Gå til innhold

Hjelp til pleie av ny bruktbil!

Ranger emnet


Larsen86

Anbefalte innlegg

Har nå nettopp hentet med en ny bruktbil , en volvo s40n ....måtte få lakkert opp noen smådeler igjen som en skjerm og bakfanger....denne ble lakkert for snart en uke siden , når kan jeg legge på voks for første gang og ikke minst når kan jeg vaske den med meguiars mikrofiber hanske.

Har bare spylt lett av den nå med høytrykk på lang avstand for å få vekk den verste sanden .....men ser allerede uten å ha tatt på bilen at den har ørsmå striper i lakken, omtrent som swirls, bare ikke runde :P

 

Hvorfor skjer dette? og ikke minst , vil endel forsvinne med voksing? Bruker meguiars nxt voks.....har aldri prøvd den før.

 

Har lest mange poster og ALLE sier noe forskjellig, vente 1 uke med vask , vent 4 ...er bare masse vissvass....er det noe her som sitter på noen bra tips?

 

Takker for alle saklige svar!!! :D

Volvo S40 2004 - 2,4i SUMMOM

Golf GTI 1999 Exclusive - 1,8T ( X )

Nissan Almera 1998 - 1,4 ( X )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå nettopp hentet med en ny bruktbil , en volvo s40n ....måtte få lakkert opp noen smådeler igjen som en skjerm og bakfanger....denne ble lakkert for snart en uke siden , når kan jeg legge på voks for første gang og ikke minst når kan jeg vaske den med meguiars mikrofiber hanske.

Har bare spylt lett av den nå med høytrykk på lang avstand for å få vekk den verste sanden .....men ser allerede uten å ha tatt på bilen at den har ørsmå striper i lakken, omtrent som swirls, bare ikke runde :P

 

Hvorfor skjer dette? og ikke minst , vil endel forsvinne med voksing? Bruker meguiars nxt voks.....har aldri prøvd den før.

 

Har lest mange poster og ALLE sier noe forskjellig, vente 1 uke med vask , vent 4 ...er bare masse vissvass....er det noe her som sitter på noen bra tips?

 

Takker for alle saklige svar!!! :D

 

De ørsmå stripene er nok swirls. Swirls er ikke runde, de bare ser slik ut når en lyskilde reflekteres i lakken.

NXT Tech Wax er syntetisk, og det skal man helst ikke bruke på lakk før det har gått noen uker. En naturlig carnaubavoks derimot, kan brukes. Disse puster slik at lakken kan herdes ferdig.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra innspill , men hvor lenge må det gå før jeg kan vaske bilen med vaske hanske ? er jo slik at nå som det er vinter så sitter alt så inn i heia bra...bruker jo såpe , men det er ikke så lett å få bort....

Volvo S40 2004 - 2,4i SUMMOM

Golf GTI 1999 Exclusive - 1,8T ( X )

Nissan Almera 1998 - 1,4 ( X )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være på den sikre siden ville jeg ikke vasket i det hele tatt de første to ukene nå som det er vinter'n og kaldt...

Høytrykk eller pistol med for høyt trykk ville jeg ikke brukt før det har gått minst en måned. Hvis du har foam cannon el.l kan du bruke det og skylle av skummet med veldig lavt trykk.

 

Washmitt kan brukes, men veldig forsiktig! La skitten som sitter godt, få sitte der til lakken er ferdig herdet.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Øyvind her,men hvis du MÅ vaske så bruk rennende vann og en mild såpe,samt washmitt(vaskehanske).

Vask heller over 2-3 ganger før møkka er borte enn 1 gang fort og gale.

Får du det rent så prøv og vaske ofte som skrevet over men da bare en dang.

Man kan lære mye av en paranoid person,bare ved og følge etter han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da får jeg nok bare la lakken få herde fremover , som sagt så har jeg brukt vanlig selvvask og det med skumforvask og høytrykk, men veldig langt unna....håper ikke det har gjort noen stor skade....takker så meget for hjelpen så langt , godt at noen har peiling ;)

Volvo S40 2004 - 2,4i SUMMOM

Golf GTI 1999 Exclusive - 1,8T ( X )

Nissan Almera 1998 - 1,4 ( X )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask bilen grundig og legg på et lag med lakkforsegling på områdene eller hele bilen. Dette beskytter lakken i en periode og er spesielt bra på nylakkerte overflater.

 

Gjør du dette så er det bare å spyle av bilen, og dritten vil forsvinne.

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask bilen grundig og legg på et lag med lakkforsegling på områdene eller hele bilen. Dette beskytter lakken i en periode og er spesielt bra på nylakkerte overflater.

 

Som Kazzper sa her oppe en plass, lakkforsegling (syntetisk) er fyfy på ny lakk fordi lakken "puster" ikke ordentlig, dette vil "forstyrre" herdeprosessen. Men du kan godt bruke en carnaubavoks som er "naturlig" og lar lakken puste bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kazzper sa her oppe en plass, lakkforsegling (syntetisk) er fyfy på ny lakk fordi lakken "puster" ikke ordentlig, dette vil "forstyrre" herdeprosessen. Men du kan godt bruke en carnaubavoks som er "naturlig" og lar lakken puste bedre.

 

Det er forsåvidt sant, men i ettertid kan han vurdere forsegling.

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal jeg ut å få kjøpt med litt voks , er dette et bra alternativ til de delene som har fått ny lakk?

Deep Crystal® System Carnauba Wax - Step 3

Ja. Step 3 kan og brukes over Tech Waxen på resten av bilen. (hugs at Tech Waxen må herde i 24t først,) Har ikkje testet dette enno, men skal teste dette til våren. Du kan og bruke berre Tech Waxen (ikkje på dei nylakkerte delene) no og bruke step 3 etter neste vask.

Kjøp og step 1, viss du ikkje har den ifra før. (er lakkrens) Denne skal ikkje brukes på dei nylakkerte delene.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår