Gå til innhold

Biltema lakkboks for 7000 kroner

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

Nice tråd:) Har fundert på det samme jeg også i det siste. Lakkerte bagasjeromsluka på galanten min hvit igår (Bagasjeromslukluka var sølv for den hadde vært på en annen galant).

 

Da hadde jeg en dobbel garasje til disp og jeg fant ut at en byggtørker er oppskrytt og at to 500 watts halogen lyskastere var altfor lite, men det gikk på ett vis. Og dessuten om jeg hadde for mange ting på, på en gang gikk sikringa:P Hehe...

 

Men uansett, å snikre seg en lakkboks er vel billigere og jeg vil anta at det ser proffere ut, er mer solid og det er mye enklere å montere vifter og lys osv? Og med ett vindu på hver side så blir det vel bra?

 

ikke noe problem å snekre en selv nei.. bare den er tett og har nok avsug og nokk tilluft med varme så er det ikke noe problem å lakke i en selvbygd boks. får jo kjøpt ferdige bokser til 100 000 men det er det sjeldent vanlig mann i gata gidder å bruke. hehe...vi har bygd boks som er 4x7 meter med 2 avtreksvifter og kokoverk på 70kw som er nok til oppvarming av garasjen og lakkboksen og litt til:) mangler litt rører til luft og varme nå så er det bare å sprøyte ivei..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ikke noe problem å snekre en selv nei.. bare den er tett og har nok avsug og nokk tilluft med varme så er det ikke noe problem å lakke i en selvbygd boks. får jo kjøpt ferdige bokser til 100 000 men det er det sjeldent vanlig mann i gata gidder å bruke. hehe...vi har bygd boks som er 4x7 meter med 2 avtreksvifter og kokoverk på 70kw som er nok til oppvarming av garasjen og lakkboksen og litt til:) mangler litt rører til luft og varme nå så er det bare å sprøyte ivei..

 

Høres unektelig ut som et veldig kult prosjekt. Og 20 000 er jo ikke mer enn jeg brukte på kjellerstua i fjor. For min del det som sagt uansett uaktuelt å bygge en fast konstruksjon, men jeg har vurdert å gjøre om litt i garasjen. Det er kanskje en lettere vei å gå? Problemet er bare at jeg gjør en del annet arbeid inni der som støver en del. Fresa litt i MDF i går, dere skulle bare sett...

 

Tanken min med telt var en sammenleggbar løsning som kan være temmelig støvfri akkurat når jeg trenger den til å være det. Mitt behov dreier seg om lakkering av møbler, ettersom jeg driver med litt møbelsnekring på hobbybasis. Derfor har jeg behov for noe mer enn en en-gangsløsning, men ikke plass til noe permanent.

 

Men hvis dere bygde lakkboksen for 20 000, hvor fikk dere tak i vifter og varmeelementer til tilluft og avtrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går fint å lakke i garasjen også... trikset er da å vanne gulvet i garasjen så du ikke virvler opp støv når du beveger deg rundt når du lakkerer. om du får små nupper så er det fort gjort å vannslipe med 2000 eller 2500papir for å få bort støvnupper. ikke overdyrt å bygge boks til 20 000 nei... vifter og varme hadde vi fra før så sparte litn 10 000 der å da... røre er samlet litt her å der opp gjennom tia av han jeg har verksted med.. samme med viftene også... det fins masse billige vifter rundt om som folk sikkrt vil kvitte seg med.. samme med varme også.. fins sikkrt kokoverk eller lignende å få kjøpt billi. vår er på 70 kw å er noe overkill men kjekt at vi får varma boksen å verkstedet som er forholdsvis stort samtidig uten ekstra enhet til varme.. tidligere brukte vi dieselkanon å varme verkstedet med men er nå bytta ut med kokoverket i forbindelse med boksen.. funker knall... t-shortevær etter få straxer midt på kaldeste vintern;)

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeez, høres ut som en drøm av et sted å jobbe :) Skulle ønske jeg hadde muligheten til å lage noe lignende, men jeg får nok nøye meg med garasjen/telt inntil videre.

 

Grasjen min er kjedet med seks andre og uisolert på støpt gulv. Tenkte jeg skulle stikke innom Byggmax og kjøpe 3mm MDF-plater og noe billig isolasjon for å slenge opp på veggene. Så får jeg dekke til hønsenettingen øverst når jeg skal lakkere. Kjøpte en 200-kroners infravarmer på Clas Ohlson som jeg har hengt i taket, og samme med byggtørkeren er det ganske effektivt på såpass liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei nordhagen!

jeg er møbelsnekker som har bygd egen lakkboks, så her har jeg sikkert litt tips!

jeg bygde en for proffbruk, byggkost nærmere 100.000, men det er ikke bra nok.

det viktigste er støvet, å få det tett. lakker man med 50% glans, som er mest vanlig på møbler går det som oftes greit hvis man dusjer vann og binder støvet før lakking, men på høyglans, spesiellt svart, synes ALT av dritt i lakken. det er ikke morro når man har lagt siste strøket på et flygel....

sørg for å ha teltet tett (noe jeg tror er en veldig god ide når du ikke har permanente muligheter!) og en form for filtrering på innlufta. vannskiller på kompressoren er et must, også nok lys. kansje tilogmed mer lamper enn du har tenkt nå! husk godt overlys, og godt sidelys, med et avlang telt må du ha (minst) 2 i taket og 4 på veggene. så bør du etterstrebe ca 20 grader i boksen, for kaldt vil det lettere sige, og for varmt vil lakken tørke for raskt. da får du ikke til overganger osv.

