Gå til innhold

Sugemotortopp på turbomotor?

Ranger emnet


flyfaen

Anbefalte innlegg

Hei! Er i oppstartsfasen på et forholdsvis stort motorbygg. Dreier seg da seff om en turbofemmer...

 

Har vel planlagt meg ferdig og bestemt meg for å bruke turbotoppen, men jeg har lagt merke til at mange stortrimmere i Sverige bruker 20v sugemotortoppen fra v70 -01 på turbomotorene.

 

Er dette fordi den toppen har større kanaler og ventiler? eller...

 

Har selv demontert min turbomotor og kanalene i den toppen er ganske store, men langt fra så store som de kunne vært...

 

Så bruker svenskene sugemotortoppene for å slippe å porte, eller er den sterkere? (sterkere virker rart for meg da en sugemotor ikke har i nærheten av de samme belstningene som en turbomotor)

 

Virker kanskje som et litt dumt spørsmål, men har irritert meg over dette en stund... for hvis det bare er for å slippe å porte, porter jeg like gjerne min topp og driter i å skaffe en sugemotortopp...

 

MVH

Njål Nilssen

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de bruker disse toppene er at de har mekaniske istedet for hydrauliske ventil løftere, samt at kammene i sugemotor toppene er noe vassere enn turbo kammene. Du trenger ikke å bytte topp. Port den du har, og kompletter med GLT kammer ifra tidlig 850GLT, da blir den hakket vassere enn 01- toppen pga kammene. Tror ikke du vil merke forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de bruker disse toppene er at de har mekaniske istedet for hydrauliske ventil løftere, samt at kammene i sugemotor toppene er noe vassere enn turbo kammene. Du trenger ikke å bytte topp. Port den du har, og kompletter med GLT kammer ifra tidlig 850GLT, da blir den hakket vassere enn 01- toppen pga kammene. Tror ikke du vil merke forskjell...

 

Takker!

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår