Gå til innhold

vw boble utdatert?

Ranger emnet


Torbjørn90

Anbefalte innlegg

Heisann! ny i forumet og lurte på noen saker og ting. har lyst til å starte med bilcross når anledningen byr seg og penga strekker til. Er det lurt å gi bud på eller bygge ei boble? jeg lurer på dette med tanke på tilgjengelighet av deler osv. vokste opp med en far som kjørte boble i bilcross og senere i rcn men dette var på 90 tallet. er ekstremt forelska i bobler og det hadde vert sykt arti å kjørt boble. like a dream come true.

 

noen tanker?

mvh bobleelsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Boble du vil kjøre, så må du da prøve det.:driving

Bilcross er veldig morro, og det anbefales på det sterkeste!

 

Om du bygger selv eller om du kjøper noe på bud kommer jo helt ann på dine kunnskaper/trua di på flaks. Hehe

 

Begynner å bli færre Bobler med i gamet heretter, og de som er med og som er noe å ha er det somregel godt med bud på. Men, ettersom far din har kjørt både Bilcross og Rallycross med Boble, så har dere kanskje igjen noen deler det går ann å få til noe av selv også?

Legger merke til att det blir mere og mere vanelig å bygge om til vannkjølte motorer baki Boblene nå. Blir ett helt annet tyngdepungt på Bobla da selvsakt, men det er sikkert bare en vanesak og sålenge du ikke har kjørt bilcross-boble før så må det jo læres fra scratch uansett. :drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler er forresten heller ikke noe stort problem enda. Mange som har drevet med bilcross og Bobler i mange år har somregel store lagere med deler. Aventerer du etter slike deler er det alltids noen som har til overs, og om du har flaks får du kanskje kjøpt opp hele slike lagere med deler, veitdu.

 

Lykke til! :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker og bukker for gode svar :) er ikke den typen som er mest mekanisk, men en plass må en jo begynne. far min kjøpte en volvo 240 for noen år siden, men den har bare blitt stående pga at jeg går på skole og han jobber for det meste. dette er siste året mitt på videregående og skal gå minst 3 år til med skole. etter det håper jeg på fast jobb og inntekt som kan hjelpe på å pleie hobbyen. har i alle mine 18 år hatt et godt forhold til bilcross og rallyross (gjennom pappa) det er vel snart på tide at jeg også hiver meg inn sporten.

 

uansett takk for hjelpen og håper vi ses på løp i framtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boble i bilcross er ikke utdatert enda nei.

I A finalen på Bjorli i høst var det vel 5 eller 6 bobler.

Men om boble er det rette å satse på er jeg mer usikker på.

De er lette å skru på, men du må som regel skru mye da.

Spesielt motor og gir er ikke av det beste.

Spesielt billig er det heller ikke å bygge en boble motor som det er litt fart i. Å det er ikke lett å få beholde de bilene selv.

Ville heller anbefalt deg å starte med en annen bil, vw golf eller noe sånnt (om du vil ha vw) :-)

 

Er vel ikke umulig att jeg og far din har kjørt litt sammen da gitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boble i bilcross er ikke utdatert enda nei.

I A finalen på Bjorli i høst var det vel 5 eller 6 bobler.

Men om boble er det rette å satse på er jeg mer usikker på.

De er lette å skru på, men du må som regel skru mye da.

Spesielt motor og gir er ikke av det beste.

Spesielt billig er det heller ikke å bygge en boble motor som det er litt fart i. Å det er ikke lett å få beholde de bilene selv.

Ville heller anbefalt deg å starte med en annen bil, vw golf eller noe sånnt (om du vil ha vw) :-)

 

Er vel ikke umulig att jeg og far din har kjørt litt sammen da gitt :-)

 

 

det er ikke slik at jeg må ha boble det er sikkert like arti å kjøre volvo eller golf som du anbefaler ;) har vært på noen løp i mitt liv og har sett at det blir færre som bruker boble. kommer opprinelig fra Stord som har hatt mange rallycross og bilcross utøvere som har kjørt boble på 90- tallet. jeg tuller ikke når jeg sier at alle kjørte boble, men etterhvert har bobla blitt bytta ut med volvo. synest egentlig det er litt trist at en så sjarmerende bil går sakte men sikkert bort. men nå har jeg aldri kjørt, men bare sett på løp. så jeg måtte bare høre med dere som kan dette her. må uansett ha takk for hjelpen og jeg håper dere får se en boble eller en annen type bil der det står Torbjørn heggøy hovland i ruta. snakkest på løp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok blitt mye mindre bobler etter hvert ja :-)

Når jeg kjørte mitt første løp i -88 var det desidert flest bobler. Men den gang kjørte vi med original girboks, original motor fra vw variant. Selv hadde jeg det første året en helt original 1,7 innsprut. Byttet dempere til gass fra biltema. å kjørte på 14" skodafelger.. eller 1200 girkasse. Så mye mer klarte ikke motorene den gang å dra på :-) Å gamle vinterdekk vi plukket piggen ut av.

Så må si det har skjedd utrolig mye på 20 år ja.

Idag må du vel minst ha 2,3 i bobla, drevet girkasse og skikkelige racing dekk.

 

Syns egentlig det var mere morro før i tiden, men klarer ikke helt å slutte heller.

 

Men noen boble kommer jeg aldri til å kjøre igjen.

Det har blitt alt for dyrt og lite holdbart etter mitt syn :-)

 

Håper jeg får se deg på banen etter hvert da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sakt, det blir mer og mer vanelig å stappe noe annet av vannkjølt utgave i hekken på folkevogner heretter.. :-)

En vannkjølt motor har somregel litt lengre levetid enn de luftavkjølte så er jo noe å tenke på det også, om du skal bygge selv. Billigere pr hestekraft er det vel også, skulle jeg tro..

 

Syns du skulle prøve boble jeg, om du førstes skal prøve deg i bilcross. Du kan jo alltids gå over til noe annet da du finner ut att boble blir litt for trælete/dyrt å holde konkurransedyktig. Bedre å ha prøvd, enn å angre på att du ikke prøvde værtfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Boble i bilcross er ikke utdatert enda nei.

I A finalen på Bjorli i høst var det vel 5 eller 6 bobler.

Men om boble er det rette å satse på er jeg mer usikker på.

De er lette å skru på, men du må som regel skru mye da.

Spesielt motor og gir er ikke av det beste.

Spesielt billig er det heller ikke å bygge en boble motor som det er litt fart i. Å det er ikke lett å få beholde de bilene selv.

Ville heller anbefalt deg å starte med en annen bil, vw golf eller noe sånnt (om du vil ha vw) :-)

 

Er vel ikke umulig att jeg og far din har kjørt litt sammen da gitt :-)

 

Var mange bobler på bjorli ja, men der fikk man se en grunn hvorfor en ikke bør kjøre boble. Var jo bare halvparten som kom i mål derav to av bilene der motorene begynte å bli litt for varme. Som nevnt tidligere, gå for en bil med vannavkjølt motor :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår