Gå til innhold

Sutring på juridisk forum

Ranger emnet


Rebell

Anbefalte innlegg

<klippe>...like idiotisk som det jeg løp fra politiet for før, nemlig skateboardforbudet. "VI synes det er potensielt farlig, derfor skal ikke DU få velge selv, det gjør vi. For din sikkerhet." Det var policyen dengang, og for bilfolket har den ikke endret seg mye. <klippe>..

 

Off-topic men...

Komisk du skulle nevne skateboardforbudet. Min onkel påstår nemlig at han var dråpen som fikk begeret til å renne over for byråkratene. Han ønsket å importere skateboard fra USA, og i forkant av forbudet inviterte han derfor en gjeng byråkrater med hjem, for å overbevise dem hvor lite farlig det egentlig var. Hittil hadde de bare hatt skadestatistikk fra utlandet å begrunne sin skepsis ut i fra.

Lang historie kort; halveis ned en asfaltert gangsti i Bærum tryna onkel og pådro seg komplisert armbrudd. Mer trengte ikke dokumentfetisjistene for å bli overbevist; Skateboard var dritfarlig og ble forbudt frem til 1989. :rolleyes:

 

Anbefaler forøvrig Emil Triers film "Brettkontroll" som omhandler forbudet.

 

Nok off-topic fra meg. Unnskyld :op:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På mange måter har jo denne tråden sporet litt av (ikke nødvendigvis noe galt i det).

Problemet og grunnen til at mange legger ut tråder som "hvilken straff kan jeg vente meg" osv tror jeg blant annet er av den enkle grunn at veitrafikk er en av de rettsområdene "vanlige borgere" blir kriminelle i. Å kjøre for fort i Norge tror jeg er mer akseptert enn det å feks stjele og lignende selv om det i mange tilfeller straffes hardere å kjøre for fort. "Mange" tror jeg ser seg selv som lovlydige borgere selv om de kjører for fort, man kan jo feks tenke seg en situasjon der en familiefar (med unger i bilen) kjører forbi en lastebil i et forbikjøringsfelt. Den tenkte lastebilen ligger i 10 km/t under fartsgrensen og familiefaren vet det kommer bratte bakker etter et par km. For at han skal komme forbi disse lastebilene og mest mulig av køa og skal komme forbi trår han kanskje litt ekstra på gassen slik at forbikjøringen går fortere, si at han er oppe i 120 km/t i 70 sona og er over grensen for førerkortbeslag. Jeg tror hverken denne familiefaren eller så veldig mange andre vil se på han som "kriminell".

 

Denne familiefaren blir da stoppet av politiet. Siden denne karen anser seg selv som en lovlydig borger generelt og aldri har vært i kontakt med politiet før kan jo denne episoden virke litt "skremmende". Man vet ikke hva som skjer, hvor lenge man mister lappen etc. Selv om man er opptatt av å gjøre opp for seg og ta straffen sin kan man ha et behov for å vite hva denne strafen blir lenge før politijuristen har engang sett på saken. Jeg har ikke akkurat ringt til så mange politijurister, men kan tenke meg at de hverken er så veldig imøtekommende eller akkurat underarbeidet. Dessuten tar jo ting tid i politiet som alle andre "byråkratiske" steder. Da mener jeg et juridisk bilforum må være det perfekte sted å spørre om hva man kan vente seg av straff, hva man bør få frem i rettsmøtet (feks formildende omstendigheter selv om man ikke vil snike seg unna).

 

En annen viktig del med et forum som det her er jo også å få "hjelp" til å finne ut om politiet har gått riktig frem. Selv om politiet er samfunnets voktere vil jeg ikke tro at den gjennomsnittlige politimann opplyser frivillig at han glemte å kalibrere laseren før han startet kontrollen.

 

Spesielt på veitrafikksaker har man jo veldig sjelden rett på offentlig forsvarer. Dette medfører at usikkerheten rundt alt (første møte i retten, vet ikke hva som venter etc) blir forsterket. Har man forsvarer så kan man jo i det minste snakke med denne om alt man er usikker på.

 

Jeg er delvis enig med Rebell i at enkelte tråder er helt inni natta tullete her (eks han som fikk midtrabatten kasta ut i veien foran seg ved et uhell og som mente han ikke var full til tross for at hjertet hans mer eller mindre pumpet rein alkohol rundt i kroppen)... Men de kan man bare overse. Forum som dette mener jeg er helt gull for å finne informasjon om ting man er usikker på osv. Når det er sagt er jeg skremt over hvor mange som uttaler seg i denne juridiske delen av forumet som overhodet ikke har noen som helst peiling på hva som gjelder av juss, men det får være en helt egen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg var da tydeligvis en av idiotene som var så dum at jeg spurte hva jeg kunne vente meg i bot for uaktsom kjøring. Og jeg fikk svar, og det stemte ganske bra :) Jeg satte pris på informasjonen, og sletta tråden etter bota hadde kommet i posten. Hva er det som er så galt med det? bruker vi ikke forumet delvis som en informasjonskilde også? Eller er det forbeholdt de som er særiøse og følger veitrafikkloven til punkt og prikke?

 

Jeg vet også at det var jeg som var idioten når det gjelder den bota jeg fikk, og aksepterte det lett på samme tidspunkt som jeg ble stoppet. Grunnen til tråden var selvfølgelig at jeg ikke hadde anelse om hvor mye jeg kunne vente meg i bot!

 

De "par dagene til det kommer i posten" det ble snakket om tidligere i tråden her, ble i mitt tilfelle nesten 3 måneder.

 

Det er jo også plenty av folk som svarer på slike tråder, og kommer med tips og råd basert på andres eller egne erfaringer. Det var til god hjelp for meg hvertfall. Sikkert også for mange andre!

 

Så hvorfor bruker du/dere som misliker disse "sytetrådene" som dere kaller det, tid og energi på å lese, og ikke minst irritere dere slik over de? Dere kan jo bare lese en annen tråd som faller mer i smak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår