eunaas Skrevet Januar 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2009 Vil olje nivået variere på om motoren er varm eller kald? Vil ikke oljenivået være høyere når motoren er kald og oljen har rent ned i bunn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Januar 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2009 start motoren din.. la den jobbe i ca 10min for å få olja onkli gjennom systemet deretter drar du ut pinna for å tørke, og dytt den ned igjen, SÅ sjekker du hva tilstanden er! er den på minimum linja kan du trygt legge til underkant av en liter (vairerer litt på bil til bil 0.5L-1.0L) Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eunaas Skrevet Januar 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 Ah, så man skal engetlig aldri sjekke olje på kald motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 nope Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 740 racing Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 start motoren din.. la den jobbe i ca 10min for å få olja onkli gjennom systemet deretter drar du ut pinna for å tørke, og dytt den ned igjen, SÅ sjekker du hva tilstanden er!er den på minimum linja kan du trygt legge til underkant av en liter (vairerer litt på bil til bil 0.5L-1.0L) FEIL FEIL FEEEEEIL!!!!!! Hvis du starter motorern er ikke all olje i bånnpanna. ergo du får får måling på peilepinnen. Bilen skkal stå på plant underlag. og du skal IKKE ha kjørt motoren. hvis du har kjørt. venter du 3-4 min før du peiler. å SPØRSMÅL TIL sperra... hvorfor snakker alle om at sånn sånn som jeg sier dette er den riktige måten å gjøre det på? det er ingen som praktiserer måten din! Siter Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P kjører nissan primera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 La motoren kjøre seg litt varm, så stopper du motoren og venter 5 minutter før du peiler. Da vil olja ha blitt tynnere og den har samla seg i bunnpanna. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OPCracing Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 Vil olje nivået variere på om motoren er varm eller kald? Vil ikke oljenivået være høyere når motoren er kald og oljen har rent ned i bunn? Peil på kald eller varm motor, kommer på det samme. På varm motor har olje rent ned før du har fått opp panseret og funnet en liten papirbit for å tørke av peilipinnen. Anbefaler at nivået er mellom min og max merket. Men alt mellom min og max er også OK. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 FEIL FEIL FEEEEEIL!!!!!! Hvis du starter motorern er ikke all olje i bånnpanna. ergo du får får måling på peilepinnen. Bilen skkal stå på plant underlag. og du skal IKKE ha kjørt motoren. hvis du har kjørt. venter du 3-4 min før du peiler. å SPØRSMÅL TIL sperra... hvorfor snakker alle om at sånn sånn som jeg sier dette er den riktige måten å gjøre det på? det er ingen som praktiserer måten din! Da får du mene det. jeg peiler olja når det er olje i hele systemet. hvorfor? Fordi at når du peiler på kald motor og all olja er i bånn. kan det virke på pinna at du har nok olje. og når du starter motoren og denne olja sprer seg da til olje kjølere/kanaler/toppen etc, så kan du plutselig mangle par liter! Jeg sørger for at jeg har Max olje når olja er tynn og fordelt i hele motoren! Det er slik det blir gjort på løps biler væffal så du er sikker på at pumpa faktisk klarer å suge olja i svinger!! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
desibel Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 Ja men der igjen kan du plutselig ha for mye olje! Siter volvo v40 T4 2000 x opel astra 1,6 8v 1992, x toyota carina II 1,8 GLI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar-Grønn Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 Like viktig at du måler når bilen står plant Siter Lada 2107 1600s 86' Boble 53' Mercedes Benz W123 76' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
desibel Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 Ja det er sant. men hvist du peiler olja når det er olje i systemet som f.eks. toppen, oljekjøler og evt. turbo, og da kompenserer med å etterfylle, så vil du jo få fårmye olje? Siter volvo v40 T4 2000 x opel astra 1,6 8v 1992, x toyota carina II 1,8 GLI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 Olja skal peiles på kjølende motor har jeg lært, dvs en stund etter at motoren er stoppet hvis den har vært helt varm. Dette for å gi olja tid til å renne ned, samt at kald olje ofte er tykkere og det dermed kan vises feil på peilepinnen. Og ja, plant underlag! Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
1granada Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 La motoren kjøre seg litt varm, så stopper du motoren og venter 5 minutter før du peiler. Da vil olja ha blitt tynnere og den har samla seg i bunnpanna. ? Om du var ute å kjørte i går, starter du motoren dagen etter om du skal sjekke oljenivået, og tror at det samler seg mer olje i bunnpanna enn når du parkerte dagen før? Bare et spørsmål. :wonder: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Januar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2009 Nei? Leser du over innlegget mitt en gang til så ser du hva jeg mener. Hvis du skal peile olje etter du har vært å kjørt stopper du motoren for at oljen skal renne ned i bunnpanna, derfor er det lurt å vente 5 minutter.. Hvis du peiler på kald motor, dvs at du ikke har kjørt den dagen er det vel egentlig ett fett. Poenget er bare at olja burde få tid til å renne ned i bunnpanna før du peiler. Har sett flere folk som står å peiler olje mens bilen står å går. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Januar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2009 Du får ikke for mye olje når olja er i sirkulasjon!!! Jeg som sagt fyller olje med olja spredt på hele motoren nettop for at pumpa skal kunne være i kontakt med olja i svinger! verste som finnes er når olja blir borte for sugern og du går tørr! det er mye værre enn å ha 0.5l for mye! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.