari. Så vi maskinerte dette likt det andre, mener jeg. Men nå når jeg satte dette sammen så hadde jeg problemer med at den ikke fria skikkelig.

 

Måtte stramme wiren noe sykt for at den skulle frie. Kan jeg trikse med den avstanden mellom lamell-trykkplate for å forbedre dette?

 

Min teori er nå at distansen fra flaten til lamellen og flaten til trykkplaten er mindre enn den egentlig burde være og derfor skal det mer til før den frier.

 

 

Som tillegs info kan jeg nevne at bilen varte i rundt 4 km før den stoppa igjen. Da løsna den ene triggeren til hall giveren på svinghjulet og bilen stoppa. Gikk ikke noe hardt for seg så den bare sneia borti hall giveren og tok knekken på den.

Så denne gangen skal de skrues fast i stadenfor å sølv loddes fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en bilcross-240 jeg var med å bygde engang, dreia vi av svinghjulet, og fikk problem med at clutchen ikke fria helt.. La shims mellom trykkplata og svinghjulet, og problemet ble vekk.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en bilcross-240 jeg var med å bygde engang, dreia vi av svinghjulet, og fikk problem med at clutchen ikke fria helt.. La shims mellom trykkplata og svinghjulet, og problemet ble vekk.. :)

 

Da vil du vel miste lamelltrykk....

 

Det må da gå ann å shimse ut utløserlageret. eller om det finnes et som er litt tykkere? for avstanden fra anlegget/svinghjulet til utløser gaffel/hydraulisk? vil jo bli lengre.

eventuelt da gjøre noe med "kula" som armen er festet i..

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vanlig lamell eller sinterlamell? som regel er dem 1mm tykkere enn organisk, så du må ta av 1mm på flata lamellen ligger mot for å få riktig trykk.

 

hvis det er samme utløserlager, trykkplate og samme mål på svinghjulet så kan det jo ikke være annet enn wire som har flytta seg eller utløsergaffelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vanlig lamell eller sinterlamell? som regel er dem 1mm tykkere enn organisk, så du må ta av 1mm på flata lamellen ligger mot for å få riktig trykk.

 

hvis det er samme utløserlager, trykkplate og samme mål på svinghjulet så kan det jo ikke være annet enn wire som har flytta seg eller utløsergaffelen?

 

Kom akuratt på dette! Har sinterlamell, så plata må vel 1mm ut ja... Kompenserte for dette på det gamle svinghjulet med å dreie mer av anleggsflata enn kanten.

 

Merka det for jeg måtte stramme wiren mye mer enn den gamle. Kjøpte helt ny wire og den er nesten helt på enden av stramminga. Så gaffelen er jo ikke slakk i lengre, står jo i spenn hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bruker tynnere lamell (sinter) Så dreier man av mer på anleggsflaten til trykkplaten så man ikke mister lamelltrykk.

 

Når man dreier av svinghjulet så øker jo sef. avstanden mellom utløserlager og trykkplate. Og noen ganger øker det så mye at man ikke klarer å etterstramme wiren nok.

 

Da kan man A: Shimse ut kula som gaffelen sitter på med noen skiver. 2-3 stk. Og i noen tilfeller frese av sprengkåpa så det blir nok vandring for klutsjgaffel.

B: kjøre med lengre utløserlager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor lamellen er er jeg usikker på, men det heter 228mm svinghjul hvertfall..

 

Så det som kan ha skjedd her er at kanskje utløserlageret ikke har stått skikkelig på plass i gaffelen før og jeg har fått det nermere.

Eneste endringen jeg har gjort er at jeg satte i en skrue på det blekket som kula sitter i, slik at den ikke kan løsne fra. Godt mulig dette har noe å si.

 

Bruker utløserlager fra Volvo 264 som er i stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår