Gå til innhold

Bytte bremseskiver på '95 Accord?

Ranger emnet


ovlov86

Anbefalte innlegg

God dag godtfolk. Må bytte bremseskiver foran på en 95 modell Accord (CC7). Er dette mye jobb på Honda? Hørte rykter om at man måtte ta av hjul-lagere og slikt når man skal bytte? :knock:

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske enkelt og fort gjort. Trenger ikke ta av hjullagre. Du bør dog bytte begge skivene og klosser. Jeg bruker ca 20 minutter pr hjul og er amatør.

 

Du trenger:

 

1 par bremseskiver

2 par bremseklosser

kopperpasta

2 par M5 15mm maskinskruer med senkehode og phillips spor

 

Du løsner først kalipperen ved å løsne en skrue. Press stempelet i bremsekalipperen inn ved å bruke et stort flatt skrujern. Vipp den så opp. (NB! bremsekalippere bak har ofte stempler som må skrues inn, ganske enkelt med et stort flatt skrujern).

 

Kan være det er litt vanskelig å vippe opp kalipperen pga spor i den gamle bremseskiven. Bruk gjerne en gummihammer og bank den litt opp.

 

Bytt så bremseklossene. Ha litt kopperfett på baksiden av bremseklossen. Du må ikke ta på bremsebelegget med fettete fingre eller få koppergrease der. Da reduseres bremseeffekten.

 

Løsne så bremseskiven. Den holdes på plass av felgmutterene og to små skruer med phillips spor.

 

Tips: bank inn en korrekt bit med stålhammer slik at den sitter god fast. Så tar den en 1/4" fastnøkkel og setter den på biten. Gi fastnøkkelen er hardt slag. Da løsner den små skruen raskt. Det er ganske lett å ødelegge disse små skruene hvis man bruker feil verktøy.

 

Rengjør nav nøye med stålbørste. Ha et tynt lag kopperpasta på navet når du er ferdig. Sett på plass bremseskiven med to NYE småskruer og rengjør begge sider med rødsprit for å fjerne dritt og fett. Fett ødelegger bremsekraften. Ikke ta på bremseskiven med fettete fingre. (klassiker på udugelige verksted).

 

Enkelte driter i å montere de to små skruene. Men jeg anbefaler deg å gjøre det. Enklere å montere.

 

Vipp ned kalipperen og skru skruen fast med korrekt moment.

 

Etterpå tar du en visuel kontroll og en rask sjekk over alle bremserør, bolter og skruer. På bilen min (prelude) bruker jeg låsetråd og markeringstusj etter hver enkelt skrue er trekt til med korrekt moment. Men det trengs vel neppe av hvermansen.

 

Anbefaler at du bytter bremseveske også. Det går rimelig kjapt hvis du vet hvordan.

 

Hvis bilen drar til siden, den ene felgen er varmere enn den andre på samme aksel eller lager rare lyder, så har du et problem. Da går stempelet i kalipperen tregt. Ofte pga rust og skitt. Men det er en annen historie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forklart. Har du også en grei metode for å bytte all bremsevæske på enklest mulig måte? Jeg har lufta bremser før, men bare lurte på om det fantes en bra teknikk for akkurat dette?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst bør man ha verkstedsmanualen til bilen man jobber på. Hva Honda angår, kan de lastes ned gratis fra nettet. Les igjennom før man begynner.

 

Jeg lufter bremsene ved å bruke en billig bremselufter fra Biltema. Det er andre metoder å gjøre dette på, men denne er billig og fungerer bra for meg.

 

Denne fungerer kjempebra. Den består av en slange med en enveisventil. Slangen går ned i en hvit plastflaske hvor enveisventilen sitter. Den koster 39.90 ellernoe og er verd hver krone. Det er en god følelse å ha en skikkelig luftet bremsesystem og vissheten om at bremsevesken er ny og god. Bremsevesken bør byttes jevnlig, da den tar til seg fuktighet og skitt, over tid.

 

Dette trenger du:

 

1. Bremselufter fra biltema

2. 10mm fastnøkkel til å skru opp lufteskruen på kalipper

3. Gjengetape

4. Stålbørste

5. Bremsevæske av rett kvalitet (DOT merket ihht manual), i rikelige mengder.

6. Papir til å tørke vekk søl.

 

Slik gjør du:

 

1. Fjern hjulet og løft opp panseret. Kontroller bremsevesken. Den skal ikke være colafarget/skitten. Da bør du bytte væske i alle rør til kalippere. Fyll opp beholderen med bremseveske til topp.

 

2. Rengjør området rundt lufteskruen godt med en stålbørste.

 

3. Ta av lufteskruen. Bytt den helst ut med en ny. Ta gjengetape på lufteskruens gjenger slik at luft ikke siger ned via gjengene. når du lufter. Skru den så ned til bunn, og litt ut igjen (1/4 - 1/2 omdreing). Den må ikke stå for langt ute, slik at luft kan entre via gjengene.

 

4. Monter biltema bremselufteren over lufteskruenippelen.

 

5. Gå inn i bilen og trykk inn bremsepedalen. Bremsepedalen skal nå ikke "ta" som normalt, men gå helt i bunn. Trykker du for fort inn, kan det være at slangen hopper av og spruter ut bremsevæske. Unngå dette ;)

 

5. Slipp så bremsepedalen og la den komme helt ut igjen. Vent noen sekunder med å trykke den inn igjen, slik at ny og frisk bremseveske får tid til å sive inn i systemet.

 

6. "Pump" slik til du ikke ser antydning til bobler i det gjennomsiktige røret fra bremselufteren til biltema, eller til du ser ny frisk væske kommer ut. Når du ikke ser antydning flere bobler, så stenger du lufteskruen med fastnøkkelen og setter gummihette på toppen av skruen, slik at ikke skitt kommer inn i luftehullet.

 

NB!

 

Under hele forløpet, så MÅ du passe på at bremseveskebeholderen aldri går tom for bremsevæske. Gjør den det, så drar du luftbobler inn i systemet. Resultatet av luftbobler er "myk" pedal, noe som kan være livsfarlig!

 

Lufteprosessen utføres for hver kalipper.

 

Ikke dra til lufteskruen for hardt!

 

Hvis du er veldig usikker og uerfaren, bør du få en person med deg som har erfaring. Husk at bremser er livet ditt på vegen.

 

Når du er ferdig, trykk inn bremsepedalen så hardt du klarer. Den skal IKKE sige inn iløpet av et minutt. Gjør den det, har du enten lekkasje eller luftbobler i rørene. Da må du begynne på nytt.

 

Ta en prøvetur, brems ved å pumpe og brems hardt noen ganger.

 

Enda en NB!

 

Nye skiver og klosser MÅ kjøres inn. Du har aldri full bremseeffekt på nye skiver og klosser. Unngå unødvendige harde oppbremsinger. Du risikerer i stor grad å få kast i skivene. Det er ganske enkelt å få kast i skivene. Kjøre med vibrerende ratt når man bremser er noe drit.

 

Selv om du har bremseskiver av beste kvalitet er det lett å få kast i dem. Ikke overdriv bremsingen. F.eks kan du få kast i bremseskivene hvis du kjører inn i en vanndam med varme bremseskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår