larses90 Skrevet Januar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2009 La motoren kjøre seg litt varm, så stopper du motoren og venter 5 minutter før du peiler. Da vil olja ha blitt tynnere og den har samla seg i bunnpanna. Den måten vi bruker på Toyota værtfall, så får de med andre bilmerker si hva faan de vil :p Siter 1995 Mercedes-Benz C180 W202 (solgt) 1995 Audi S6 2.2tq automat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Januar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2009 Nei? Leser du over innlegget mitt en gang til så ser du hva jeg mener. Hvis du skal peile olje etter du har vært å kjørt stopper du motoren for at oljen skal renne ned i bunnpanna, derfor er det lurt å vente 5 minutter.. Hvis du peiler på kald motor, dvs at du ikke har kjørt den dagen er det vel egentlig ett fett. Poenget er bare at olja burde få tid til å renne ned i bunnpanna før du peiler. Har sett flere folk som står å peiler olje mens bilen står å går. Les instruksjonsboka for den aktuelle bilen. Det kan væra forskjellige metoder for å peile oljen. Eg har ein bil der oljen skal peilast med driftsvarm motor som har gått på tomgang iallefall rundt 2 minutt. (måler oljen mens bilen står og går) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
1granada Skrevet Januar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2009 Nei? Leser du over innlegget mitt en gang til så ser du hva jeg mener. Hvis du skal peile olje etter du har vært å kjørt stopper du motoren for at oljen skal renne ned i bunnpanna, derfor er det lurt å vente 5 minutter.. Hvis du peiler på kald motor, dvs at du ikke har kjørt den dagen er det vel egentlig ett fett. Poenget er bare at olja burde få tid til å renne ned i bunnpanna før du peiler. Har sett flere folk som står å peiler olje mens bilen står å går. Ok. Missforstod, men da er vi jo enig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Q Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Jeg peiler enten kald motor eller 5 min etter kjøring. Peiler hver gang jeg fyller bensin. En grei liten regel for meg:) Trodde at hvis man peilet med motoren i gang ville det vel ikke være noe særlig med olje i bunnpanna og dermed få fylt altfor altfor mye... Siter My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OPCracing Skrevet Januar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2009 Masee uvitenhet her, men ja er div spesielle motorer som har rutiner på oljepeiling. Men for den normale bilen i gata, toyota,opel,ford,merce,hynday osv osv Kommer akkurat på det samme. Varm /kald peiling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2009 Enig med OPC racing. Står bilen bortimot rett og motoren ikke går kommer resultatet ut på et for 97 % av den norske bilparken. Løpsbiler blir fort noe annet. Og på biler med katalysator/partikkelfilter, og delvis turbobiler bør man være forsiktig med for mye olje. Det ødelegger mer enn en halv liter for lite. Og å holde nivået på maks til en hver tid ved vanlig kjøring er bare tull, og kan føre til at du føler du bruker mye olje. Er det mellom merkene er det greit Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
optima Skrevet Februar 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2009 ikke at jeg skal bry meg så veldig, men jeg starter aldri motoren FØR jeg har peila olja... kjekt å vite at det faktisk er nok før man legger ut på langtur!! Hvis det nærmer seg minimum er det jo bare å fylle på en skvett:) Siter 2000 Omega B stv 2,2i 16V aut. Elegance 1997 Vectra B stv 2,0 DI http://www.opelregisteret.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ballemann Skrevet Februar 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2009 du skal peile på fredager :D Siter 85mod toyota lc lj70 33" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nordemoniac Skrevet Februar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2010 Lurer på om bilen din fortsatt går jeg? :P Skal aldri ha for mye olje. En halvliter for mye olje er mye verre enn en halvliter for lite. Og selvfølgelig vil det være for mye olje, selv om den er i sirkulasjon. Det er ikke snakk om bare mengden olje som flyter, men oljetrykket! Du vil få feil trykk, og ganske snart oppleve problemer. Jeg er enig i at man: 1. Kjører seg en tur og får motoren varm 2. Stopper bilen på PLANT underlag 3. Venter 5-6 min etter stans 4. Peiler olje (dra opp pinne, tørk av, putt in igjen, dra ut og mål) Da skal nivået være ganske så korrekt. Oljenivå trenger ikke å være helt på maks, men gjerne mellom min og maks. Men for å si det sånn, for mye olje er dumt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Februar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2010 (endret) Se litt på hvor mye olje som går i motoren, hvor stort måle område det er på pinnen og hvor mye olje som blir pumpa rundt i minuttet på gitt turtall så tror jeg det er greit at det er helt fullt.. For min egen del vil det si 4.7 liter olje, 1 liter fra maks til min på pinnen og 54liter i minuttet på 6000rpm.. Mangler du da 7.5dl olje så blir det en del mere stress for den olja som er der. Og selv om det er lite sansynelig at noen får "idiot lyset" til og lyse etter vanlig vei pga av kjøring/sving. Så kan det skje, og da er det gjerne for sent.. syntes det passa fint med en innlegg her med tanke på oppslaget i vg i dag :D http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=587319 Men jeg skjønner ikke hvorfor tråden ligger under bilpleie.. Endret Februar 16, 2010 av LLH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2010 Kjør bilen varm, stopp, la en stå i 5-10 minutter for så å peile, alle væsker skal peiles varmt om det ikke står annet beskrevet. Nivået på pinnen er beregnet for motor ikke i gang, så om du peiler med motor i gang, eller ikke stått lenge nok, vil det vise lavere enn faktisk. Så slik du gjør det RDL er nok feil i de fleste tilfeller, men det gjør de kanskje på "løpsbilene" pga de ikke har bygd motor for aktiv svingkjøring med skvalpeplater i bunnpanne. Men i praksis så har det liten betydning på motoroljenivået om man peiler kaldt eller varmt. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeVille Skrevet Februar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2010 Jeg er egentlig enig med Einar, men med tillegg. For normale motorer er dette helt riktig, men for dem hvor det er et problem, lekker olje, så er jo hele poenget å sjekke at man faktisk har olje før man starter opp bilen. Så sjekk av bilen først ved tvil, så Einar sin for riktig nivå. Siter "Who are you and why should I care?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2010 Helt korrekt, det jeg har nevnt, gjelder med normale biler, under normale forhold. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
reza karimi Skrevet Februar 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2010 (endret) låner tråden her jeg om jeg får lov. en liten ting når det gjelder oljet. at bilen bruker mye olje så er noe som er feil, men stemmer det motsatte og, mener om at bilen ikke bruker noe olje kan det være noe feil med bilen? for at på min, oljenivået har ikke forandret seg etter å ha kjørt bilen 4000km i 5 måneder. peilet både med kald og varm motor. Endret Februar 17, 2010 av reza karimi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodus Skrevet Februar 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2010 Les instruksjonsboka for den aktuelle bilen. Det kan væra forskjellige metoder for å peile oljen. Eg har ein bil der oljen skal peilast med driftsvarm motor som har gått på tomgang iallefall rundt 2 minutt. (måler oljen mens bilen står og går) peile olja med motoren i gang???? HAHAHAHAHHA!!!!! du mener ikke det seriøst? Siter 04 Opel combo 1.7di Opel rekord c caravan 1700 Vespa bravo vw golf 2.0i stv(skrotet) vw vento 1.9tdi(skrotet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg