Odden Skrevet Desember 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2008 Skal skifte gjennomslagsgummi og støvbeskyttelse til støtdemperene bak på min Corolla 1.3 xli. Regner med at eg må ha ned støtdemperbeinet. Men fast på demperen er det eit (stabilisator?)-stag som går over til det andre hjulet. Dette får eg ikkje skrudd frå, fordi bolten ender i eit kuleledd som går rundt når eg skrur på mutteren...Kva skal eg gjere? Eller er eg på blindspor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Desember 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2008 De boltene som forbinder stabstaget med støtdemperen er noe realt herk... Du skal sette en umbraconøkkel i senter av dem og skru med en 14-15 nøkkel om jeg husker rett. Problemet er korrosjon, så du får rett og slett ikke tak med umbracoen nok til å holde igjen. På min bil endte jeg med å ta fatt på hjemmemekanikerens beste venn; baufila.. To nye stag ble kjøpt inn. Det er noen hundrelapper. Skifter du både dempere og fjærer når du er i gang?. Det er ikke mye pes å presse fjærene sammen bak, de sitter ikke i så veldig stort spenn, men fjærklemmer må du uansett benytte :) Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odden Skrevet Desember 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 Det ser ut som om eg må skifte støtdemparen også. Demparen høgre bak er steinhard når frosten kjem. Kaputt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 Den er mest sannsynlig kaputt ja. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odden Skrevet Desember 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Kan dykk gje meg ein kort "arbeidsliste" for bytting av støtdempere bak på corolla? Fant nokon på forumet, men dei var til andre merker og stemte ikkje heilt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Det kan jeg. Jeg skriver med et par forbehold som jeg tar med, for jeg vet at du sannsynligvis må bytte disse delene i samme slengen. Verktøy det må du uansett ha. Jeg vil anbefale umbraco av høy kvalitet, så kan det hende at du klarer å løsne stabstagene uten å måtte bytte dem. Det er det første du bør undersøke om du får løs. Forsøk først på den delen som sitter fast i støtdemperen. Neste steg er å se til at du klarer å løsne bremserøret fra støtdemperen. Dette er mest sannsynlig enten rustet fast, eller kommer til å bøye seg under løsning, så jeg anbefaler deg å kjøpe nytt på feks mekonomen (30-40 kroner) på begge sidene. Det er det ytre jeg tenker på nå. Ta med et par blødenipler i slengen til bakbremsene når du skal lufte bremsene til slutt. Når stabstaget og bremserøret er skilt fra støtdemperen kan du begynne å tenke på å løsne demperen nede. Du trenger nok en del kraft til dette. Når du har løsnet støtdemperen nede, kan du pille bort noe av plasten i baggasjerommet og løsne de tre mutrene som holder støtdemperen fast oppe. Nå skulle støtdemper og fjær lett kunne løftes vekk fra bilen. Fjæren sitter ikke i noe spesielt stort spenn bak på disse bilene, så du trenger to fjærklemmer (feks biltemas duger) og komprimer fjærene til du ser at de ikke lengre sitter i spenn. Topplaten er skrudd fast i demperen, og det kan hende at du må holde denne fast med en tang eller noe når du løsner hovedmutteren i midten. Alternativt kan du løsne mutteren bittelitt mens demperen står i bilen. IKKE OVERDRIV.. Det skal også være et umbracospor i toppen på demperen ala stabstagene du kan bruke. Skill delene fra hverandre og rengjør det du trenger til den nye støtemperoppsatsen. Vær varsom med å holde støtgummien helt ren, hvis ikke vil den lage skraper på støtdemperen og det kan forårsake lekkasjer på sikt. Sett alt sammen igjen. Flytt klemmene over til den nye fjæren, og pass på at fjæren sitter rett vei og i sporene sine og hviler på de tilhørende gummimattene. Når du har festet toppmutteren slik at hele greia henger sammen kan du løsne på fjærklemmene sånn at fjæra kommer riktig på plass. Sett så demperoppsatsen på plass igjen i reversert rekkefølge. Luft bremsene, evt sjekk også inni tromlene om du har tid og se etter om bremsebånda bak har det bra. Tut og kjør. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbodevil Skrevet Desember 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2008 de små stagene som går fra stab. staget og opp i demperen koster 1030kr for begge hos toyota med muttre hvis jeg ikke husker feil. og hos biltema tror jeg de koster 129kr stk Siter The One And Only Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.