 

du må nok uansett regne med rubbing og polering etter lakk i høyglans, da det er bortimot umulig å få tilfredstillende resultater i noe annet enn en skikkelig lakkboks.

husk da silikonfrie midler, som er beregnet til maskin. 3m har også en leirekladd ("cleansing clay") som er fin til å ta bort lakkstøv med, er en form for rubbing med såpevann.

 

skal du lakke mdf må du huske å grunne kantene med pensel først, før du grunner hele plata med sprøyte. de suger sinnsykt, så det vil spare deg masse tid:)

 

mvh eirik

http://www.lillehammermobelsnekkeri.no

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Eirik med Volvo - og tusen takk for gode innspill!

 

Jeg lakkerte mine kjøkkenfronter i en ikke spesielt ren sløydsal. Men med god og riktig innstilt sprøyte fikk jeg faktisk veldig gode resultater. Noe støv ble det, men så lenge det holder med rubbing og polering kan jeg fint leve med det. Det jeg helst vil slippe er å slipe lakken før det igjen. Noe jeg prøvde meg på i gå kveld. Du kan se resultatet her: Min tråd om blank finish på MDF. Jeg ble litt misfornøyd med at lakken fikk et slags tåkeaktig utseende etter to runder med rubbing og tre med polering (med maskin). Men dette hører vel egentlig den andre tråden til.

 

Tipset med flere lamper er jo ikke noe problem å følge, så lenge de koster 59 kroner stykke :)

 

Når det kommer til grunninga har jeg fortsatt ikke funnet den perfekte metoden, men to strøk vannbasert heftgrunn med rulle ser ut til å fungere bra. Det er bare noe dritt å slipe det etterpå. Har hørt fra flere at et strøk trelim først er en god idé. Hmm. Kanskje du hadde giddi å svare litt i den andre tråden? Hvi du har peiling på disse tingene skulle jeg veldig gjerne snakka mer med deg om det.

 

EDIT: Så nettsiden din - utrolig mye flotte og inspirerende referanser må jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en idé til løsning for avtrekk/tilluft. Sjekk tegninga under. Fire av disse utgjør tilsammen 8 vifter à 179 kroner + fire rør à 89.95 = 1792 kroner.

 

To av disse listene henger langs langsiden av taket og viftene presser luft inn i røret fra begge sider, som siden distribueres ut gjennom hullene i røret over bilen. To til ligger langs langsiden av gulvet/bakken og har viftene kobla motsatt av normal fase, slik at de blåser istedet for å suge. De lager undertrykk i røret og vips, så har man sirkulasjon ovenfra og ned. Eller..?

 

viftekonstruksjon.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det har gått litt tid og mye tenking siden sist. Det er nok på tide med en liten oppdatering. Jeg har kommet frem til at fire badevifter fra Biltema blir alt for lite. Et kjapt søk på Amazon etter "box fan" gir mange resultater på vifter som flytter mye luft og ikke koster så mye, men disse kan ikke sendes ut av USA av en eller annen grunn og det er nær sagt umulige å få tak i her til lands. Noen som vet om noen butikker som selger slike billig?

 

En annen sak er at jeg tror jeg kommer til å gå bort ifra Biltema-telt ettersom takhøyden i garasjen min ikke tillater det. Mer her er en fin guide til å bygge en billig lakkboks av PVC-rør og dampsperreplast. Noen som veit hvor man kan få kjøpt slike rør og ikke minst de forskjellige skjøtemuffene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Jula selger noe lignende, hvor man kan sette sammen rørene slik man vil ha det.

 

Takk for tipset! Dårlig med vareutvalg på nettsidene, men bestilte hvertfall katalogen.

 

Så på et annet forum at en fyr hadde bygget avsug til et sandblåsingskabinett med kanalvifter for motorrom i båt. Det virker egentlig som en god idé som jeg har vært innom tidligere. Se f.eks. her, en vifte som klarer 6,6 m3 per minutt og som er eksplosjonssikker. Disse viftene skal jo bl.a. fjerne dieseldamp, så sånn sett er de vel ganske trygge å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det lå noen skikkelige store avtrekksvifter på finn til litt over 1000lappen tror jeg... men du kan ikke ha undertrykk i "lakkboksen. du må ha overtrykk så du ikke tar inn støvet men presser det ut hvor det eventuelt kan finne på å komme inn:) så du må ha mere tilluft enn utluft om du skjønner?? trenger ikke å ha så mye varme da for å lakke... men du skal ikke lakke i mindre enn 13grader eller noe sånt... mn om du klarer å generere rundt 15-20grader så er det mer enn nok.. clay er ett godt tisp til støvnupper.. clay brukes innen bilpleie også.. fåes kjøpt på bla autogeek og scandicshine.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår