Gå til innhold

Biltema lakkboks for 7000 kroner

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

Sånn til informasjon så kjøpte jeg et slikt telt med helt hvite vegger og plastvinduer for 299 på salg i fjord sommer på CO.

 

Tenkte jeg skulle bruke det til å lakke, men fyllefest på skalldyrsfestivalen gjorde slutt på det :D

 

Med mindre du skal lakke om sommeren kommer du til å bli overasket over hvor dårlig disse byggtørkerne faktisk er. Duger ikke i et uisolert rom.

 

Personlig hadde jeg snekret sammen et bygg med noe solid plank og tatt fram spikerpistolen og festet hvite presseninger rundt. Da har du et solig og (avhengig av hvor mye plank du har) et billigere bygg.

 

Gode innspill, men hva/hvor er CO?

 

Ellers skulle jeg gjerne snekra sammen en isolert lakkboks med solide vegger også, jeg. Det er bare at problemet med det kan oppsummeres med ett ord: Rekkehus. Teltløsningen gjør det mulig å sette opp i hagen og ta ned etter behov.

 

Jeg har akkurat en sånn byggtørker allerede, og den klarer å varme opp min relativt store, uisolerte garasje fra 4 til 8 grader på en time. For min egen del (ikke billakkering) Tror jeg at dersom det er 4-5 grader ute skal jeg kunne få temperaturen opp til rundt 15 i et telt på 3x3 meter med to sånne og fire halogenlamper. Vel å merke hvis ikke avtrekket står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Låner tråden litt!

Jeg skal sette opp et byggverk som bilen skal stå inni i vinter når jeg skal holde på med den, Noen som har tegninger eller en God beskrivelse åssen dette kan bygges for en billig penge + at det ser bra ut?:)

 

Kunne jeg bedt deg om å opprette en egen tråd for dette og heller endre posten din til å linke til den? Helt greit at du stiller spørsmålet her, men hvis denne tråden ender opp med å handle om det, så ødelegger det litt for meg.

 

Håper du forstår:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte kanskje 2000 watt halogen og 4000 watt byggtørker kunne klare å gjøre noe med akkurat det.

 

Har du 6kw ledig kapasitet på anlegget i huset ditt da? Det er jo ca 25A etter kjapp hoderegning, ellers kan det fordeles på to kurser.Bare spør,siden jeg ser du bor i rekkehus... kompressor og slikt kommer jo i tillegg...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 6kw ledig kapasitet på anlegget i huset ditt da? Det er jo ca 25A etter kjapp hoderegning, ellers kan det fordeles på to kurser.Bare spør,siden jeg ser du bor i rekkehus... kompressor og slikt kommer jo i tillegg...

 

Dette har jeg faktisk tenkt på;

 

2 lamper + 1 byggtørker = 3000 watt. Det går fint på en 16a-kurs, så da trengs det to av denne. Avtrekksviftene bruker bare 60 watt hver, så de kan gå på en av de to kursene.

 

Så er det kompressoren; min bruker 2.200 watt, men har mye høyere startstrøm, så den må ha en kurs nesten helt alene.

 

Det vil si at på en vanlig enebolig som ikke har lett tilgjengelige kurser på mer enn 16a, så trengs det tre skjøteledninger fra forskjellige steder i huset. For meg er ikke dette noe problem så lenge boksen står i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar heller penger til du får råd til en skikkelig boks:)

Det vil du tjene på;)

får det ikke helt støvfritt og riktig varme osv med bare det.

Men om du ikke er ute etter et BRA resultat,så holder det jo.

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar heller penger til du får råd til en skikkelig boks:)

Det vil du tjene på;)

får det ikke helt støvfritt og riktig varme osv med bare det.

Men om du ikke er ute etter et BRA resultat,så holder det jo.

 

Takker for rådet. Jeg er interessert i bra resultat og det fikk jeg til og med i en sløydsal, perfekt resultat er en annen sak, og det sier seg selv at jeg ikke forventer det når jeg snakker om å sette opp et Biltema-telt i hagen... 50.000 for en brukt lakkboks...? næææh..:)

 

Jeg snakker her om en løsning som gjør det mulig å i det hele tatt får en kontrollerbart resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli bra resultat ja, men det vil alltids være et problem med støv osv, får det blir ikke helt tett.

Men det funker jo til hobby basis sånn du skal bruke det til.

Bare du får lufta til å komme inn i topp å bli dratt ut igjen i bunn (om du skjønner?) og ha et gulv,helst bygge opp med planker eller noe så du kan ha "riller" eller noe så bilen står på åsså plast under der igjen, ble litt mongo forklaring , si ifra kan jeg heller vise med bilder eller prøve å forklare litt bedre. er trøtt nå :P heeh

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli bra resultat ja, men det vil alltids være et problem med støv osv, får det blir ikke helt tett.

Men det funker jo til hobby basis sånn du skal bruke det til.

Bare du får lufta til å komme inn i topp å bli dratt ut igjen i bunn (om du skjønner?) og ha et gulv,helst bygge opp med planker eller noe så du kan ha "riller" eller noe så bilen står på åsså plast under der igjen, ble litt mongo forklaring , si ifra kan jeg heller vise med bilder eller prøve å forklare litt bedre. er trøtt nå :P heeh

 

Joda, jeg skjønte hva du mente; en slags rist som er solid nok til å sette en bil på, men som sørger for at luft kan sirkulere under bilen og fanges opp av avsuget. Varm luft ovenfra, avsug i gulvet, akkurat som en profesjonell lakkboks.

 

For min egen del er det helt utelukket fordi jeg må styre unne alle faste konstruksjoner. Garasjen er allerede så full av verktøy og materialer at bilen sjelden får stå der. Men for noen som faktisk vurderer dette som en løsning for å lakkere flere biler tror jeg du er inne på noe. Litt av poenget her er jo å holde kostnadene rundt 7000 kroner, men dersom man kan bruke det dobbelte, og har plass til å ha dette stående mer permanent, ville jeg nok heller vurdert å kjøpe et brukt messetelt på finn og bygget det gulvet du snakker om.

 

Noe sånt som dette til 4900:

96_1206801517633.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en liten tanke :)

 

Byggtørker + gass ifra lakeringa = ? :)

 

Ja absolutt. Det skal vel litt til å få konsentrasjonen av gass så høy at den kan antenne, og hvis avtrekket fungerer sammen med byggtørkeren vil jo den gassholdige lufta kontinuerlig flyttes vekk fra varmeelementene.

 

Egentlig så er det vel risiko for antenning hele tiden når man lakkerer andre steder enn i en proff boks. Gnister fra stikkontakter og annet verktøy kan jo forekomme, men så lenge det går an å bruke filtermaske er vel gasskonsentrasjonen såpass lav at den ikke vil kunne antenne.

 

Jeg bare resonnerer her, dette er ikke noe jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å betale en fyr 1000-2000kr for å få låne lakkboksen ett par dager ei helg han ikke har noe å gjøre? vi lånte en lakkboks tidligere for rundt 3000kr for ei helg... nå har vi bygd lakkboks fra scratch. kosta oss i underkant av 20 000... du kan få til en enklere lakkboks en det vi har laga mn denne er såppas bra at det er så å si optimalt å lakkere der..bfra avsug, solid overtrykk og støvfritt så kommer man langt :) liker ideen om telt da... funker sikkrt helt ok til sitt bruk.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice tråd:) Har fundert på det samme jeg også i det siste. Lakkerte bagasjeromsluka på galanten min hvit igår (Bagasjeromslukluka var sølv for den hadde vært på en annen galant).

 

Da hadde jeg en dobbel garasje til disp og jeg fant ut at en byggtørker er oppskrytt og at to 500 watts halogen lyskastere var altfor lite, men det gikk på ett vis. Og dessuten om jeg hadde for mange ting på, på en gang gikk sikringa:P Hehe...

 

Men uansett, å snikre seg en lakkboks er vel billigere og jeg vil anta at det ser proffere ut, er mer solid og det er mye enklere å montere vifter og lys osv? Og med ett vindu på hver side så blir det vel bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår