Go-carter Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Hei! :) Har en 3,5tonns varebil som sharif bytta vinterdekk på før i vinter, og nå kunne jeg tenkt meg å lakke felgene. Vel, sharif har skrudd dem såppass hardt fast at selv med WD-40 gjentatte ganger klarer ikke muttertrekkern min løsne de på 8-9bar, og har knekt en latmann hittils. Noen som har noen lure løsninger, eller er det bare å bite i det sure eplet og be dem løsne dem igjen? Takker, Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Kjøp deg piper og latmannsarm som takkler kreftene.. piper og latmannsarm med 3/4" innfestning + event. rør som forlenger gjør jobben :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lurepåmye Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 er dette en VW? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Du er helt sikker på at du skrur rett vei. Er noen som har links på venstre side Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Den HAR links på venstre side ;) Så det er derfor jeg bytter side innimellom, for å se om jeg skrur riktig... Skal titte om biltema har 3/4", 1/2" knakk rett av. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Da må det sinne helt for jævlig. På navmutteren som satt jævlig hardt brukte jeg denne + jernrør på 2 meter. Ytterst på røret satt jeg og gynga. Da løsnet den. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Den der + gokartbakaksel + 80kg = knekk Som sagt, har gyvd på med muttertrekker på 8bar, og den har ikke rikka seg. Riktignok Würth sin minste, men det må da pokker være grenser. EDIT: ser nå at Biltema har 3/4" til 199,- , får se om det blir det eller et besøk til polakkene hos sharif Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 har vært bortig det før! fikk faen ikke av hjulbolten, dro tilbake til dekkverkstedet å di fikk den ikke av! pluss at di ikke hadde stramma den så mye(jeg så de stramma til med trekker) fikk den ALDRI opp igjen! måtte kutte av hele felgen:( Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Januar 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Da kjøper jeg heller en sånn hjulmuttergreie med utveksling :) Nei, tror jeg stikker bort til Sharif og sender problemet videre til dem :flushit: Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Det at de fester med muttertrekker er skikkelig genialt... spesielt hvis du punkterer i huttaheita... :shake De fleste hjulmuttre blir dratt til enormt mye hardere enn nødvendig.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Januar 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Tror ikke akkurat støpejernslatmannen som følger med hadde klart å løsne de nei... :) (sier jeg som stramma de bak med muttertrekker sjøl........., får gå over de med håndmakt) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 at en proff dekkforhandler klarer dette er jo helt utrolig! en hjulbolt skal faen ikke strammes mer enn at kjerringa klarer å løsne den med et kryss når hun punkterer!! bruker man vanlig verktøy/skralle på enn 30 cm strammer du til den sitter bom og gir den et lite ekstra nykk, da skal d faktisk bare et lite nykk til for å løsne den igjen;) noe mer er jo bare stress og unødvendig... Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Januar 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2009 Alle fester jo dekk med muttertrekker, men det er jo en genial ting som heter momentpinne! Muttertrekkeren på bånn gass og pinnen begrenser momentet som mutteren blir skrudd til med, og med litt olje på så vips så er det ingen problem å få det av igjen for hvem som helst som må skifte dekke langs veien. Lettmetallfelger skal strammes kun inntill med lett trykk, så går en over med en god momentnøkkel og strammer det siste stykket til det når optimal stramming. Stålfelger trenger nesten ikke stramming som sagt, Stålet i felgen er så hardt at det gir spenn bare etter litt stramming, mens alu felger har ikke samme spennet, og bør kanskje etterstrammes, men ikke mer enn nødvendig moment uansett. Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2009 Noen her som noensinne sett en "proff" dekkomlegger sjekke bilfabrikantens oppgitte moment og så hentet riktig momentpinne / momentnøkkel? Ikke jeg ihvertfall... bare blitt banket på plass.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Januar 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2009 Fattern kjøpte en kliss ny Peugeot 307 for noen år siden. Da jeg skulle bytte hjul på den, kunne de fabrikkmonterte hjulboltene løsnes nærmest ved å blåse på hjulvinda. Og alle satt like løst. Stålfelger på den, som technobreath forteller trenger mindre stramming. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg