Gå til innhold

politiet mener vi er for dårlige på snøføre..

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bare sånn for å være djevelens advokat, det å sladde rundt på en parkeringsplass hjelper deg null i det du har for god fart inn i en sving, eller ikke klarer å stoppe i nedoverbakke.

 

Imho så blir man god vintersjåfør av mange års erfaring på snø. Problemet er at her salter de ned veiene, så folk blir helt forvirret i det det blir littegranne glatt, og ingen helt vet hvordan de skal oppføre seg.

Nei, men det er et godt utgangspunkt når du lærer deg å sladde på snø. Jeg merker det at første vinteren var jeg mye dårligere på glatta enn det jeg er nå. Sladder man på glatta får man erfaring om hvordan man kan håndtere bilen hvis man plutselig kommer litt breit. I tilegg får man også en bedre følelse for hvor mye gass du kan gi, også i forhold til rattutslaget, og føret, før bilen ligger skammbreit.

 

Så sladd, og kjør i snøfonda, det er sånn man lærer seg å kjøre på snø. Men gjør det i riktig bil, og i lav fart, på en plass der du kan se veien foran deg et godt stykke fram. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Turboed1 jeg her altså! Jeg er nå i en alder av 22 og har hatt lappen siden jeg ble 18. Jeg årer i Januar og begynte å kjøre bil i en 240 Turbo uten sperr på snøen omtrent, det lærer man av! Har pr. i dag aldrig vert borti noe som helst med noen biler.

 

Har komt meg opp bakker med Volvoen der folk har hatt problemer med forrhjulstrekk, etter jeg fikk på diff sperre sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke momentet, og det å såvidt være nær gasspedalen er ukjente ting :)

 

Eirik

 

OT: Haha, lo når jeg så det, har ei vennine som trur bånn fitta faen er den eneste måten å komme seg fram på nå.

Blir helt oppgitt hver gang jeg ser hu kjøre bil på snø.

 

Men når det gjelder saken her så er det sinnsykt mange dårlige sjafører og eller sjafører som stoler alt for mye på sine nye biler med 4x4, esp, asp, osp, furu osv :P

 

Eks på dette var på vei til jobb idag, slapseføre uten like! 10cm nysnø, så vidt nedkjørt. Jeg ligger i 80 og har ganske god kontroll når jeg ligger i sporet. Å hva trur du kommer slengende ut på sia av meg? Joda en ny landcruiser. Som igjen hadde STORE problemer med å legge seg inn forann meg igjen. Da han bare slang fra side til side i slapset. Tosken lå 50m forann meg da hele veien til jobb (nesten).. Snakk om å skape farlige situasjoner!

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi å slippe gassen og kontre kommer garantert til å redde deg fra å kjøre rett ut i grøfta...

 

vær så snill, ikke drit deg ut. Du veit at det hjelper med kjøretrening selv på en åpen plass, jeg har sett et par stk som vrir rattet MED slengen som fører til KJEMPEsnurr, så ikke kom med noe piss nå da. Du blir garantert ikke DÅRLIGERE for å si det sånn

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær så snill, ikke drit deg ut. Du veit at det hjelper med kjøretrening selv på en åpen plass, jeg har sett et par stk som vrir rattet MED slengen som fører til KJEMPEsnurr, så ikke kom med noe piss nå da. Du blir garantert ikke DÅRLIGERE for å si det sånn

 

Poenget mitt var at mange tror de er så jævla gode til å kjøre fordi de kan hente inn en sleng de selv provoserte fram. Noe helt annet å redde seg inn når man har en under en halv meter å gå på til grøfta...

 

BTW, hver gang jeg har gått i grøfta/holdt på å gå i grøfta så har det vært pga understyring eller for glatt kjørebane til å klare å bremse.

 

Klart det hjelper å kjøre litt på parkeringsplassen, da vet man hvor grensen går, og hvordan bilen oppfører seg før den slipper.

 

Og hvem er det som både har sertifikat og ikke vet hvilke vei de skal ratte når bilen får en liten sleng? Er ganske intuitivt at man skal snu den retningen man vil bilen skal kjøre...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem er det som både har sertifikat og ikke vet hvilke vei de skal ratte når bilen får en liten sleng? Er ganske intuitivt at man skal snu den retningen man vil bilen skal kjøre...

 

 

 

enkelte kvinnfolk som har fått lappen i posten..:titties:

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig fristet til å legge ut en og annen historie om meg og bilkjøring på vinterføre for ca 10år tilbake.. Men jeg velger å ikke skrive så veldig detaljert om akkurat dette.. :op:

Da vil hele denne debatten skli ut og pekefingrene vil vifte rundt meg her, men ja, jeg har lekt meg jeg også. Og ja, det har vært til stor nytte å lært å kjenne bilen på diverse underlag, i diverse hastigheter...

 

Har trent mye på parkeringsplasser også, det var der jeg lærte meg hvordan ta en perfekt 360, noe man etterhvert ble riktig trygg på.. Så trygg at man kunne ligge i 90 langs en rimelig smal snødekt vei, snurre bilen kjapt rundt langs en rett strekke og fortsatt ligge i 90 som om ingenting var hendt..

Eller ta en 360 med en boggibilfrakter på slep, noen som har prøvd det?? :D Det blir hakket værre, men det går faktisk helt fint bare veien er brei nok, og hengeren er sånn passe tung;) Det blir nesten som å kaste slynge..

 

Sånn, da tror jeg vi stopper der. :op:

Er litt usikker på om stuntkjøring og leking kommer helt i samme kategori her?!

 

Men jeg kjører pent til vanlig nå om dagen altså, dette var før i tida.. I "gamle dager" :D

Om man bare hadde hatt YouTube den gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe nytt i verden ?

 

Kan faktisk nevne ett eksempel på når det er fordel å kan kjøre gris allerede mens jeg kjører med L. Kjører bilcross og har gjort det i 2 sesonger nå og har plukket opp ett par triks der som virkelig har kommet til nytte når jeg har feilberegnet og fått sleng under øvelseskjøring, og jeg kan si med hånda på hjertet at det hadde som endt opp i grøfta 2-3 ganger om jeg ikke hadde reagert på den måten jeg gjorde. Har nemlig en meget bratt bakke på hjemturen med 3 krappe svinger som mange får trøbbel med på vinterføre.

 

På den andre siden hadde jeg neppe fått lov til å kjøre på de plassene jeg gjør i dag om jeg ikke hadde vært såpass oppegående, selv om jeg absolutt ikke hevder å være verdensmester.

 

Blir godt å komme utpå veien med lappen, blir nok til at jeg kjører ganske rolig den første tia, selv om det krever en tanke selvdisiplin :) Starter rett på vinterføre fra første dag jeg da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår