Gå til innhold

Passat vs. Audi A4 etc?

Ranger emnet

SpotOn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter bil snart, da jeg tar lappen rett etter jul. Syns da VW Passat (ikke stw) og Audi A4 (ikke stw) er ganske så stilige, og prisen er ganske så lik på begge (samme bilen egentlig?).

Har hørt at Volkswagen eier Audi, så vil det si at Passat er et litt bedre alternativ enn A4'n? Jeg har ganskeså lite peiling på slike saker.

Uansett, kan dere nevne gode ting med Passaten etc? Som sakt, skal snart kjøpe meg min førstebil :D

Prisklasse; 40-60? Vet ikke helt, men heldst ikke noe spesielt mer enn 40-50. Håper det finnes gode Passater/A4'er i den prisklassen.

1998 modell er akkurat på grensen i omregistreringsavgiften etter jul, så jeg betaler bare litt over 1000 spenn på det da, sant (var det 1997 som var i år?)?

Håper dere svarer meg på alle spørsmålene mine + mer

:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er på utkikk etter bil snart, da jeg tar lappen rett etter jul. Syns da VW Passat (ikke stw) og Audi A4 (ikke stw) er ganske så stilige, og prisen er ganske så lik på begge (samme bilen egentlig?).

Har hørt at Volkswagen eier Audi, så vil det si at Passat er et litt bedre alternativ enn A4'n? Jeg har ganskeså lite peiling på slike saker.

Uansett, kan dere nevne gode ting med Passaten etc? Som sakt, skal snart kjøpe meg min førstebil :D

Prisklasse; 40-60? Vet ikke helt, men heldst ikke noe spesielt mer enn 40-50. Håper det finnes gode Passater/A4'er i den prisklassen.

1998 modell er akkurat på grensen i omregistreringsavgiften etter jul, så jeg betaler bare litt over 1000 spenn på det da, sant (var det 1997 som var i år?)?

Eneste som er bedre med Passat i forhold til Audi er prisen ;)

Og Avant er da mye finere enn sedan! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er forsåvidt riktig at VW eier Audi, men ikke dermed sagt at VW er et bedre alternativ! Audi har eierskap i Lambourghini, men det betyr vel ikke at Lambourghini er dårlige greier ;) Audi eide også Cosworth high-performance engine development company, og de motorene er velkjente for de fleste vil jeg tro! Og ja, Volvo eies vel av Ford, Ferrari og Maserati eies av Fiat :)

Jeg har hatt en haug med Golfer og Passater, og felles for de alle er at interiøret tidmessig ligger noe (en del) etter. Komforten er ikke allverden og VW bruker for mye hardplast! Selvsagt har ikke alle samme smak, men det er nå min mening. En annen ting som for meg er veldig viktig, er rust. Alle de Golfene og Passatene jeg har hatt, har vært veldig villige til å ruste! Noe til de grader! Har hatt alt fra 1988 modeller og til 1997, deriblant '92 Golf og '93 Passat som var verst av alle. Nå har jeg tre Audier, alle relativt gamle (1988, 1992 og 1993). Alle er rustfrie selv om to av de står ute hele året (i regn og sjørøk)!

Joda, A4 har en stor ulempe. Hjulopphenget på '95- '98-modellene. Om foringene skiftes ut med polyforinger så er det supert, ellers så kan man skifte hver 100000 kjørte km. Ellers er jeg faktisk enig med turbotom at interiøret i A4 'B5-modellene er noe kjedelig, det samme gjelder det i Passaten.

Det finnes ikke så veldig mange A4 i den prisklassen du refererer til. Om du finner en som er brukbar, så husk hjulopphenget. Koster noen kroner å få dette fikset om det er utslitt ;)

Var jeg deg så ville jeg ha kjøpt et lite kjørt og bra eksemplar av Audi 80, type B4. Dette er en kjempebil, eneste minus på denne kan være håndbrekkdelen, noe mange VW og Audi sliter med.

Når det gjelder omregistrering så blir det vel 1997-modellene som til neste år koster 1484,- å omregistrere. En 1998-modell vil koste 3185,-

:)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er forsåvidt riktig at VW eier Var jeg deg så ville jeg ha kjøpt et lite kjørt og bra eksemplar av Audi 80, type B4. Dette er en kjempebil, eneste minus på denne kan være håndbrekkdelen, noe mange VW og Audi sliter med.

Hvordan vet jeg at en bil er "B5, B4" etc? Skjønner ikke helt det, står ikke i annonsene heller.

Audi 80, når sluttet de produksjonen med de? Ser 90-95 modeller på Finn etc.

Hva menes med/hvor langt er "lite kjørt", og hvor langt er "langt kjørt" ?. Audi 80 er litt stilige.

Hvilken pris er en grei pris å kjøpe en slik Audi 80 for, hvilken årsmodell "annbefales", og hvor stort motorvolum (1.8, 2.0, 2.3 etc) "annbefales" ? :)

Hva er forskjellen på Audi 80, 90, 100?

Og sist men ikke minst, hvor mye vil det koste å eie en slik bil? Forsikring etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet jeg at en bil er "B5, B4" etc? Skjønner ikke helt det, står ikke i annonsene heller.

Audi 80, når sluttet de produksjonen med de? Ser 90-95 modeller på Finn etc.

Audi 80 B3/type 89 ble produsert fra 1986 til 1991

Audi 80 B4/type 91 ble produsert fra 1992 til 1994/1995

Audi A4 B5 ble produsert fra 1996 til 2001

Som du ser sluttet de å produsere Audi 80 i 1994/1995 (sedan/Avant).

(Bildet som er mitt avatar er min 1988 Audi 80 B3)

Hva menes med/hvor langt er "lite kjørt", og hvor langt er "langt kjørt" ?. Audi 80 er litt stilige.

Hvilken pris er en grei pris å kjøpe en slik Audi 80 for, hvilken årsmodell "annbefales", og hvor stort motorvolum (1.8, 2.0, 2.3 etc) "annbefales" ? :)

Å kun legge vekt på kilometerstanden er feil. En motor som er godt vedlikeholdt, fått regelmessig oljeskift med god olje, lite småkjørt og kjørt fint når motoren er kald, kan være omtrent like god etter 250000 km. En annen motor som ikke har fått vedlikehold, kjørt med for lite olje, mye småkjørt osv, kan være slitt etter 100000 km! Skjønner? Generelt, er motoren kjørt rundt 150000 km så er det lite.

En Audi 80 B4 koster fra ca 15000 og oppover, alt etter hvor langt den er kjørt og hvor velholdt den er, hvilken motor som står i osv. Sats på en 2.0 med 115 hk, gjerne ABK-motor. 90 hk blir litt lite, selv om de har mye bunndrag. Finner du en 2.3E så har du en GOD motor (133 hk og grom lyd). Med riktig stell klarer de fint 500000 km.

Hva er forskjellen på Audi 80, 90, 100?

Og sist men ikke minst, hvor mye vil det koste å eie en slik bil? Forsikring etc...

Grovt sett; Audi 80 og Audi 90 er karosserimessig like, kun kosmetiske detaljer skiller. Audi 100 er en noe større bil, ca 40 cm lenger. I dag heter den A6 ;)

Forsikringskalkulatorer finner du på nettet. Vesta, Gjensidige, if osv.

Her er bilder lånt på nettet:

Audi 80 B4

Audi_80_B4_2.0_BJ_1992.jpg

Audi 90 B4/S2 sedan

IMG_0956.sized.jpg

Audi S2/Coupe

1.jpg

Audi 100 C4

?k=MjE2MDY0ODcsNDY4Nzgy&f=audi_c4_1992_3.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider