Gå til innhold

Bildør fryser igjen heletiden

Ranger emnet


gullape

Anbefalte innlegg

Har en saab 900s cab, døren fryser igjen heletiden. Trur det har skjedd 7 ganger i år. Begynner og gå meg på nærvene. Det som skjer er at passasjer døra fryser igjen, men jeg får opp døra hver eneste gang. Problemet er når jeg skal stenge den, så vil den ikke bli lukket. Så jeg er nødt til og stå med hårføner, trur det skjer fordi vann kommer inni låsen på en eller anna måte. For når jeg står der med hårføner så ser jeg at vann renner ut av låsen.

 

Har også prøvd et utallige forskjellige låseoljer som visstnok skal forhindre at akuratt det her skjer. Men ingen ser ut til og ta noe særlig effekt. Er det her noe jeg bare må leve med siden jeg ikke akuratt har valgt den mest vinterhygglige bilen. Eller er det noen løsninger jeg ennå ikke har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å virke nedverigende på deg. men du burde kanskje se gjennom lit på forumet så finner du fort ca 10 slike poster som ble lagt ut samtidig bare DENNE uken!

 

og at folk enda ikke skjønner at det faktisk finnes Silikon spray/tube å kjøpe på samtlige bensinstasjoner som du smører listene dine med forundrer meg!

 

Stikk nå ned på din lokale bensinstasjon! kjøp deg Silikontube som er laget for å smøre dørlistene dine, smør dem inn alle sammen og god tur ut året!

 

Ikke for å virke frekk mot deg, men du burde kansje lese spørsmålet også?:)

 

Han har problemer med at dørlåsen fryser, og han har prøvd flere forskjellige for å forhindre dette. Men ingenting ser ut til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gå til anskaffelse av en sentrallås ;)

Men da igjen; dette hjelper da ikke en dritt hvis låsen er så frossen du ikke klarer og vri igang sentrallåsen ;) EDIT: eller mente du sånn beep-beep fjernstyrt lås nå? Isåfall har jeg ingen erfaring med det, og beklager selvsagt på det sterkeste hvis jeg tar feil :)

 

Lighter funker godt, men når du står der og skjelver så ser man jo veldig ut som en frossen narkoman med drømmer om ny bil, men det får man heller bare tåle ;)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du sier at du ikke får igjen døra etter at du har åpnet den, høres ut som du må ha av dørtrekket og smøre innvendig. Har hatt samme problemet selv et par ganger, og da er dette den eneste løsningen. Jeg hekter av dørpanelet og smører alle bevegelige deler med CRC Multilube, mens jeg bruker tyntflytende syntetisk smøring til låser og finmekanikk. Superlube duger til det.

 

Ikke finn på å bruk 5-56, "verktøykasse på boks," WD-40, rustløsere el.l til denne jobben, da gjør du bare problemet større!

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du sier at du ikke får igjen døra etter at du har åpnet den, høres ut som du må ha av dørtrekket og smøre innvendig. Har hatt samme problemet selv et par ganger, og da er dette den eneste løsningen. Jeg hekter av dørpanelet og smører alle bevegelige deler med CRC Multilube, mens jeg bruker tyntflytende syntetisk smøring til låser og finmekanikk. Superlube duger til det.

 

Ikke finn på å bruk 5-56, "verktøykasse på boks," WD-40, rustløsere el.l til denne jobben, da gjør du bare problemet større

!

 

var akuratt det samme stefaren min sa ;P er dette dyrt og få gjort på et verksted? Trur ikke jeg skal begynne og fikkle med noen som har med skrutrekkere og annet verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da igjen; dette hjelper da ikke en dritt hvis låsen er så frossen du ikke klarer og vri igang sentrallåsen ;) EDIT: eller mente du sånn beep-beep fjernstyrt lås nå? Isåfall har jeg ingen erfaring med det, og beklager selvsagt på det sterkeste hvis jeg tar feil :)

 

Lighter funker godt, men når du står der og skjelver så ser man jo veldig ut som en frossen narkoman med drømmer om ny bil, men det får man heller bare tåle ;)

 

ja var sånn beep-beep lås/alarm jeg tenke på :P har det selv, og har ikke satt nøkkelen i låsen på døra siden..hmm..ja? :)

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!

 

var akuratt det samme stefaren min sa ;P er dette dyrt og få gjort på et verksted? Trur ikke jeg skal begynne og fikkle med noen som har med skrutrekkere og annet verktøy.

 

Dette er som regel veldig enkelt å gjøre selv, men jeg tipper at du får gjort det for under en tusenlapp på verksted.

 

Dørpaneler sitter som oftest med skruer i undersiden, pluss et par skruer i selve panelet som ofte er gjemt under plugger/deksler. (Ofte i, eller i nærheten av håndtaket.) Etter at du har fjernet skruene drar du ut panelet noen centimeter i nedkant, og løfter det opp. Så ser du mellom døra og panelet hvordan wire/stag til døråpneren er festet, og løsner denne. Husk hvordan denne er festet, du skal tross alt ha den på igjen når du monterer panelet igjen.

 

Edit:

Når du først har demontert panelet kan du med fordel sjekke dreneringen for vann i døra. Vann kommer alltid inn gjennom vinduspakningen, og man må være sikker på at dette kommer seg ut også. Ofte er dårlig drenering grunnen til at innvendige mekanismer fryser i dørene.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja var sånn beep-beep lås/alarm jeg tenke på :P har det selv, og har ikke satt nøkkelen i låsen på døra siden..hmm..ja? :)

 

Trenger ikke være noe lettere å åpne dørene fordi om man har en sånn sentrallås, Hadde det på BMW'n min, og det var ofte denne bare klarte å åpne bare ei dør, eller kanskje ingen. Alt etter væromslag og kulde. Og ofte når jeg fikk døra opp, og den nektet å gå i lås igjen så var det pga den vrideren i låsen på døra som hadde kilt seg i feil posisjon. Da måtte jeg ta et skrujern eller ei tang og vri denne tilbake slik at den går i inngrep når man skal stenge døra, og ikke blokkerer.

Det er denne "gaffelen" jeg mener, som står bak på døra. Den skal gripe og låse seg rundt denne "bolten" som står i karmen.

Hvis den har frosset slik at den ikke beveger seg så vil man ikke få døra i lås når man smeller den igjen. Og da må man smøre til man får bevegeligheten tilbake der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være noe lettere å åpne dørene fordi om man har en sånn sentrallås, Hadde det på BMW'n min, og det var ofte denne bare klarte å åpne bare ei dør, eller kanskje ingen. Alt etter væromslag og kulde. Og ofte når jeg fikk døra opp, og den nektet å gå i lås igjen så var det pga den vrideren i låsen på døra som hadde kilt seg i feil posisjon. Da måtte jeg ta et skrujern eller ei tang og vri denne tilbake slik at den går i inngrep når man skal stenge døra, og ikke blokkerer.

Det er denne "gaffelen" jeg mener, som står bak på døra. Den skal gripe og låse seg rundt denne "bolten" som står i karmen.

Hvis den har frosset slik at den ikke beveger seg så vil man ikke få døra i lås når man smeller den igjen. Og da må man smøre til man får bevegeligheten tilbake der..

 

Kan godt hende, det har ennå ikke skjedd meg :)

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår