Gå til innhold

1.8T, dump- vs resirkuleringsventil

Ranger emnet


poppet

Anbefalte innlegg

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjør som Alarm92, skaff deg en full metall resirk, trenger ikke så dyr som forge sin. Biltema faktisk fungere yppelig. Stram fjæra, så slipper den ikke ut trykke i resirken ved lavere trykk. Da har du fet lyd når du cruiser, og bra blanding når du racer:)

dvs compressor surge på lavere trykk altså?

quattroholic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, men det blir ikke det samme som å blokkere resirken. Strammer du den, så vil den være for stram til å slippe igjennom luft ved lavt turbotrykk. Da går det tilbake til turboen.

 

Ved høyere trykk åpnes den, og luften går rett ut.

 

Ja, luften går tilbake til turboen ved lavt trykk, men siden det er lite luft skaper det ikke en såpass stor påkjenning som det vil gjøre hvis du har luft ved høyt trykk gå tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er klar over det... men uansett hvor lite luft som går gjennom, så vil det bremse turboen mer eller mindre, og dermed gi dårligere respons og økt slitasje!?

---

må bare skyte inn at jeg kjørte med atmosfærisk dump med stram fjær før jeg putta inn forge-ventilen min, og det gikk merkbart slappere. kjente at turboen brukte lengre tid på å spoole opp mellom pådragene.

Endret av GTI-R

quattroholic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har kjört med Forge 2-stempelet dump i 2.5 år nå, og det har ikke bydd på noen problemer.

Bilen min går merkbart bedre(lader 1.35bar i forhold til 1.25 med resirk) med åpen dump.

Etter å ha prövd 3 kjente resirker så har jeg gitt opp å finne en resirk som gir noe särlig dumpe lyd i fra seg ihvertfall.

Er ikke mye forskjell fra Bsr sitt optiflow filter, KN filter, Ts sitt stål filter og Green filter når det kommer til å levere dumpe lyd heller, jeg så det var noen som lurte på hvem filter som leverte mest lyd tidligere i tråden, så der fikk dere svar fra en som har prövd disse i praksis.

En 1-stemplet dump er derimot fy fy på 1.8turbo motorene til Vag, det er noe helt annet med en 2 stempelet da dumpen aldri vil stå åpen som en 1-stempelet dump vil gjöre etter å ha dumpet ut luft, det er derfor bilen kveler seg, ikke pga. mengde bensin som noen sier her! Bilen vil fortsatt bruke litt mer bensin enn ved kjöring med resirk, men det er ikke veldig mye forskjell.

Jeg har latt flere 1.8t eiere få pröve dumpen min og de har kjöpt 2-stempelet dump ved neste lönning med engang.

Men har man större turbo enn k03 så trenger man ingen dump for å få fin lyd akkurat.

 

Mvh

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår