Gå til innhold

Kjøp av Omega, 2000 mod eller nyere

Ranger emnet


Rafo

Anbefalte innlegg

Vurderer og kjøpe meg en Omega, med nyeste karosseriet.

Neo jeg bør være obs på med disse?

Rust?

Hvordan er motorene? tenker da på i hovedsak på diesel, men ingenting er avgjort.

Generelle ting man bør se på før et evt kjøp?

Har søkt litt på forumet men finner lite om 2000mod og opp.

2004 Skoda Octavia 4x4 TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har en 2,0 diesel(100hk) med sånn chipbox på. Ikkje verdens sprekeste motor men helt kurant. Økonomisk og holdbar motor. Har kjørt over 50 000km med min på eit par år og det er nesten uten noen rep kostnader, med unntak av dieselpumpen som røk.

 

absolutt å anbefalle som bil og motoralternativ etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt difuse info

 

Manufacturer code: X20DTH (2.0}

Year of production:: 98 - 2000

Fuel: diesel

Fuel preparation:

Supercharging: Turbo charger

Camming: OHC

Cubic capacity: 1995

No. of cylinders / Arrangement: 4 / In-Line

Valves no.: 16

Compression ration: 18.5 : 1

Performance [kW] / RPM: 74 (101 PS) @ 4300

Torque [Nm] / RPM: 205 @ 1600 (~ 151 ft/lb)

Bore x Stroke [mm]: 84 x 90

Note

 

 

 

Manufacturer code: Y22DTH (2.2}

Year of production:: 2000 -

Fuel: diesel

Fuel preparation:

Supercharging: Turbo charger

Camming: OHC

Cubic capacity: 2171

No. of cylinders / Arrangement: 4 / In-Line

Valves no.: 16

Compression ration: 18.5 : 1

Performance [kW] / RPM: 88 (120 PS) @ 4000

Torque [Nm] / RPM: 280 @ 1600 (~ 207 ft/lb)

Bore x Stroke [mm]: 84 x 98

Note

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarhet på bensinmotoren kontra diesel'n?

Bensin/ dielselforbruk på blanda kjøring?

 

Skal jeg ha Omega blir det nok 2,2 liter av enten diesel eller bensin. Trenger gode råd for å bestemme meg for en av de;)

 

 

Vil helst ha noe som går billig(til en viss grad), i tilleg til å kunne være litt frisk i frasparket når det trengs.

2004 Skoda Octavia 4x4 TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holdbarheten er grei den opå motorene. vet ikke om bensineren har det, men vet at 2.2 dieselen har kjede drift, så slipper i det minste å tenke på register reim. det som er uvant på diesel bilen, er at du MÅ l bilen gå til turboen stopper hvis den har starta. fikk grei beskjed av det av chrico bil oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller det at du ikke skal stoppe motoren med en gang, hvis du har kjørt hardt. Det er jo for at turboen skal få tid til å spinne ned, og avkjøles litt før du stopper motoren. Er ikke bra å stoppe oljestrømmen igjennom turbo mens den er glovarm etter hardkjøring... Er jo en grunn til at det finnes turbo-timere, som lar motoren gå en stund etter at du har slått av tenninga... Om alt dette er korrekt, er det sikkert flere meninger om, men er iallefall sånn jeg har hørt det om "turbovett";)

 

Turboen stopper aldrig mens motoren går nei.

2004 Skoda Octavia 4x4 TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av faren min har sliti fært med havari på 2.2 benisinen menne den kan jo sikkert variere. Den er hvertfall ikke økonomisk i forbruket har jeg hørt :)

( ) Opel Commodore c 2.8 82mod.

(x) Opel omega B 2.5 v6 24v 95mod.

(x) Opel Omega A 2liter 93mod.

( ) Reliant Scimitar GTE 3L v6 74mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bensin versjonen har jo litt større forbruk ja. etter det jeg vet, så bruker en bensin bil generelt 70% av drivstoffet sitt, mens 30% blir "varme"

 

I diesel er det 90% og 10% til varme. så litt bedre er det. Men en bensin vil være noe kvikkere. Liker selv diesel, selv om den har litt dyrere vei avgift (ingen partikkel filter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bensin versjonen har jo litt større forbruk ja. etter det jeg vet, så bruker en bensin bil generelt 70% av drivstoffet sitt, mens 30% blir "varme"

 

I diesel er det 90% og 10% til varme. så litt bedre er det. Men en bensin vil være noe kvikkere. Liker selv diesel, selv om den har litt dyrere vei avgift (ingen partikkel filter)

 

En bensindreven bil utnytter visstnok bare 20-30% av bensinen til drift og for en dieseldreven motor er forholdet 30-45% til drift, mens resten blir spillvarme.

 

Ikke så veldig høy effektivitet i grunn.

2010 Skoda Superb Greenline

1996 Opel Omega 2.5CD Stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår