Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
Sign in to follow this  
Psykopelle

oppgitt effekt stemmer med faktisk effekt?

Rate this question

Question

Lurer på om noen har erfaringer med dette?

Grunnen til at jeg lurer er at bilen min har blitt bremset på rullende landevei, og målt effekt ble 119 hk og 279 nm, mens oppgitt effekt er 105 hk og 240 nm på VW 1,9 TDI 105 hk pumpedyse.

 

Forskjellen var såpass stor at verkstedet som målte, viste frem målinger fra andre biler for å "bevise" at det ikke var landeveien dems som var for snill?

 

Husker så å ha sett en artikkel i Motor for noen år siden. De hadde Skoda Octavia 130hk TDi på test sammen med andre biler, men reagerte på at bilen var unormalt rask. De bremset den og det viste seg at den bremset 148 hk (mener jeg å huske)

 

Er det noen av dere andre som har målt effekt på bilene deres som har erfaring på dette. Evt. noen som har rullende landevei, som har gjort noen målinger som vet hva som er normale feilmarginer fra produsent?

Share this post


Link to post

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Det er en kjent sak at mange fabrikanter (bl.a VAG) oppgir lavere effekt enn reelt på sine biler for å gjøre dem billigere i avgiftshungrige land som Norge...

 

EDIT: Forresten brukes en faktor på rullende landevei for å regne ut effekttapet i drivverket, det kan hende denne faktoren er satt feil.

Share this post


Link to post
  • 0
Høres mer ut som at din motor er "chippet", da stemmer det vel bra.

Så lenge dette er ut på hjulene.

 

Denne bremsingen var med originalprogram. Altså ikke chippet. Og effekten skulle være i motoren, ikke på hjulene.

Share this post


Link to post
  • 0

Rullende landevei er ikke noe 100% presist vitenskap.

Det kan være kalibreringer og korreksjonsverdier som gir avvik, eller et veldig pesemistisk drivverkstap.

Skal ikke påstå jeg er noe ekspert, men driverkstap beregning er litt 'stikke fingern i været' som regel.

 

Vil du vite motoreffekt bruker du en motorbenk. Rullende landevei gir deg effekt på hjulene. Resten er teoretisk.

Share this post


Link to post
  • 0
Rullende landevei er ikke noe 100% presist vitenskap.

Det kan være kalibreringer og korreksjonsverdier som gir avvik, eller et veldig pesemistisk drivverkstap.

Skal ikke påstå jeg er noe ekspert, men driverkstap beregning er litt 'stikke fingern i været' som regel.

 

Vil du vite motoreffekt bruker du en motorbenk. Rullende landevei gir deg effekt på hjulene. Resten er teoretisk.

 

Takk for tilbakemelding. :-)

Som du viser til så vil det jo være avhengig av kalibreringer og korreksjonsverdier, slik at ulike "rullende landeveier" vil kunne få ulike resultater. Tror det var derfor han hadde behov for å vise meg målinger gjort på andre biler, for å vise at "landeveien" hans pleier å stemme med oppgitt effekt på tilsvarende biler.

Skjønte det slik som at rullene målte motstand i drivverket, når bilen "trillet" etter målingen. Dette blir jo omtrentlig, og ikke eksakt. Men vil vel også ha påvirket slik at andre biler også hade fått kunstig høyt effektall dersom rulla beregnet feil?

 

Helt enig med deg at bremsing i benk er bedre og mer nøyaktig. Men det er helt uaktuelt å skulle ta ut motoren i familie-bruksbilen for å få vite eksakt effekt. :-)

 

Noen flere som har erfaring fra om motorer pleier å vesentlig annen effekt enn oppgitt. Har nemlig også hørt rykter om at VW ofte har mer effekt enn oppgitt slik IAN928 nevner.

Share this post


Link to post
  • 0

Var en rettsak mot ferrari for noen år siden pga. saksøker hadde kjøpt ferrari med vesentlig dårligere effekt og toppfart enn hva han hadde betalt for.

 

Finner ikke artikkel om det akkurat nå..

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.